JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Merkemakerne

De lager tilhørighet med stødige hender. SE VIDEO!

eline@lomedia.no

erlend@lomedia.no

OSLO: Det minner om en steril sykehuskorridor, i femte etasje i en bygård midt i Oslo sentrum. Har vi kommet helt feil? Nei. En hvit, skiltløs dør åpner seg for enden, et smilende fjes nikker bekreftende – og vi blir ønsket velkommen inn. Bak døra skjuler det seg et verksted av den gammeldagse sorten. Et lunt gullsmedverksted, alt annet enn nøytralt og sterilt. Mengder av velbrukt verktøy pryder veggene, som et kunstverk med motivet kreativt håndverk. Det sitter mye historie i veggene, her i Karat gullsmedverksted.

Lange tradisjoner

Helt siden 1919 har norske gullsmeder drevet egen virksomhet her, gjennom organisasjonen Gullsmedenes yrkeslag. Overskuddet har gått til velferd og studietiltak for medlemmene. I dag er det Helga Blæsterdalen og Pål Atle Lystad som fører arven videre, to unge og entusiastiske gullsmeder som kan skryte av at deres håndverk pryder mangt et LO-medlem. For de aller fleste LO-merkene, eller pinsene om du vil, lages nemlig på Karat. Fagforbundet, LO og Fellesforbundet er de største kundene i rørsla. Og nå er det høysesong, årsmøtene nærmer seg og tusenvis av veteraner skal hedres med merker til jakkeslaget.

Merket for "LO 40 år" er under produksjon. Det er ikke gjort i en håndvending å lage et slikt lite jakkemerke, det krever en rekke prosesser som alle tar tid. Først har en stålgravør laget stansen, eller formen om du vil. Deretter legges metallet som skal bli til merker til utstansing, det presses ned i stansen under stort trykk. Denne jobben sender gullsmedene på Karat ut av huset. Når merkene så er hogget ut, kommer de «hjem». Her loddes det en stift på bak, før merkene igjen sendes bort, denne gangen til emaljering. Så kommer de tilbake, og skal forgylles.

Arbeidskrevende

Helga Blæsterdalen minner litt om en alkymist, der hun heller fryktinngytende kjemikalier ned i noe som likner et akvarium. Et av stoffene i tanken er ionisert gull. Etter en liten stund i badet, har LO-merkene fått det gullpreget de skal ha. En liten runde i poleringstrommelen, og voila – merkene er ferdig.

– Mye arbeid – men likevel koster ikke hvert merke mer enn 142 kroner for forbund som skal kjøpe dem inn, forteller daglig leder Roy Christensen. Han er galvanisør, jobber for det meste i Tønsberg på gullsmedverkstedet Th. Martinsen – men har en liten prosentstilling i Karat.

Krav om organisering

Da gullsmedene gikk inn i Jern og Metall tidlig på åttitallet, beholdt de Gullsmedenes yrkeslag som en tilleggsorganisering. Men for å være med i laget i dag, er medlemskap i Fellesforbundet et krav. Karat kan dermed skryte av en organisasjonsgrad på 100 prosent for de tre ansatte. Den største verdien for laget er at de eier Karat-gården i Oslo sentrum. Men også gullsmedverkstedet går med overskudd hvert år. I tillegg til merker, produserer de medaljer til idretten (de som ennå ikke har gått over til pokaler i plast), de graverer og monterer jubileumsgaver. Akkurat nå har Blæsterdalen gjort ferdig en pynte-brannøks, som skal gis til en brannmann som går av med pensjon. Mye av verktøyet på veggene er ment for korpusarbeid, altså forming av metall til kar, boller og fat – som regel pyntegjenstander eller premier.

Sliter i motbakke

– Det aller fineste vi lager er medaljen til Oslo turnforening. Den er staselig, og med mye metall. Det liker vi, konstaterer Helga Blæsterdalen. Hun og kollega Pål Atle Lystad representerer framtida for en bransje med høy snittalder og med stadig økende konkurranse fra utlandet.

– Det er få jobber, bransjen sliter i motbakke. Det ene er konkurransen, det andre at markedet endrer seg. Folk er ikke like opptatt av for eksempel å spare på et sølvbestikk til man har komplett.

Helga Blæsterdalen har plukket ned tavlene der et utvalg av merkene er samlet på blå filt. Fagforeningenes mannskor i Odda. Guttemester i fotball. NEBB IL. Økern Vel 25 års medlemskap. Oslo Litograf- og kjemigrafforening. Hvert eneste merke er et lite stykke historie i metall og emalje. Hvert eneste merke er laget med faglig stolthet, og med kjærlighet. Så på Karat er jobbene trygge. I hvert fall så lenge fagbevegelsen og idretten fortsetter å bestille nye merker, merker som gir medlemmene muligheten til å markere hvilket fellesskap de hører til.

Karat AS

Etablert i 1919, av gullsmedarbeidere i Oslo.

Verkstedet ligger i Oslo sentrum, i Karat-gården.

Produserer merker, premier, medaljer.

Tre ansatte, ingen i full stilling.

Omsetning 2014: 2,4 millioner.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Karat AS

Etablert i 1919, av gullsmedarbeidere i Oslo.

Verkstedet ligger i Oslo sentrum, i Karat-gården.

Produserer merker, premier, medaljer.

Tre ansatte, ingen i full stilling.

Omsetning 2014: 2,4 millioner.