JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ÉN ETAT: Audun Sør-Reime på landsmøtet i november 2012. Et flertall der vedtok at NJF skal jobbe for å samle Jernbaneverket og NSB igjen.

ÉN ETAT: Audun Sør-Reime på landsmøtet i november 2012. Et flertall der vedtok at NJF skal jobbe for å samle Jernbaneverket og NSB igjen.

Kristian Brustad

Ansatte ikke informert før NSB-utspillet

Selv ansattes representanter i NSBs styre ble tatt på senga da konsernsjefen gikk ut med sine ideer om nyorganisering av norsk jernbane.



05.12.2013
12:00
12.12.2013 12:13

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er greit at NSB har noen tanker om hvordan sektoren bør organiseres, og vil forberede seg på mulig konkurranse. Så er det måten å gjøre det på. Vi ble sjokkerte da dette ble presentert i mediene, sier Audun Sør-Reime, en av tre ansatterepresentanter i konsernstyret og leder i Konduktørenes landsråd.

Les også: NSB-sjefen vil dele jernbanen

Sa fra

De tre har lagt fram sine synspunkter i tidligere møter. I protokollen har de fått inn merknader hvor det blant annet står: "Vi understreker at vi ikke ønsker en utvikling som tilrettelegger for konkurranseutsetting og privatisering og demontering av konsernet."

Et flertall på NJFs landsmøte i 2012 vedtok at forbundet skal prøve å gjøre om på oppsplittingen som skjedde i 1996. Flere land i EU, blant dem Tyskland og Frankrike, har valgt andre modeller enn Norge.

Forståelsen har vært at Geir Isaksen ikke skulle presentere forslagene offentlig ennå.

– Fordeler og ulemper ved de ulike modellene skulle bli belyst i det videre arbeidet. Det er viktig for oss at NSB ikke ber om konkurranseutsetting. Vi skal forberede oss på hva som kan komme, men dette har gått for langt. NSB kan heller ikke diskutere hvordan Jernbaneverket skal være organisert. Det er uheldig at saken kom ut slik den gjorde nå, og vi liker det dårlig, sier Sør-Reime.

Ugreit

Både Høyre og Fremskrittspartiet, samt støttepartiene Venstre og KrF har forskjellige former for konkurranseutsetting i sine programmer. Derfor mener Sør-Reime at det er fornuftig å diskutere saken.

– Når Samferdselsdepartementet spør hva NSB mener, er det greit å ha et svar. Sjokket er at dette kom så brått. Det er beklagelig for alle ansatte. Dette var et arbeid som pågikk, og saken har heller ikke vært drøftet med forbundene på noe vis, sier Sør-Reime.

Han mener både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund må trekkes inn. Ifølge Isaksen er både departementet, Jernbaneverket og Ruter orientert om modellene.

Tidligere utredning

I arbeidsgruppen som leverte rapporten «Hovudutfordringar for norsk jernbane» i november 2011 var det uenighet. Tom Ingulstad overtok da konsernsjef Einar Enger sluttet, og hadde en egen merknad der han la vekt på at utbygging og fornyelse blir den dominerende oppgaven de nærmeste fem til ti årene. Han advarer mot å starte prosessen mot konkurranseutsetting fordi det vil lede til en fragmentering av bransjen, og vil heller ikke ha noen ny vurdering av eierskapet til stasjoner, verksteder og terminalområder, et spørsmål som ble avgjort i 2008.

– Dagens lovgivning gir styresmaktene hjemmel til å pålegge NSB en konkurransenøytral forvaltning, og å stille nødvendige fasiliteter til disposisjon for konkurrenter, skriver Ingulstad i sin merknad.

I Isaksens forslag har ett selskap ansvaret for infrastruktur, ruteplaner, stasjoner, terminaler og materiell, mens et annet overtar gods- og persontog, busser og vedlikehold.

– Hvorfor vil han kalle dette noe annet enn NSB, når det minner så mye om det konsernet driver med i dag, spør Audun Sør-Reime.

Dette har gått for langt.

Audun Sør-Reime

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.12.2013
12:00
12.12.2013 12:13



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn

Jan-Erik Østlie

Fra fredag vil totalt 2.373 vektere være i streik


Flere saker