JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ICE ICE BABY: – Jeg liker sommeren også, men når høsten kommer tenker jeg at isen ikke kan komme raskt nok, forteller Pål Aronsen. Han har drevet med iskjøring i over 20 år.

ICE ICE BABY: – Jeg liker sommeren også, men når høsten kommer tenker jeg at isen ikke kan komme raskt nok, forteller Pål Aronsen. Han har drevet med iskjøring i over 20 år.

Tormod Ytrehus

Fra vrakbil til villmann på is

Pål drømmer om isbaner – her dundrer han sidelengs i hjemmelaget rallybil

– Hva er det med å kjøre bil på is som er så morsomt? spør jeg. – Det skjønner du snart, gliser Pål Aronsen og starter bilen.

roy@lomedia.no

tormod@lomedia.no

NEDRE EGGEDAL: Det gnistrer i øynene til Pål Aronsen når 200 illsinte hestekrefter fyres opp. Under oss er det en meter med stålis og foran oss ligger flere nybrøytede isbaner på den sørlige delen av Solevannet.

Spesialdekk og veltebøyle

Pål trykker klampen i bånn og hiver bilen inn i svingene. Gliset blir bare enda bredere mens han girer ned den bakhjulsdrevne bilen og dundrer gjennom svingen på tvers.

Selv om det ifølge ham selv har gått til helvete tidligere, så har Aronsen full kontroll i dag.

Det sørger blant annet de spesiallagde dekkene for. Gummien er langt hardere enn på normale dekk og piggene nesten dobbelt så lange som på vanlige piggdekk.

I tillegg er det 480 pigger i hvert dekk. Vanlige piggdekk har 240.

Man trenger ikke være bajas på veien når man kan dra på det man tør på den islagte banen på Solevannet i Nedre Eggedal.

Man trenger ikke være bajas på veien når man kan dra på det man tør på den islagte banen på Solevannet i Nedre Eggedal.

Tormod Ytrehus

Påls bil hogger seg bokstavelig talt fast i det glatte underlaget.

Den gamle BMW-en er for øvrig ribbet for alt annet enn hestekrefter, og bilen kan kun kjøres på en lukket bane som dette.

Innvendig er baksetene byttet ut med en kraftig veltebøyle. Kraftige seter med sekspunktsbelter holder oss på plass, og hjelm er påbudt.

Du kan risikere å tippe rundt, eller havne i en hard brøytekant om du er uheldig – eller udyktig.

Bruker ferien på hobbyen

I dag er 50-åringen fra Drammen, som tidligere var lagerarbeider på Asko, heldigvis ingen av delene.

Han har kjørt på isbanen i 20–25 år, og bruker et par av årets ferieuker på dugnadsinnsats på banen som driftes av Hebbes Racing hver eneste vinter. Det gjør at han får kjøre der gratis, og at han har et sted å lagre bilen i sommerhalvåret.

Til daglig er han leder i Oslo Transportarbeiderforening. Skulle du gå forbi kontoret hans og oppdage at han sitter og ser fjernt ut av vinduet, så er det isbanene på Solevannet han drømmer om.

– Jeg liker sommeren også, men når høsten kommer tenker jeg at isen ikke kan komme raskt nok.

Både denne og forrige sesong var det is nok på vannet til å kunne starte sesongen i desember. Forrige sesong ble avsluttet midt i mars, mens det milde været i januar gjorde at banen var stengt i tre uker. Ikke fordi isen ble for tynn, men fordi det la seg sørpe oppå isen som gjorde det uforsvarlig å kjøre.

Når høsten kommer kan ikke kulde og is komme fort nok for Pål Aronsen.

Når høsten kommer kan ikke kulde og is komme fort nok for Pål Aronsen.

Tormod Ytrehus

Fra vrakbil til villmann

Selv om en verdensstjerne som Fredrik Aasbø ofte er å se på banen, kan hvem som helst få prøve seg enten med egen eller leid bil. Da betaler du for å bruke banen og eventuelt billeie.

Å ha sin egen rallybil, slik Aronsen har, koster selvsagt en del, men det er langt billigere enn båten han hadde tidligere.

– Jeg kjøpte et vrak pluss en delebil og bygget opp denne BMW-en fra bunnen av. Totalt har det vel kostet meg 60.000 kroner, men dekkene alene koster 6000 kroner stykk, forteller han.

Det mener han er vel investerte penger for et leketøy som gjør at han kan ta ut villmannen i seg bak rattet i kontrollerte former. Dessuten understreker han at det å lære å kontrollere bilen på isføre, gjør folk til bedre og tryggere sjåfører på norske vinterveier.

– Det handler jo litt om alder også, men jeg trenger ikke være bajas på veien når jeg kan være det her, ler Pål Aronsen.

Han tar en siste snurr med bilen og kaster et blikk bort på meg i passasjersetet.

Nå er det mine øyne som gnistrer.

For jeg har skjønt det nå.

Navn: Pål Aronsen

Alder: 51

Yrke: Leder
i Oslo Transportarbeiderforening

Digger: Å kjøre fort på isen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss