JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elbiler skaper kork i kollektivfeltene

Elbilene må vekk fra kollektivfeltene der de hindrer framkomsten, mener bussjåfører.
KORK: I morgenrushet inn mot Oslo blir det mange flaskehalser når elbilene fyller opp kollektivfeltet.

KORK: I morgenrushet inn mot Oslo blir det mange flaskehalser når elbilene fyller opp kollektivfeltet.

privat

oystein.braathen@lomedia.no

Fordelene for elbiler gjør at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder å få privatpersoner bort fra bensin- og diesel-motorer. Noen steder skaper suksessen større utslipp.

– De fører til kork. Dette er feil subsidiering av personer med penger og innflytelse, mener sjåfør Roald Hatten, som kjører strekningen Oslo sentrum-Lommedalen i Bærum.

Uforsiktige

I rushtidene skaper de lange køer. Dessuten kan det virke som om enkelte eiere mener alle andre har vikeplikt.

– En buss veier ti-tolv tonn. Så kommer lette elbiler og presser seg inn i kollektivfeltet. Vi får en støkk. Dette er jo en stressende jobb. Vi skal ta billetter, noen ganger hjelpe til med bagasje og passe på trafikken.

Mange har økonomi som tillater at de har en elbil bare til jobbreiser, mener han. I juni var 27,7 prosent av nye biler batteridrevne.

– Køen de skaper fører til forsinkelser. Vi får bot hvis vi kjører for tidlig fra en holdeplass, samtidig skal ankomst ett minutt etter rutetid rapporteres. For sent inn til endeholdeplassen betyr at vi kommer for sent ut igjen. Selskapene har oversikt over hvor bussene befinner seg til enhver tid. Av og til tenker jeg at det er mer stressende å være sjåfør enn pilot, sier Hatten, som tidligere har vært flyver i passasjertrafikk.

Smale veier

I kollektivtraseene i Bærum bør bussene ha enerett, mener han. Mange steder er det trangt, og i vanskelige kryss fører vikeplikt til sen avvikling når privatbiler også skal ha plass.

– I forhandlingene om bussbransjeavtalen i 2016 la arbeidstakernes organisasjoner vekt på at rutene må tilpasses tid til «personlige behov». Er vi sent ute må det meldes fra om toalettbesøk. Ikke alle synes det er like greit, sier klubbleder Roald Hatten.

(11.05.2016:) Bussjåfører fornøyd med lønnshopp, men savner fortsatt dopause

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse