NORWEGIAN WOOD: Skifter Øyvind Dølplads er lokførerens forlengede arm. Han passer på at tømmeret som skal fraktes fra Stange ligger trygt og godt på vognene.
Morten Hansen
Jobber på jernbanen:
Skifter Øyvind er lokførerens forlengede arm i sporet: – Det er drømmejobben
Skal du flytte et tog, holder det ikke bare med en lokfører. Du trenger en skifter. En drømmejobb for dem som liker tog og jobb utendørs.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er en veldig fin jobb. Drømmejobben. Man får være ute, og så treffer man mange fine folk som jobber på jernbanen. Og så er det jo tog da, ler Øyvind Dølplads, mens han går langs det 1620 tonn tunge og 467 meter lange toget.
Skifter beite
Men nå kan det likevel gå mot slutten. Skifteren kan bli nødt til å skifte jobb. Kontrakter som har blitt borte og endringer av ruter har ført til at Dølplads og en til må gå.
– Familiesituasjonen gjør at jeg ikke kan flytte, og pendling inn til Oslo vil både bli for dyrt og ta for lang tid. Så da må jeg finne meg noe annet å gjøre.
Selv om kollegaer går av med pensjon i løpet av et par år, og det vil bli ledige stillinger, konstaterer Dølplads at drømmejobben ryker.
– Det er selvfølgelig surt. Jeg hadde opplæring på noen skiftere i Trondheim for litt siden. Da kjente jeg litt på det. Det var en trist følelse. De har en helt super jobb, fastslår Dølplads.
Fem år med tømmertog
I snart fem år har han jobbet som skifter i CargoNet. I fem år har han sjekket bremsesystem og sikret gods på tømmertog. 500 meter bakover på den ene siden av toget – 500 meter tilbake på den andre.
– Og så har jeg sjekket lasten. Påsett at det ikke er løst tømmer og fjernet greiner og bark som stikker ut. Alt som kan falle av eller treffe folk når toget passerer på stasjonene må bort. På sommeren er det viktig å unngå at bark og trevirke som kan ta fyr, ikke ligger i nærheten av hjulene, sier Dølplads.
Morten Hansen
Det blir fort gnister og varmegang fra hjulene når toget bremser. På en tørr sommerdag kan det få store konsekvenser.
På jernbanen er skifteren lokomotivførerens forlengede arm – og øyne og ører.
I tillegg til å sjekke last og kontrollere om bremsene virker når lokomotivføreren vil, har Dølplads ansvaret for å dirigere toget når lokomotivførerne skal bytte spor. Mens føreren sitter framme i lokomotivet, står skifteren bak på bakerste vogn og forteller hvor på stasjonen toget er.
– I tillegg holder jeg kontakt med de som har ansvaret for toget om det er noen feil som må rettes opp, sier han.
EUs fjerde jernbanepakke: Grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap
HASTER IKKE: Skifter Øyvind Dølplads snakker med lokomotivfører Stig Larsen. Litt lekkasje på luften til bremsesystemet, men ingenting som haster å reparere.
Morten Hansen
Jernbanefamilien
Tømmeret kommer fra skogen – som ikke ligger i nærheten av de store godsterminalene. Derfor har Dølplads hele Sør-Norge som arbeidsplass. Men oftest jobber han på tømmerterminalene i Innlandet, som Stange sør for Hamar. Herfra skal tømmeret til en papirfabrikk i Østfold.
– Det kan bli lange dager, siden jeg bor i Rena, har Elverum som base og jobber på flere steder. Men jeg klager ikke. Jeg er på rett plass. Jernbanen er som en familie. Selv om jeg bare har jobbet her i snart fem år, kommer jeg fra en jernbanefamilie. Faren min var lokfører, så jeg har jo tråkket i dette miljøet tidligere, smiler Dølplads.
Morten Hansen
Her er Øyvinds egne bilder fra sporet:
HABIL FOTOGRAF: Jobben som skifter har rikelig med kveldsarbeid utendørs. Det gir Øyvind Dølplads, som er en habil hobbyfotograf, gode muligheter til kombinere jobb og hobby.
Morten Hansen
NATTGODSTOG: Øyvind Dølplads liker foto og tog. To ting som fint lar seg kombinere.
Morten Hansen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.