JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nelfo er bekymret for batteri-hjemmemekkere

– En betydelig brannfare når ukyndige begynner å sette sammen LithiumION-pakker, sier Jon-Steinar Hanstad i Nelfo.
LADING: For tre år siden kom Nelfo med en veileder om lading av elbiler. Nå kommer det en veileder om bolig-batterier.

LADING: For tre år siden kom Nelfo med en veileder om lading av elbiler. Nå kommer det en veileder om bolig-batterier.

Leif Martin Kirknes

Leif.kirknes@lomedia.no

På Finn.no får du kjøpt LithiumION-batterier fra utrangerte elbiler, noen ganger med konkrete tips om hvordan de for eksempel kan benyttes til batteripakker i hytter og hjem. Det gjør teknisk direktør i Nelfo, Jon-Steinar Hanstad, urolig.

– Det bekymrer oss med tanke på brann og elsikkerhet at det selges LithiumION-batterier som privatpersoner kan ta i bruk, personer som kanskje vet lite om risikoen ved å sette sammen batteriet på feil måte, sier han.

Han viser til en Finn-annonse for et 22 KWh-batteri fra en Renault Zoe, og påpeker at det ikke står noe om batteriets bakgrunn i annonsen. Det kan være risikabelt å bruke batteriene hvis det er en elbil som en kondemnert etter kollisjon. Han reagerer også på at det spesifikt står at batteriene kan brukes til «powerwall», altså «bolig-batteri», men at de da må bygges om.

Brannfarlig med hobby-mekk

I elbilene er bekymringen at det oppstår en intern kortslutning, i LithiumION-verdenen kjent som «thermal runaway», som vil kunne gi en stor og ukontrollert brann. Men ut fra de fåtalls antall slike ulykker med elbil, er risikoen lav – selv om konsekvensene er veldig store hvis det først skjer.

Risikoen er lav så lenge batteriene er ved god fysisk helse og holdes under oppsikt via elektronisk styring med såkalt BMS (Battery Managment System), som blant annet kontrollerer at batteriene lades på riktig måte.

Det er risikabelt hvis hobby-mekkere begynner å tukle med BMS-en eller batterisammensetningen. Samtidig finnes det lite konkret dokumentasjon om hvordan elektrikere skal forholde seg til fenomenet.

– Ting som tradisjonelle startbatterier har noen sikkerhetsutfordringer, som hydrogengass under ladning, og det er godt ivaretatt. Men sikkerhetstiltakene fra én teknologi kan ikke nødvendigvis analogt overføres til en annen, sier Hanstad.

Ikke i stua

Nelfo har nå lansert en veileder for LithiumION-batteriinstallasjoner i private hjem.

– Veilederen er ikke laget utelukkende for installatører, men beskrevet fra en installatørs ståsted, legger fagkonsulent Marie Kolderup i Nelfo til.

For slike batteripakker har noe for seg i fremtidig strømforsyning. Som hjelp til lastbalanse for strømselskap og for å kunne styre strømbruken til mer prisgunstig tider på døgnet for eksempel. Og så er de en ideell match med solceller, slik at denne energien kan lagres til kvelden. Så lenge de installeres i tråd med visse sikkerhetsrutiner, så er de rimelig trygge, mener Nelfo.

– Behandles batteriene korrekt, så utgjør de ikke noen større risiko enn annet utstyr som brukes og oppbevares i husstanden, selv om det kan gå skikkelig galt hvis det først går galt, sier Kolderup.

Flere leverandører av elektriske komponenter, og også noen elbil-selskaper, reklamerer for batteripakker hengende i stua. Nelfo ser gjerne at elektrikere påtar seg installasjonsoppdrag, men ønsker ikke at batteripakkene skal henge i stua.

– Vi vil ikke at batteriene skal plasseres i oppholdsrom, ved utgangsdører eller i rømningsveier. Vi ønsker dem helst plassert i brannceller i tekniske rom, bod, kjeller, eller garasje, sier hun.

Maks 15 KWh

De bør henges på brannsikret vegg, under brannsikret tak, helst med lufting, samt korrekt driftstemperatur og beskyttelse hvis de er plassert et sted det er fare for fysisk skade, slik som i garasje. Installasjonen skal dokumenteres, og kunden gis en bunke papirer som blant annet gjør rede for sikkerhetstiltak og risikovurderinger.

Produktet bør være fra kjente merker og leverandører med godt renommé. Det er foreslått å ikke overgå 15 KWh kapasitet. Det betyr at det ikke vil utvikles like mye brennbare gasser ved brann som det ville blitt i elibiler. Siden man oppholder seg mer i boligen, og også sover i den, er situasjonen mer sårbar, påpeker Kolderup.

Sikkerhetsveilederen ble lagt ut hos Nelfo i dag, og det vil også komme kurs. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Forsvarets forskningsinstitutt og Direktoratet for byggkvalitet har også vært med på å skrive veilederen, som går inn på alt fra valg av utstyr til installasjon, vedlikehold, utskifting, dokumentasjon og transport.

Dokumentet vil kunne oppdateres fortløpende i tråd med nye innspill og innfallsvinkler.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse