Kraftbransjen
Derfor flagger naboene når Eirik og Terje river: – Flere har invitert oss inn på middag
På disse oppdragene møter linjearbeiderne mye godvilje, forteller Terje Utigard.
– Det farligste vi driver med er riving. Det er ikke mange som hadde fikset dette, sier deres daglige leder. Men for linjearbeiderne Eirik Lillebakk (t.v.) og Terje Utigard er rivejobben ofte den mest takknemlige.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
Å rive flere kilometer med kraftledning krever planlegging og mye fagkunnskap. For linjearbeiderne er rivejobben ofte den mest takknemlige.
– I går sto det folk og flagga da vi reiv masta, forteller Terje Utigard.
– Det er folksomt til tider, men fint å jobbe her. Vi møter mye godvilje. Og flere har invitert oss inn på middag, sier han.
Han er anleggsleder i linjeavdelingen til Nettpartner, som nå er i ferd med å fullføre en stor totalentreprise for Moss kommune på Kambo.
Terje Utigard og kollegaene er her i gang med å rive to gamle strømlinjer over tettbygd strøk på Kambo utenfor Moss.
Knut Viggen
Det jubles i Moss!
Utigard har allerede vært oppe i masta og forberedt riving. Kollega Eirik Lillebakk følger med fra bakkenivå.
Lenger borte på boligfeltet henger ytterligere to karer i en annen mast. De jobber raskt og sikkert i novemberyren.
Linjearbeiderne er i gang med innspurten av en omfattende rivejobb, som skal gjøre hverdagen mye lettere for et helt nabolag, inkludert et stort skoleområde.
I årevis har de levd med kraftlinjer bokstavelig talt rett over hodene sine.
Noen hundre meter unna, på østsiden av motorveien er det bygd fire nye linjer, to separate på hver masterekke, 46 stålmaster over en strekning på 8 kilometer. De er allerede spenningssatt.
– Folk heiser flagget når vi river, forteller anleggsleder Terje Utigard (t.h.). Han og Eirik Lillebakk får mange smil og tomler opp når de fjerner en gammel kraftledning som har vært til besvær.
Knut Viggen
Det har vært en omfattende jobb, som startet med planlegging og prosjektering for mer enn to år siden.
Nå gjenstår det siste av rivejobben:
To linjer, hver på 11 kilometer og 44 mastepunkter skal rives og saneres. Linjer, stålmaster og aluminium går til gjenvinning. 154 tonn med stål og 56 tonn med linjer. Så skal fundamentene fjernes.
– Det har vært et krevende prosjekt, forklarer prosjektleder Jan Richard Thorrud.
– Veldig utfordrende
Ikke minst fordi jobben må gjøres i et svært utfordrende miljø.
Her er det smale veier i boligstrøk, sykkelveier, skole, barnehage, hestesenter og en firefelts motorvei å ta hensyn til.
– Det er ikke mange som hadde fikset dette. Det er et veldig utfordrende miljø og mange hensyn å ta. Trafikkaos hver dag, forteller Anders Dahlgren, som leder linjeavdelingen.
I dag består den av 45 montører, 50 med lærlinger og innefolk. På prosjektet på Kambo har det vært et sted mellom 8 og 12 montører siden oppstarten i første kvartal 2021.
Når master rives i utmarka holder det gjerne å bare velte masta over ende. På et riveprosjekt som dette må masta demonteres, seksjon for seksjon, linjene må tas forsiktig ned så de ikke skader folk, boliger eller uteområder.
154 tonn stål og to linjer på 11 kilometer hver skal rives og saneres. Noen hundre meter unna er det bygd fire nye linjer på 46 stålmaster. Det er en jobb som har krevd årevis med planlegging og arbeid.
Knut Viggen
– Det er ikke flust med riggplasser her. Når du river midt inne i et boligstrøk må du få materiellet unna med en gang, forteller Dahlgren, som selv bor i Moss.
– Det farligste vi driver på med er riving. Vi sjekker alltid tilstanden på masta først og har dobbelt sikring hele tiden. Hvis det skjer en ulykke skal du kunne fire ned kompisen din, forteller Anders Dahlgren.
Leder i EL og IT-klubben i Nettpartner, Per Olav Stokke, bekrefter at de har hatt svært få ulykker knyttet til rivearbeidet. Sikkerhet har førsteprioritet.
Snekker og landbruksmekaniker
Mye av arbeidet linjeavdelingen holder på med er ikke direkte knytta til elektro.
Halvparten har bakgrunn som energimontører, andre har annen yrkesbakgrunn eller er ufaglærte.
Eirik Lillebakk er for eksempel utdannet landbruksmekaniker og motormann. Kollegaen Terje har fagbrev som snekker, men holder nå også på å utdanne seg til energimontør.
Begge har nå vært hos Nettpartner siden 2019. De trives godt med jobber som reisende montører.
– Det har vært et krevende prosjekt, sier prosjektleder Jan Richard Thorrud (t.v). Her med Anders Dahlgren, som leder linjeavdelingen, og Lillebakk og Utigard.
Knut Viggen
Alle i avdelingen er reisemontører og jobber 11 dager på og med ti dager fri. Det er en jobbrytme de liker.
– På denne jobben bor vi på et hyttefelt noen kilometer unna, det er fint for da kan du lage litt mat sjøl og vaske klær. Men på kveldene blir det ofte sofaen, forteller Terje Utigard.
– Det blir en livsstil, det er bra betalt med tillegg og så har vi friperiodene imellom, sier han.
Håper på bedre tider
Linjeavdelingen i Nettpartner har opplevd noen tøffe år, med oppdragstørke og hard kamp om oppdragene.
De håper at det skal bli lettere framover når både sentrale aktører som Statnett og flere andre nettselskap setter fart på alle utbyggingsplanene som til nå har ligget i skuffer og skap.
Det skal investeres milliarder i nytt nett. Fremtiden er elektrisk, heter det.
Men da må det settes mer fart på utbyggingene. I Moss ble flyttingen av kraftledningen heiet fram av både kommune og ikke minst innbyggerne i de mest berørte områdene.
Likevel, de første planene her kom allerede i 2007. I år er det 15 år siden.