JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TOPP STEMNING: Det er kollegiet som avgjør hvor bra en arbeidsplass er, sier Kenneth Ribe, Torbjørn Habbestad og moromann Per Christian Sjonbotten.

TOPP STEMNING: Det er kollegiet som avgjør hvor bra en arbeidsplass er, sier Kenneth Ribe, Torbjørn Habbestad og moromann Per Christian Sjonbotten.

Tri Nguyen Dinh

Norske sjøfolk blir satt på land: Maskinist Torbjørn advarer mot utflagging av arbeidsplasser til sjøs

De utenlandske sjøfolkene jobber på vilkår man ikke kan leve av i Norge, sier Torbjørn Habbestad.

tri@lomedia.no

Sjøfolkene i offshore-fartøyet Skandi Iceman er bekymret for sjøfartsnasjonen Norge. Dette er et godt sted å jobbe, men karene på båten liker ikke utviklinga i norsk sjøfart. De frykter et kappløp mot bunnen i lønns- og arbeidsvilkår.

Andremaskinist Torbjørn Habbestad har tidligere jobbet på et NOR-fartøy som flagget om til NIS. Da opplevde han at storparten av det norske mannskapet straks ble byttet ut med utenlandsk og billigere arbeidskraft.

– Vi var opprinnelig 14 nordmenn på hvert skift på skipet. Etter flaggskiftet var det kun tre nordmenn igjen på hvert skift: maskinsjefen, styrmann og kaptein. Resten ble byttet ut med utenlandske sjøfolk på vilkår man ikke kan leve av i Norge, sier Habbestad.

Støtte fra juristene

Fartøyet ligger til kai i Bergen. Det har vært på oppdrag på sokkelen. Det er tid for mannskapsbytte mellom to oppdrag for ankerhåndteringsfartøyet vi besøker.

Sjøfolkene om bord her elsker jobben og yrket sitt. De føler at arbeidsplassene deres er trygge i DOF-rederiet, men er mer bekymret for rekruttering, norske sjøfolk og norsk maritim kompetanse i framtiden. Alle har stor interesse for rapportene som forteller at vi har juridisk handlingsrom for å kreve norske vilkår i Norge og om fordeler og ulemper for Norge ved et slikt krav.

Hele mannskapet på DOF-skipet er enig når vi spør om det er viktig med norske lønns- og arbeidsvilkår på norske hav og på sokkelen.

Saken fortsetter under bildet.

STÅR SAMLET: «Alle» norske sjøfolk ønsker norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge. Matrosene Robert Sætrevik og Kenneth Moheim er ikke bekymret for sin egen jobb, men for norske sjøfolks framtid, og ber om like konkurransevilkår for alle sjøfolk som jobber i Norge.

STÅR SAMLET: «Alle» norske sjøfolk ønsker norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge. Matrosene Robert Sætrevik og Kenneth Moheim er ikke bekymret for sin egen jobb, men for norske sjøfolks framtid, og ber om like konkurransevilkår for alle sjøfolk som jobber i Norge.

Tri Nguyen Dinh

På broa

– Det blir vanskelig for oss å konkurrere med for eksempel filippinske styrmenn om de er mye billigere å drifte enn oss. Samtidig kan vi ikke leve av den lønnen de får hvis vi skal bo i Norge, sier Inge Sundfjord.

Han er 29 år og har vært styrmann siden 2013.

Han og kollegaen er ikke redd for å uttale seg om det betente og vanskelige spørsmålet som har vært sjømannsorganisasjonenes kampsak i over ti år.

– Jeg jobbet en gang på et fartøy med filippinere, de tjente mye dårligere enn oss. Jeg tror de tjente rundt 3500 dollar i måneden i Nordsjøen. Det er bra for dem når de bor i Asia, men vi kan ikke leve av det, fortsetter Sundfjord.

– De utenlandske er flinke, hyggelige og omgjengelig. De er gode kollegaer, vi må bare kunne konkurrere om de samme jobbene på like vilkår, sier styrmann Markus Bogetveit på 25 år.

Saken fortsetter under bildet.

PÅ BROA: Markus Bogetveit og Inge Sundfjord.

PÅ BROA: Markus Bogetveit og Inge Sundfjord.

Tri Nguyen Dinh

På broa er de klare på at de ikke vil stenge ute utenlandsk arbeidskraft, men de er bekymret for norske sjøfolk og norsk maritim kompetanse dersom de norske ikke er konkurransedyktige.

– Norske lønns- og arbeidsvilkår er utrolig viktig for å kunne sikre arbeidsplassene våre, både i dag og for framtiden. Ved norske lønninger og arbeidsvilkår på kyst og sokkel blir den norske sjømann mer konkurransedyktig, sier Bogetveit.

NSOF-medlemmene mener vi bør tenke på hvor vanskelig det vil være å rekruttere og utdanne norske sjøfolk hvis man vet at de kanskje må konkurrere med utenlandske sjøfolk på helt andre vilkår.

Verne om norske

Skipselektriker Eirik Kollevåg og elektrikerlærling Lasse Vasstveidt er enige med offiserene på broa.

Kollevåg, som nærmer seg ti år som skipselektriker, har observert at når båter blir flagget ut så blir billigere arbeidskraft brukt på bekostning av norske. Elektrikerne vil derfor verne norske sjøfolk uavhengig av flagget på hekken.

– De første som blir erstattet med billigere arbeidskraft er matroser og andremaskinister, sier Kollevåg.

– Jeg er under utdanning og ikke i gang med yrkeskarrieren ennå, men det er klart jeg tenker mine tanker om at utenlandsk arbeidskraft er billigere enn meg, selv om vi utfører samme oppdrag på samme sted. At de da kan få våre jobber, sier Vasstveidt.

Saken fortsetter under bildet.

BEKYMRET: Elektrikerlærling Lasse Vasstveidt og skipslektriker Eirik Kollevåg er bekymret for rekutteringen.

BEKYMRET: Elektrikerlærling Lasse Vasstveidt og skipslektriker Eirik Kollevåg er bekymret for rekutteringen.

Tri Nguyen Dinh

– Vi er vel kanskje naive om vi ikke er bekymret for norske arbeidsplasser og for norsk maritim kompetanse, fortsetter Kollevåg.

Han har jobbet om bord i NIS-registrert fartøy hvor mannskapet om bord er blandet mellom norske og utenlandske. I dag er over 80 prosent av de norske båtene på sokkelen NOR-registrert med norske vilkår om bord. Kollevåg synes det er bra, men han er likevel klokkeklar:

– Jeg vil minne politikerne om at det må innføres norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge, også på kysten og på sokkelen, hvis de vil ha norske folk i arbeid, lav arbeidsledighet og norsk maritim kompetanse.

Spent på framtiden

På dekk står skipets kaptein, Jostein Napsøy, i kjeledress sammen med både maskinister og matroser. Selv kapteinen må ta på seg oljete arbeidsdress når båten ligger til kai og skal klargjøres for en nye oppdrag. De jobber som et lag for å fikse og vedlikeholde rullene på tauepinnene.

– I denne båten gjør alle alt. Alle må ta i et tak, smiler Napsøy.

Foruten å drifte fartøyet til DOF, følger kapteinen også med på hva som skjer videre med utredningene til LO, NSF og NSOF og den til Advokatfirmaet Wikborg og Rein, bestilt av Regjeringen.

– Jeg ønsker helst at norske skip skal ha NOR-flagg og full norsk besetning, både langs kysten og på sokkelen. Men dersom de ikke har norsk flagg så bør de i hvert fall ha norske lønns- og arbeidsvilkår, sier Napsøy.

– Hvis det er åpning for andre lønninger så kan det presse ut nordmenn. For norske sjøfolk spiller det ingen rolle hva slags hudfarge sjøfolk har så lenge de har norske vilkår i Norge og alle konkurrerer på like vilkår.

Napsøy benytter også anledningen til å påminne lokale politikere om å presse på i denne saken.

– Sjøfolk er veldig viktig for distriktene. Vi bor overalt i Norge, det er god distriktspolitikk å bevare norske sjøfolk. Dessuten er det viktig for norsk maritim kompetanse å ha sjøfolk både på sjø og land.

– Norske sjøfolk står samlet

– Mitt inntrykk, når jeg møter norske sjøfolk rundt omkring, er at absolutt alle støtter kravet om norske vilkår i Norge, sier Havila Jupiters kaptein Edvind Måsøval.

Også mannskapet til Havila Jupiter ønsker norske lønns- og arbeidsvilkår, både til lands og til vanns.

– Skal vi forsvare norske arbeidsplasser og norske sjøfolk, og skal Norge i framtiden være en sjøfartsnasjon, må vi ha norske avtaler i Norge.

Saken fortsetter under bildet.

HAVILA JUPITER: 1. styrmann Christian Hansson, kokk Thomas Kippe, kaptein Edvind Måsøval, 1. styrmann Lars Erik Pettersen og overstyrmann Alfred Jacobsen støtter krav om norske avtaler i Norge.

HAVILA JUPITER: 1. styrmann Christian Hansson, kokk Thomas Kippe, kaptein Edvind Måsøval, 1. styrmann Lars Erik Pettersen og overstyrmann Alfred Jacobsen støtter krav om norske avtaler i Norge.

Tri Nguyen Dinh

Kapteinen er ikke selv bekymret for hans eller kollegaenes arbeidsplass foreløpig, men har både sett og hørt at norsk besetning blir byttet ut.

– Dette er bekymringsfullt for rekrutteringen. Folk må gjerne komme og jobbe for og med oss, men det må være på norske vilkår, sier Måsøval.

Vi må kunne konkurrere om de samme jobbene, på like vilkår.

Markus Bogetveit, styrmann

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss