JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De har forhandlet i ett år uten å bli enige. Nå kan det bli Vy-streik

63 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund blir tatt ut i streik om meklingen 9. september ikke fører fram.
KLARE TIL MEKLING: Carina Bakke (f.v.), Iben Høy og Harald Havsø er klare på at meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund og Vy handler om viktige prinsipper: Sikkerheten til de reisende og ansatte ombord i togene.

KLARE TIL MEKLING: Carina Bakke (f.v.), Iben Høy og Harald Havsø er klare på at meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund og Vy handler om viktige prinsipper: Sikkerheten til de reisende og ansatte ombord i togene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

9. september møtes Norsk Jernbaneforbund og Vy hos Riksmekleren for å bli enige om årets tariffoppgjør. LO Stats forhandlingsleder sier streikefaren er stor.

– Vy og NJF forhandlet i over et år uten å bli enige. Vi leter alltid etter løsninger, men jeg vil karakterisere streikfaren som stor, sier Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder.

Utdanning og bemanning er to spørsmål som partene ikke klarer å bli enige.

– Vi skulle gjerne hatt et standardisert regelverk som sa helt klart hva alle jernbaneselskap skulle ha av bemanning og utdanning. Når det nå ikke finnes må vi gjøre den jobben. Vy som stor og tung aktør må gå foran som en foregangsbedrift. Derfor krever vi at utdanning og bemanning blir tariffestet, sier Harald Havsø, konduktør i Vy.

Se lista over streikeuttaket nederst i saken!

Mandag 9. september møtes LO Stat og Spekter hos Riksmekleren, for å mekle på vegne av Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Vy, etter at lønnsoppgjøret i Vy brøt sammen 20 mai.

På et minimum

Da skal de prøve å bli enige om det de ikke klarte i lønnsforhandlingene – innhold og lengde i konduktørutdanningen og størrelsen på bemanningen om bord i togene.

Før 15. juni i år, var bemanning og opplæring av konduktørene spesifisert i form av en forskrift: togframføringsforskriften. Denne forskriften er erstattet av EU-direktiver. EU-regelverket legger en målsetting om hvordan det skal være, men det er opp til togselskapene å definere. Det nye EU-regelverket sier heller ingenting om hvor mange konduktører det skal være i togene. Dette ansvaret er overført til togselskapene.

– Utdannelsen må ha en lengde og et innhold som gjør at de som skal ute og tjenestegjøre på togene føler seg trygge på hva de gjør. Vi må sette en standard. Sånn det er i dag er det mange som føler seg utrygge, forteller Havsø.

– Vi må være bemannet med folk som vet hva de gjør. Det har vi i dag. Men vi er på et minimum. Vi kan ikke gjøre utdanningen kortere enn den er i dag. Vi har ikke en dag å gi bort, sier Iben Christine Høy.

Hun understreker at lengden på utdanningen og hvor stor bemanning det skal være om bord i togene, er to sider av samme sak: Sikkerhet for de ansatte og de reisende.

– Det oppstår situasjoner hver dag som viser hvor viktig dette er, sier Høy.

p

Ikke bare gode dager

Konduktørene viser til at det har vært flere tilfeller av knivstikking og voldsepisoder på jernbanen. De understreker at nok og god bemanning på togene bidrar til å dempe situasjonen.

– Vi frakter Norges befolkning – på godt og vondt. Både de med kniv og de uten. De man ser er syke og de man ikke ser er syke. Skjer det noe så skal vi være skadestedsledere til utrykningspersonellet er på plass, sier Havsø.

Han påpeker at utdanningen og bemanningen må være god nok i alle situasjonene – ikke bare de dagene alt går som det skal.

– Er ombordpersonalet dårlig utdannet, usikre og dårlig trent på vanskelige situasjoner, kan det i mange tilfeller forverre situasjonen for kundene og oss, sier han.

Havsø og konduktørene setter sin lit til at forbundet får gjennomslag i meklingen. Forbundsleder i NJF, Jane Brekkhus Sætre, mener dette bør være et enkelt krav å innfri.

– NJF mener at dagens regelverk er et minimum av det vi trenger for trygg og sikker jernbane. Derfor vil vi avtalefeste opplæring og bemanning. NJF krever forhandlingsrett når endringer i opplæring og bemanning er tema. For Vy bør dette være ufarlig. Vi har ved flere anledninger vært med på å lempe på kravene, når det er fornuftig. Blant annet på Arendalsbanen og Bratsbergbanen, sier Jane Brekkhus Sætre.

p

Krav til alle

Havsø mener en tariffesting vil sette en standard også for andre aktører på jernbanen. Konduktørene frykter at konkurransen om persontrafikk på jernbanen kan føre til at sikkerhet og trygghet om bord i togene blir et spørsmål om økonomi. At bemanning og opplæring kan bli et område hvor det skal spares penger.

– Det må ikke bli slik at lengden på utdanningen blir en konkurransefaktor. At man kan levere et lavere anbud ved å kutte i antallet ansatte om bord i togene. Ved at dette blir tariffestet, sender vi også et signal til de andre selskapene som vil konkurrere på norske skinner; Det må ikke være noen tvil om at vi vil kreve det samme hos dem, fastslår Havsø.

Streikeutak

Hvis partene ikke blir enige tar Jernbaneforbundet i første omgang ut 63 medlemmer i streik. Følgende steder vil bli rammet:

Oslo: 26

Moss: 1

Lillestrøm: 2

Hamar: 1

Lillehammer: 26

Gjøvikbanen: 6

Gjøvik: 1

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse