JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Siste murer har fått mastersyken

Det er neppe populært, men IKM-gründer Ståle Kyllingstad har helt rett. Det er en luksus å få studere akkurat det man vil.



14.01.2014
12:00
14.01.2014 10:44

I fjor sommer skapte Erik Kornmo store overskrifter da han sto fram i Aftenposten som «Oslos eneste norske murer». Kornmo forteller om virkeligheten i et fag der underbetalt utenlandsk arbeidskraft utkonkurrerer norske fagfolk samtidig som altfor få ungdommer søker seg til faget. Skrekkscenariet Kornmo beskriver er et samfunn der vårt fremste internasjonale konkurransefortrinn, de dyktige fagarbeiderne, forsvinner.

I dag samles næringslivet i Rogaland til det årlige Solamøtet på ærverdige Sola Strandhotell. Sannsynligheten er stor for at da møtesalen ble bygget i 2012 var det med polsk murerkompetanse. Ikke et vondt ord om utenlandsk arbeidskraft, vi klarer oss ikke uten, men det er grunn til å rope varsku: ingen har stått frem som den siste norske murer i Rogaland. Er det fordi vi ikke har noen igjen? Jeg mener det er på høy tid at vi gjenreiser fagbrevet.

Det er brei enighet om at norske fagarbeidere er vårt største konkurransefortrinn internasjonalt. Men det blir for ofte med de fine ordene. Morgendagens arbeidsmarked krever at halvparten har fagbrev. Det målet er vi i dag langt unna. Samtidig er det stadig færre som søker, og frafallet er enormt. Mens 83 prosent av elevene på studieforberedende fullfører i løpet av fem år, er tilsvarende tall for yrkesfag 55 prosent.

Mens fagutdanningene sliter tar stadig flere høyere utdanning. Vi har 220.000 studenter i Norge. Dersom dagens utvikling fortsetter, har vi ifølge Statistisk Sentralbyrå 47.000 for mange med mastergrad i økonomi og administrasjon, rundt 25.000 for mange samfunnsvitere og like stort overskudd av humanister. Og de som studerer, studerer stadig mer. Det har blitt en sannhet at «lang utdanning» er lik «god utdanning». Der man før tok en bachelor, tar man nå en master. Og doktorgraden er den nye masteren. Bare siden 1980 er antall doktorgrader i Norge sjudoblet. Norsk ungdom lider av mastersyken.

Det bør ikke komme som noen overraskelse at min generasjon velger bort fagutdanninger til fordel for universitetet. Hele vårt samfunn er bygget opp rundt at teoretisk kunnskap er overlegen praktisk erfaring. Billige teorifag erstatter dyre praksistimer på yrkesfagene. Stadig flere jobber stiller krav til høyere utdanning også der det ikke er nødvendig. En stiller krav om bachelor, med det spiller ingen rolle hva man har grad i. Alt som betyr noe er at man på en eller annen måte har gått på universitetet. For sjeldent ser vi en jobb kreve «minst tre års erfaring fra arbeidslivet»!

Selvfølgelig trenger vi høyere utdanning i framtidas kunnskapssamfunn. Men undersøkelser viser at nordmenn lærer mer i arbeidslivet enn de gjør på skolen. I næringsfylket Rogaland er det grunn til bekymring. «Myndighetene må tilpasse utdanningssektoren etter behov - ikke hva ungene vil studere. Vi trenger elektrikere, sveisere, rørleggere, automatikere og prosessteknikere i haugevis». Det var meldingen fra oljegründer Ståle Kyllingstad i fjor. Behovet har ikke blitt mindre siden den gang. Det er flere bedrifter i Rogaland enn Kyllingstads som savner kvalifiserte folk med fagbrev. I høykostlandet Norge er vi også avhengig av at arbeidskraften er mer innovativ, selvstendig og kunnskapsrik enn i lavkostlandene vi konkurrerer med.

Det er neppe populært, men Ståle Kyllingstad har helt rett. Det er en luksus å få studere akkurat det man vil. Den luksusen kan vi ikke unne oss alle sammen. Det sier seg selv at hele Norge ikke kan gå på universitetet samtidig. Heldigvis finnes det nok av unge mennesker som vil jobbe. Problemet er at vi i liten grad legger til rette for at de kan ta en relevant fagutdanning. I stedet presser vi dem gjennom studiespesialiserende og inn på høyere utdanning. Det koster både dem og samfunnet dyrt.

Det er ikke for seint å redde fagutdanningene, men da må vi bli konkrete nå. Her er fire forslag:

1. Vi må gjenreise respekten for arbeid. Det skal ikke være «finere» å ta en bachelorgrad i økonomi og administrasjon enn å ha et fagbrev som blikkenslager eller helsearbeider. Tvert imot bør Norge sette pris på unge som går tidlig ut i arbeidslivet.

2. Praksisen må tilbake i yrkesfagene. Mindre og mer praksisrettet teori er riktig medisin for at flere skal fullføre. Et tettere samarbeid mellom skolen og bedriftene, i god Rogalandsånd, kan bidra til at flere unge får prøve seg tidligere.

3. Staten og næringslivet må forstå at fagfolk koster. Norske fagarbeidere i verdensklasse er dyrere i drift enn billig utenlandsk arbeidskraft. Men det er verdt å betale for kvalitet. Dyktige fagarbeidere er et viktig konkurransefortrinn.

4. Utdanningsløpet må bli mer fleksibelt. NHO har foreslått at ungdom skal få gå rett fra ungdomsskole til lære. Det er et spennende forslag. Arbeiderpartiet har kjempet for lovfestet rett til allmenn påbygging og rett til lærlingeplass. Nå må vi se nærmere på andre muligheter for at hver enkelt kan tilpasse utdanningsløpet etter sine behov.

Det har ingen hensikt å rakke ned på dem som velger å ta høyere utdanning. At mange gjør det, viser at vi er et godt samfunn. Men når næringslivet i dag møtes på Solamøtet, er det ikke der skoen trykker. Det er fagutdanningene som nå trenger et løft. Det håper jeg politikere, næringsliv og fagbevegelse nå kan gå sammen om å ta. Jeg håper å se flere jobbannonser som krever «erfaring fra arbeidslivet».

Torstein Tvedt Solberg Stortingets finanskomité (Ap)

@torsteints

Der man før tok en bachelor, tar man nå en master. Og doktorgraden er den nye masteren.

Norge bør sette pris på unge som går tidlig ut i arbeidslivet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.01.2014
12:00
14.01.2014 10:44



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker