JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRÅKKET PÅ: Aud Voll har over 40 år med erfaring som cateringansatt på sjøen. Men blir lite verdsatt når jobben legges ned.

TRÅKKET PÅ: Aud Voll har over 40 år med erfaring som cateringansatt på sjøen. Men blir lite verdsatt når jobben legges ned.

Tri Nguyen Dinh

Alle får etterlønn når ferga legges ned, unntatt de kioskansatte: – Vi føler oss tråkket på, sier Aud

Når fergesambandet Stavanger-Tau legges ned 31. desember får alle ansatte tre måneder med etterlønn, unntatt de cateringansatte. – Vi føler oss tråkket på, sier Aud Voll.

I Kiosken på MF Ryfylke serveres sveler og annen varm mat som kjøttkaker i brunsaus og potetmos. Nysmurte baguetter frister de reisende.

Det er Aud Voll og de cateringansatte som tilbereder maten til passasjerene mellom Stavanger og Tau. Voll har jobbet som cateringansatt på sjøen i over 40 år. Nå forlater hun yrket med en vond smak.

Mens alle på båten har blitt tilbudt tre måneder med etterlønn etter nedleggelsen er det bare farvel å få for de cateringansatte.

– Vi føler oss tråkket på og synes det er veldig urettferdig. Den jobben vi har gjort i årevis blir ikke verdsatt. De har tatt en yrkesgruppe i båten og forskjellsbehandler oss. Jeg er forbannet og lei meg, sier Voll.

p

Grunnen til at de andre på fergen, driftsbemanningen, får etterlønn er fordi rederiet Norled er redd bemanningen skal slutte før sambandet legges ned. Selv har de uttalt at cateringansatte er lett å erstatte og dermed er ikke behovet så stort for at de blir i jobbene sine. Cateringansatte er ikke en del av sikkerhetsbemanningen.

Dumper lojale ansatte

Flere av Volls kollegaer har livslang erfaring fra yrket, men det er likevel ikke vanskelig for rederiet å la dem gå. Eksempelvis har Nina Steinsland 27 år med erfaring, Ester Langeland har 34 år, Solveig Fjellstad har 13 år og Jane Fiskå har 18 år. Hele cateringgruppen er enige i at de blir behandlet svært dårlig og urettferdig i denne saken.

– Vi har hele tiden trodd at etterlønnen gjaldt alle ansatte. Jeg fikk hakeslepp da jeg fikk vite at dette ikke gjaldt oss. Det er snakk om åtte ansatte de ikke bryr seg om. At de skal spare noen kroner på bekostning av lojale og gode arbeidstakere som har jobbet her hele livet er smålig, sjokkerende og sårende, sier Solveig Fjellstad.

Hun forteller om en tidligere nedleggelse hun har vært igjennom. Den gang var det Braathens som fusjonerte med SAS. Da ble alle ansatte behandlet likt, uansett om de var piloter, administrativ ansatte, renholdere eller kantineansatte.

– Man fikk etterlønn etter hvor lenge man hadde jobbet der. Elleve år ga elleve måneder med etterlønn. Det viktigste av alt var at alle ble behandlet likt og man følte at den jobben man gjorde for selskapet ble satt pris på. Det gjør vi ikke hos Norled i dag når de indirekte sier at vi er mindre viktig, sier Fjellstad.

Saken fortsetter under bildet.

GOD SERVICE: Cateringansatte er de mest tilstedeværende arbeiderne på båten. De må alltid være imøtekommende mot passasjerer, forteller Liv Jorunn Bøe.

GOD SERVICE: Cateringansatte er de mest tilstedeværende arbeiderne på båten. De må alltid være imøtekommende mot passasjerer, forteller Liv Jorunn Bøe.

Tri Nguyen Dinh

Nina Steinsland er 44 år gammel men har aldri jobbet noen andre steder enn for Norled. Hun har hatt flere andre jobbtilbud opp igjennom årene, men har vært trofast mot sin eneste arbeidsgiver.

– At cateringansatte ikke blir satt pris på er veldig merkelig. Vi er skipets ansikt utad, vi er de første publikum henvender seg til hvis det er noe. Kiosken er båtens midtpunkt. Vi omsetter for mange tusen kroner i løpet av en dag. Her har det vært dødsfall, fødsler og epilepsianfall. Cateringansatte er de som passasjerer tar kontakt med først fordi vi er nærmest og alltid til stede. Å si at cateringansatte ikke er viktige er merkelig, sier Steinsland.

Motivasjonsproblemer

Hun har alltid vært flink og engasjert i jobben sin, men innrømmer at motivasjonen nå dabber av.

– Hvis de ikke bryr seg om oss og sier at jobben vi gjør ikke er så viktig, hvorfor skal vi bry oss om jobben vår og arbeidsplassen vår da. Jeg begynner å gråte når jeg snakker om dette, sier Steinsland med en klump i halsen.

Saken fortsetter under bildet.

DYPT URETTFERDIG: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland føler seg tråkket på når de forskjellsbehandles så tydelig.

DYPT URETTFERDIG: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland føler seg tråkket på når de forskjellsbehandles så tydelig.

Tri Nguyen Dinh

B-lag

De har tatt opp saken med rederiet men har fått blankt avslag. De har også prøvd å få hjelp av hovedtillitsvalgt i Norled, Ove Kaland, uten at han foreløpig har kunnet hjelpe dem noen vei.

Kaland har hatt kontakt med ledelsen og argumentert for likebehandling av de ansatte. Han er helt enig med de ansatte og mener denne avgjørelsen viser at deres innsats er sterkt undervurdert.

– Jeg er skuffet over at de cateringansatte ikke blir behandlet på lik linje som resten av mannskapet. Jeg er tilhenger av likhetsprinsippet, men de cateringansatte blir her behandlet som om de tilhører et B-lag. At de behandler sine ansatte på denne måten ser ikke bra ut for Norled fra utsiden, mener Kaland.

At rederiet argumenterer med at dette er et kostnadsspørsmål, synes Kaland er tynt.

– Hvis disse lojale catering-ansatte skulle si opp, så er det jo ikke kostnadsfritt å bruke vikarer. De må ha opplæring i jobben og må dessuten kurses i både krise- og passasjerhåndtering. Cateringavdelingen er dessuten den avdelingen som har levert med overskudd i alle år.

p

«Lett erstattelige»

Rederiet har selv beregnet at det vil koste dem rundt 1,2 millioner kroner mer hvis de behandler cateringansatte på lik linje som de andre.

Når Maritim Logg kontakter HR-direktør i Norled, Berit Grassdal, bekrefter hun at avgjørelsen om å behandle cateringansatte annerledes er fordi de ikke innehar kritisk kompetanse for å drifte sambandet, og at man antar at det ikke er så vanskelig å erstatte disse arbeiderne om de ikke står tiden ut.

– Jeg forstår at de er skuffet, men dette handler ikke om å belønne noen og ikke belønne andre. Dette handler om å drifte en båt og erfaringsmessig så kan fartøy driftes uten cateringansatte.

– Men vi snakker her om ansatte med over 40 år med ansiennitet. Er det ikke litt merkelig å spare noen kroner når dere vet at de har stått på så lenge for dere? Hvilke følelser og verdighet tror du de sitter igjen med når de føler seg så urettferdig behandlet?

– Vi tenker ikke at noen er urettferdig behandlet.

– Er det noen sjans for å vurdere avgjørelsen på nytt?

– Nei, saken er nøye vurdert og gjennomarbeidet fra vår side, sier Grassdal.

Forventet mer kamp

De cateringansatte, som alle er medlem i Norsk Sjømannsforbund, blir svært skuffet når de får beskjed om at saken er ferdig vurdert. De hadde også håpet at Norsk Sjømannsforbund og NSF-representanten hadde vært mer frampå mot rederiet.

– Vi trodde at forskjellsbehandling var noe som ble prioritert av fagforeningen, så vi er skuffet der også. Det er ikke ofte vi ber om hjelp, men det gjorde vi denne gangen og hadde håpet på et bedre resultat. Vi synes denne kampen ble avgjort altfor fort, sier de samstemt.

HOVEDTILLITSVALGT: Ove Kaland (avtroppende HTV) har ikke nådd fram med sine argumentasjoner.

HOVEDTILLITSVALGT: Ove Kaland (avtroppende HTV) har ikke nådd fram med sine argumentasjoner.

Tri Nguyen Dinh

o

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss