JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

OECD: Norge må gjøre mer for å hindre ungdomsfrafall

En av ti unge i Norge er verken i jobb eller skole. Myndighetene må gjøre mer for å hjelpe, mener OECD.
Anniken Hauglie, Høyre.

Anniken Hauglie, Høyre.

Martin Guttormsen Slørdal

Har man først falt ut, later det til å være vanskeligere å komme inn igjen i Norge enn i andre OECD-land, viser rapporten som ble overlevert arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) torsdag.

Arbeidsministeren viser til at Norge allerede har satt i gang mange tiltak som også OECD har tro på. SSB-tall fra 2017, som ikke fanges opp i OECD-rapporten, viser at utviklingen flater ut, påpeker hun.

– Jeg vil tro at neste OECD-rapport vil vise bedre tall, sier Hauglie til NTB.

Norske arbeidstakere har minst grunn til å frykte robotisering

Økt andel bekymrer

86.000 norske ungdommer i alderen 15–29 år var ikke i utdanning, arbeid eller opplæring viser de ferskeste tallene, som er fra 2016. Det vil si at én av ti unge faller utenfor.

OECD er bekymret for at andelen har økt med 2 prosentpoeng siden 2008.

Norske NEET-ere (Not in education, employment or training) sliter mer enn unge i samme situasjon i andre land i den økonomiske samarbeidsorganisasjonen. For mange blir utenforskapet permanent.

– Mer enn halvparten – 56 prosent – har ikke fullført videregående skole. Unge som er født i et annet land, altså innvandrerungdom, har dobbelt så stor risiko for å havne i kategorien NEET enn norskfødte ungdommer, heter det i rapporten.

Det er et område kunnskaps- og integreringsministeren forsikrer at han lyttet ekstra nøye til.

– Integreringsløft og reform av introduksjonsordningen er mitt ansvarsområde nå. Vi ser at innvandrerungdom, særlig gutter, er høyt representert. Det er avgjørende å sørge for god norskopplæring for at de skal lykkes. Det er en beskjed jeg tar med meg, sier Sanner.

Økt midlertidighet: LO-lederen knaller til mot «fiasko-reform»

Soft skills

Tone Fløtten ved forskningsstiftelsen Fafo viser til problemet med å skaffe nok læreplasser som en nøkkelutfordring. OECD foreslår at man vurderer lavere lønninger for lærlinger for å gjøre det mer attraktivt for arbeidsgivere. Men det er en finjustert balansegang, påpeker Fløtten.

– Hvis lønningene blir lavere, kan det bli mindre attraktivt for unge hvis differansen til å gå på stønad er liten. Og hvis man så senker stønadene for å bøte på dette, kan man havne i en fattigdomsproblematikk, sier hun.

Hun mener debatten i større grad må ta inn over seg misforholdet mellom tilbud og etterspørsel. Utdanning og kompetansebygging på den ene side, arbeidsmarkedets behov på den andre.

– Det skjer så mye så raskt nå med digitalisering og kunstig intelligens. Den kompetansen unge tilegner seg, kan være utdatert om veldig kort tid, sier hun.

Hun mener man i større grad bør vektlegge å heve unges kompetanse i såkalte soft skills – egenskaper som kommunikasjon, fleksibilitet, evne til forhandling eller konfliktløsning, det å være en ansvarlig arbeidstaker – egenskaper som ikke kan ivaretas av digitale løsninger.

Are ble arbeidsledig: «Du føler at folk ser deg, men de ser deg likevel ikke. De forstår ikke at man mister en menneskelig verdi, og at man bare har lyst til å trekke seg lenger og lenger vekk»

Fakta:

OECD mener norske myndigheter blant annet bør se på disse tiltakene for å få unge som har falt utenfor tilbake i jobb eller utdanning:

* Tettere samarbeid mellom yrkesfaglig opplæring og arbeidsmarkedet. Kombinere utdanning og læreplasser fra dag én.

* Flere alternativer for å gjennomføre yrkesfag for å unngå at opplæringen blir for akademisk innrettet. Skoleleie eller teoretisk svake elver bør få bedre muligheter til å gjennomføre skolegangen.

* Bedre portvokter-funksjon for trygdeytelser som uførhet. Klarere retningslinjer for Nav og fastlegene.

* Mer ressurser for å støtte opp om unge sosialhjelpsmottakere med psykiske helseutfordringer og lite arbeidserfaring.

* Vurdere hvor effektivt arbeidsmarkedstiltak fungerer for unge arbeidssøkende.

* Utvide bruk av opplæringsprogram for arbeidssøkere til å omfatte yrkesopplæring for folk med lav kompetanse, samt norskundervisning for innvandrere.

(©NTB)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta:

OECD mener norske myndigheter blant annet bør se på disse tiltakene for å få unge som har falt utenfor tilbake i jobb eller utdanning:

* Tettere samarbeid mellom yrkesfaglig opplæring og arbeidsmarkedet. Kombinere utdanning og læreplasser fra dag én.

* Flere alternativer for å gjennomføre yrkesfag for å unngå at opplæringen blir for akademisk innrettet. Skoleleie eller teoretisk svake elver bør få bedre muligheter til å gjennomføre skolegangen.

* Bedre portvokter-funksjon for trygdeytelser som uførhet. Klarere retningslinjer for Nav og fastlegene.

* Mer ressurser for å støtte opp om unge sosialhjelpsmottakere med psykiske helseutfordringer og lite arbeidserfaring.

* Vurdere hvor effektivt arbeidsmarkedstiltak fungerer for unge arbeidssøkende.

* Utvide bruk av opplæringsprogram for arbeidssøkere til å omfatte yrkesopplæring for folk med lav kompetanse, samt norskundervisning for innvandrere.

(©NTB)