JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Det farligste vi driver med er riving. Det er ikke mange som hadde fikset dette, sier deres daglige leder. Men for linjearbeiderne Eirik Lillebakk (t.v.) og Terje Utigard er rivejobben ofte den mest takknemlige.

– Det farligste vi driver med er riving. Det er ikke mange som hadde fikset dette, sier deres daglige leder. Men for linjearbeiderne Eirik Lillebakk (t.v.) og Terje Utigard er rivejobben ofte den mest takknemlige.

Knut Viggen

Kraftbransjen

Derfor flagger naboene når Eirik og Terje river: – Flere har invitert oss inn på middag

På disse oppdragene møter linjearbeiderne mye godvilje, forteller Terje Utigard.


15.01.2023
07:00
16.01.2023 15:38

knut.viggen@lomedia.no

Å rive flere kilometer med kraftledning krever planlegging og mye fagkunnskap. For linjearbeiderne er rivejobben ofte den mest takknemlige.

– I går sto det folk og flagga da vi reiv masta, forteller Terje Utigard.

– Det er folksomt til tider, men fint å jobbe her. Vi møter mye godvilje. Og flere har invitert oss inn på middag, sier han.

Han er anleggsleder i linjeavdelingen til Nettpartner, som nå er i ferd med å fullføre en stor totalentreprise for Moss kommune på Kambo.

Terje Utigard og kollegaene er her i gang med å rive to gamle strømlinjer over tettbygd strøk på Kambo utenfor Moss.

Terje Utigard og kollegaene er her i gang med å rive to gamle strømlinjer over tettbygd strøk på Kambo utenfor Moss.

Knut Viggen

Det jubles i Moss!

Utigard har allerede vært oppe i masta og forberedt riving. Kollega Eirik Lillebakk følger med fra bakkenivå.

Lenger borte på boligfeltet henger ytterligere to karer i en annen mast. De jobber raskt og sikkert i novemberyren.

Linjearbeiderne er i gang med innspurten av en omfattende rivejobb, som skal gjøre hverdagen mye lettere for et helt nabolag, inkludert et stort skoleområde.

I årevis har de levd med kraftlinjer bokstavelig talt rett over hodene sine.

Noen hundre meter unna, på østsiden av motorveien er det bygd fire nye linjer, to separate på hver masterekke, 46 stålmaster over en strekning på 8 kilometer. De er allerede spenningssatt.

– Folk heiser flagget når vi river, forteller anleggsleder Terje Utigard (t.h.). Han og Eirik Lillebakk får mange smil og tomler opp når de fjerner en gammel kraftledning som har vært til besvær.

– Folk heiser flagget når vi river, forteller anleggsleder Terje Utigard (t.h.). Han og Eirik Lillebakk får mange smil og tomler opp når de fjerner en gammel kraftledning som har vært til besvær.

Knut Viggen

Det har vært en omfattende jobb, som startet med planlegging og prosjektering for mer enn to år siden.

Nå gjenstår det siste av rivejobben:

To linjer, hver på 11 kilometer og 44 mastepunkter skal rives og saneres. Linjer, stålmaster og aluminium går til gjenvinning. 154 tonn med stål og 56 tonn med linjer. Så skal fundamentene fjernes.

– Det har vært et krevende prosjekt, forklarer prosjektleder Jan Richard Thorrud.

– Veldig utfordrende

Ikke minst fordi jobben må gjøres i et svært utfordrende miljø.

Her er det smale veier i boligstrøk, sykkelveier, skole, barnehage, hestesenter og en firefelts motorvei å ta hensyn til.

– Det er ikke mange som hadde fikset dette. Det er et veldig utfordrende miljø og mange hensyn å ta. Trafikkaos hver dag, forteller Anders Dahlgren, som leder linjeavdelingen.

I dag består den av 45 montører, 50 med lærlinger og innefolk. På prosjektet på Kambo har det vært et sted mellom 8 og 12 montører siden oppstarten i første kvartal 2021.

Når master rives i utmarka holder det gjerne å bare velte masta over ende. På et riveprosjekt som dette må masta demonteres, seksjon for seksjon, linjene må tas forsiktig ned så de ikke skader folk, boliger eller uteområder.

154 tonn stål og to linjer på 11 kilometer hver skal rives og saneres. Noen hundre meter unna er det bygd fire nye linjer på 46 stålmaster. Det er en jobb som har krevd årevis med planlegging og arbeid.

154 tonn stål og to linjer på 11 kilometer hver skal rives og saneres. Noen hundre meter unna er det bygd fire nye linjer på 46 stålmaster. Det er en jobb som har krevd årevis med planlegging og arbeid.

Knut Viggen

– Det er ikke flust med riggplasser her. Når du river midt inne i et boligstrøk må du få materiellet unna med en gang, forteller Dahlgren, som selv bor i Moss.

– Det farligste vi driver på med er riving. Vi sjekker alltid tilstanden på masta først og har dobbelt sikring hele tiden. Hvis det skjer en ulykke skal du kunne fire ned kompisen din, forteller Anders Dahlgren.

Leder i EL og IT-klubben i Nettpartner, Per Olav Stokke, bekrefter at de har hatt svært få ulykker knyttet til rivearbeidet. Sikkerhet har førsteprioritet.

Snekker og landbruksmekaniker

Mye av arbeidet linjeavdelingen holder på med er ikke direkte knytta til elektro.

Halvparten har bakgrunn som energimontører, andre har annen yrkesbakgrunn eller er ufaglærte.

Eirik Lillebakk er for eksempel utdannet landbruksmekaniker og motormann. Kollegaen Terje har fagbrev som snekker, men holder nå også på å utdanne seg til energimontør.

Begge har nå vært hos Nettpartner siden 2019. De trives godt med jobber som reisende montører.

– Det har vært et krevende prosjekt, sier prosjektleder Jan Richard Thorrud (t.v). Her med Anders Dahlgren, som leder linjeavdelingen, og Lillebakk og Utigard.

– Det har vært et krevende prosjekt, sier prosjektleder Jan Richard Thorrud (t.v). Her med Anders Dahlgren, som leder linjeavdelingen, og Lillebakk og Utigard.

Knut Viggen

Alle i avdelingen er reisemontører og jobber 11 dager på og med ti dager fri. Det er en jobbrytme de liker.

– På denne jobben bor vi på et hyttefelt noen kilometer unna, det er fint for da kan du lage litt mat sjøl og vaske klær. Men på kveldene blir det ofte sofaen, forteller Terje Utigard.

– Det blir en livsstil, det er bra betalt med tillegg og så har vi friperiodene imellom, sier han.

Håper på bedre tider

Linjeavdelingen i Nettpartner har opplevd noen tøffe år, med oppdragstørke og hard kamp om oppdragene.

De håper at det skal bli lettere framover når både sentrale aktører som Statnett og flere andre nettselskap setter fart på alle utbyggingsplanene som til nå har ligget i skuffer og skap.

Det skal investeres milliarder i nytt nett. Fremtiden er elektrisk, heter det.

Men da må det settes mer fart på utbyggingene. I Moss ble flyttingen av kraftledningen heiet fram av både kommune og ikke minst innbyggerne i de mest berørte områdene.

Likevel, de første planene her kom allerede i 2007. I år er det 15 år siden.

15.01.2023
07:00
16.01.2023 15:38



Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Håvard Sæbø

Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Colourbox

Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Brian Cliff Olguin

Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

I ARBEID: Ida Haugen-Poljac (til venstre), Ane Kathrine Strand og Konrad Jervell bruker mye tid foran dataskjermen.

I ARBEID: Ida Haugen-Poljac (til venstre), Ane Kathrine Strand og Konrad Jervell bruker mye tid foran dataskjermen.

Jan-Erik Østlie

Her har de startet med fire dagers uke: – Fordi vi har lyst!


Flere saker