Riksrevisoren: – Ikke holdbart at en så stor del av togene er forsinket
Siden 2016 har bevilgningene til jernbanen blitt nesten doblet. Samtidig har antall timer forsinkelser økt med nesten 30 prosent. De som bruker jernbanen har fått et dårligere togtilbud, slår Riksrevisjonen fast.
– Det er kritikkverdig at infrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornying, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Norsk olje og gass
morten@lomedia.no
Fra 2016 til 2024 økte bevilgningene med 12,6 milliarder kroner, til totalt 26,3 milliarder. Det er nesten en dobling på åtte år. Likevel blir det stadig flere forsinkelser og innstillinger, slås det fast i en rapport fra Riksrevisjonen.
– Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor har lenge visst om utfordringene på jernbanen. De har fått mye penger for å sikre et godt togtilbud, men har ikke gjort det som trengs av vedlikehold og fornying. Konsekvensen er at vi står igjen med et dårligere togtilbud, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
– Ikke holdbart
I fjor var hvert fjerde persontog og hvert tredje godstog er forsinket eller innstilt. Da var togene forsinket i totalt 37 000 timer – 12 000 flere enn i 2016.
«Trass i mer penger går altså utviklinga i helt feil retning. Det er kritikkverdig at en stor del av togene ikke er i rute, og at omfanget av forsinkelser og innstillinger har økt. Riksrevisjonen mener at dette kan gjøre jernbanen mindre attraktiv, svekke omdømmet til jernbanen og gjøre at folk får mindre tillit til den.», skriver Riksrevisjonen i en pressemelding.
– Det er rett og slett ikke holdbart at en så stor del av togene er forsinket eller innstilte. Det går utover hverdagen til folk. Det går utover næringslivet. Her må det tas grep raskt, hvis ikke kan flere komme til å velge bort toget, sier Schjøtt-Pedersen.
Dårlig infrastruktur
Undersøkelsen viser at hovedårsaken er dårlig infrastruktur, som feil på jernbanespor, signalanlegg eller med strømtilførselen. Riksrevisjonen trekker fram problemer på Follobanen, ved Oslo S og i Bergen som eksempler på steder hvor feil har ført til ulemper for mange over lang tid.
– Trass i en betydelig økning i bevilgningene til jernbanen, er vedlikeholdsetterslepet stort og det øker fremdeles, understreker Schjøtt-Pedersen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.