JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeidere:

Strid om sikring av last kan gi ny kamp på havnene

En avtale som trådde i kraft fra nyttår gir havnearbeiderne retten til å sikre og avsikre lasten om bord på skipene ved lossing og lasting. Rederiforbundet mener avtalen ikke gjelder og at sjøfolk fremdeles kan gjøre jobben.
– Jeg forventer at alle skip og havner i Norge respekterer den nye havnearbeiderklausulen, sier Terje Fenn Samuelsen, leder av havnearbeiderseksjonen i Den Europeiske Transportarbeiderfødersasjonen.

– Jeg forventer at alle skip og havner i Norge respekterer den nye havnearbeiderklausulen, sier Terje Fenn Samuelsen, leder av havnearbeiderseksjonen i Den Europeiske Transportarbeiderfødersasjonen.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

På årets første dag kom et konteinerskip til Ålesund, men havnearbeider Bjørn Steffensen, som også er leder i Norsk Havnearbeiderforening, hadde ikke mottatt noen bestilling fra båtens rederi om at de trengte folk.

Det til tross for at avsikring og sikring av last, såkalt lashing, ikke lenger skal foretas av sjøfolk med mindre det er avtalt med havnearbeidernes organisasjoner.

p

Det framkommer av avtalen som er godkjent av The International Bargaining Forum, bestående av både skipsredere og sjøfolkenes organisasjoner via Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. Avtalen med den revidert havnearbeiderklausul gjelder om bord på skip som seiler på bekvemmelighetsflagg og har avtaler om lønns- og arbeidsvilkår med ITF.

Ville ikke signere

– Vi møtte en offiser fra båten på kaia. Ikke for å kreve arbeidet, men for å overlevere papirene på den nye havnearbeiderklausulen. Vi ba han ta med papirene til kapteinen for å få hans signatur på at han hadde mottatt papirene, forteller Steffensen på telefon fra Ålesund.

Den signaturen fikk han ikke.

Saken fortsetter under bildet.

– Offiseren bekreftet at de hadde hørt om den nye havnearbeiderklausulen i sjøfolkenes tariffavtale, men kapteinen hadde fått beskjed fra rederiets hovedkontor at han ikke måtte signere på noe, siden dette var et juridisk spørsmål, fortsetter Steffensen.

Selv om han ikke ble overrasket over reaksjonen, så er han usikker på om problemene med å overlate lashingen til havnearbeiderne kun vil gjelde dette rederiet.

– Vi er litt spent på hva som skjer neste gang det kommer en båt, innrømmer han.

ITF-inspeksjoner

Heller ikke i Oslo ble det bestilt havnearbeidere til en konteinerbåt som var ferdig lastet torsdag morgen.

– Egentlig er det full jobb til 18-20 mann kun til lashing bare i Oslo, men vi har ikke hørt noen ting. Det virker som havnearbeiderne blir sabotert igjen, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

Saken fortsetter under bildet.

Oslo Havn er allerede erklært for bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, på grunn av hvordan havnearbeiderne har blitt aktivt motarbeidet av havnemyndigheter og havneoperatører. Brudd på havnearbeiderklausulen som skal gi havnearbeidere arbeidet med lashing, vil trolig ikke hjelpe Oslo med å bli kvitt det stempelet. Å innhente dokumentasjon på om det er sjøfolk eller havnearbeidere som tar lashing-jobben har høy prioritet i ITF.

– Våre inspektører vil starte med inspeksjoner på skip fra mandag 6. januar. Da vil vi sjekke hvem som foretar lashing, bekrefter ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum.

Saken fortsetter under bildet.

– Skal følge klausulen

Til tross for at det allerede begynner å komme signaler på det motsatte, forventer leder for Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon, Terje Fenn Samuelsen, at alle havner og skip etterlever den nye klausulen.

p

– I Rotterdam kom det i går inn et konteinerskip som ikke hadde bestilt lashing. Skipet fikk raskt beskjed om den nye klausulen, og etter kort tid kom det både en beklagelse fra kapteinen og en bestilling av havnearbeidere til lashingen. Vi forventer det samme her i Norge, nemlig at alle havner og skip følger opp den nye klausulen. Vi har informert operatører og rederier om dette, selv om det virker som man i Norge prøver å omgå klausulen, påpeker Fenn Samuelsen.

Han understreker at det ikke er havnearbeidernes tariffavtale som styrer hvem som skal foreta lashingen.

– Det er sjøfolkenes tariffavtale som regulerer dette. Det står i den nye havnearbeiderklausulen at sjøfolk ikke kan ta lashing uten at det er avtalt med havnearbeidernes organisasjoner. I tillegg skal sjøfolkene ha ekstra betalt, understreker han.

Rederi-ansvar

På arbeidsgiversiden stod NHO Logistikk og Transport steilt mot Transportarbeiderforbundet i synet på fortrinnsretten til havnearbeiderne, men arbeidsgiverforeningens assisterende direktør, Thor Chr. Hansteen, ønsker ikke å kommentere avtalen da NHO LT ikke er part i avtalen.

– Så vidt oss bekjent er det flere rederier som anløper norske havner som ikke er bundet av de nye avtalebestemmelsene, men vi lar det være opp til avtalepartene å tolke avtalens innhold, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

I forbindelse med innføringen av den nye klausulen har imidlertid NHO LT presisert overfor sine medlemmer at havnearbeidernes tariffavtale, Havne- og terminaloverenskomsten, ikke griper inn i tariffavtaler for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner, samt at Havne- og terminaloverenskomsten ikke inneholder noen bestemmelser om fortrinnsrett.

– Videre har vi orientert om at endringer i tariffavtaler for sjøfolk er en sak mellom tariffpartene om bord i skipet, og det er rederiene som har ansvaret for det arbeid som utføres om bord i skip. Da er det også rederiene som har ansvar for å sørge for å finne alternative løsninger dersom sjøfolk ikke lenger skal utføre visse arbeidsoppgaver, avslutter Thor Chr. Hansteen.

p

– Ikke bundet av klausul

De alternative løsningene ser ikke Norges Rederiforbund noen grunn til å finne. Kommunikasjonsdirektør Christine Korme, skriver til Magasinet for fagorganiserte at Norges Rederiforbund ikke har den nye IMEK/ITF-klausulen i de gjeldende NIS- og Modell-avtaler som er inngått med ulike internasjonale og norske fagforeninger.

– Som følge av dette er det derfor ingen krav om egen avtale med havnearbeidere for at sjøfolk som er ansatt på de avtaler vi er part skal kunne utføre lashing. Ut over det ønsker vi ikke å uttale oss om virkningen av klausulen mellom IMEC og ITF, avslutter Rederiforbundets kommunikasjonsdirektør, Christine Korme.

Annonse
Annonse