PÅ JOBB 01:15 Det er mange lyspærer på jernbanelinjene. Og de må byttes ut. Even Mo Sandvik holder kontakten med trafikksentralen i Oslo, mens Vegard Solemdal klatrer opp i signalanlegget.
Morten Hansen
Skiftarbeid og turnus
Selv 23-åringen merker nattskiftet på kroppen: – Jeg blir mer sliten, trøtt og tung i hodet
Signalmontør Even Mo Sandvik trives i jobben på Lillestrøm stasjon. Men han synes det er tungt å snu døgnet.
morten.hansen@lomedia.no
Klokka er litt over ett på natta. Even Mo Sandvik (23) rusler ut på plattformen på Lillestrøm stasjon. Han har beredskapsvakt.
Så langt denne natta skjer det lite. Da passer det å skifte lyspærer på signalanlegget. Lyspæreskift er ikke det som gjør jobben interessant.
– Jeg trives i jobben. Det som gjør den bra, er at man aldri vet hva som kommer. Og at man får brukt hodet. En feil kan ha tusen forklaringer. Da gjelder det å tenke riktig, sier Sandvik.
At jobben er interessant, er viktigere enn arbeidstiden. Han var klar over at det ble mye nattarbeid da han søkte på jobben på Lillestrøm. For det finnes alternativer for de som vil ha færre våkenetter.
Saken fortsetter under bildet.
21:53 De reisende begynner å ta kvelden. Lillestrøm stasjon gjør seg klar for nattarbeid.
Morten Hansen
Bevisst valg
– På andre avdelinger i landet har man ikke behov for samme beredskap. Det var et bevisst valg jeg tok. Når det er sagt, så er jobben blitt tyngre. I desember ble skiftet endret. Før gikk vi natt fire netter på rad. Nå er det fem. Det merkes, konstaterer Sandvik.
Han synes det går greit å jobbe om natten. Det tyngste med skiftarbeidet er at man må snu døgnet så ofte. Spesielt mener han ettermiddagsvakten er tung.
– Det er jo ingenting som skjer midt på dagen. Jobber man natt, er man våken på ettermiddag og har man dagvakt er alt som vanlig. Men når man går ettermiddagsvakt, mister man alt sosialt liv, konstaterer Sandvik.
Og så kommer bakvaktene i helgene i tillegg.
– Vi har bakvakter for at antallet helgevakter skal bli færre. Da er vi et vaktlag som har en blanding av tilstedevakt og hjemmevakt gjennom hele helgen. Det fungerer greit, men totalen kan bli mye.
Skiftarbeid: Norske arbeidstakere arbeider døgnet rundt, sju dager i uka. Men forskjellene er store
Saken fortsetter under bildet.
01:50: Det er en rolig natt på jernbanen. Lillestrøm stasjon er tom, og det er fortsatt mye nødvendig vedlikehold som Even Mo Sandvik (t.v.) og Vegard Solemdal skal utføre.
Morten Hansen
Tyngst for småbarnsforeldrene
For han må innrømme at det tærer på kroppen med mye nattjobbing. Det er en belastning. Og det merkes mer for hver nattevakt på rad. For selv om man sover på dagtid, blir ikke søvnen den samme.
– Jeg blir mer sliten, trøtt og tung i hodet. Man faller litt ut innimellom. Det kan og gå ut over omgivelsene. Jeg vet om montører som må ha noen timer på øyet før de skal på jobb. Da er du lite til hjelp hvis du har familie.
Han tror skiftarbeid er tyngst for de som har små barn. Even kjenner mange som kommer fra nattevakt, og begynner med frokost og kjøring til skole og barnehage.
– Da blir det lite søvn. Og så er det kjøring og familieliv når ungene kommer hjem igjen. Et sånt liv går virkelig på helsa løs, sier Sandvik.
Mer levelig skiftordning
Han mener det må gjøres mer for at de som er nødt til å jobbe om natta, får et mer levelig liv. For nattarbeidet blir ikke borte. Nattarbeiderne vil det alltid være behov for.
– Jeg brenner litt for at vi skal ha en bra arbeidsplass, som vi kan leve med. Vi må gjøre skiftarbeidet mer levelig. Det tror jeg de fleste er enige i, sier Sandvik.
Even Mo Sandvik (23)
Stilling: Signalmontør i Spordrift på Lillestrøm
Årslønn: 7–800.000 kroner
Natt/skifttillegg utgjør: 2–300.000
År i skiftjobb: 2,5 år
Arbeidstid: 07–15, 15–22: 30, 22–08.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.