Samferdselsminister Knut Arild Hareide:
Sp raser mot direktørbonanza i jernbanen. Nå svarer samferdselsministeren
Samferdselsministeren vil ikke si noe om antall direktører i jernbanesektoren
Knut Arild Hareide vil ikke si noe om antall direktører i jernbanesektoren.
Martin Guttormsen Slørdal
helge@lomedia.no
NRK har avdekket at antall direktører i de jernbaneselskapene som utkom fra NSB er nesten er femdoblet, fra 11 til 49, og at de seks toppsjefene i snitt tjener 3,2 mill. kroner. I tillegg kommer det en lang rekke sjefer og direktører i blant annet Bane NOR og Jernbanedirektoratet på grunn av splittelsen av Jernbaneverket.
– Bare i Bane NOR er det 10 kommunikasjonssjefer. Altså en voldsom eksplosjon, sier Trygve Slagsvold Vedum, som i Stortingets spørretime onsdag ville vite hva samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil gjøre med det han kaller «denne utingen».
Svaret synes Sp-lederen var skuffende.
– Jernbanereformen har ført til et direktørbonanza samtidig som arbeidsfolk har fått kuttet i sine rettigheter. Jeg tror Hareide egentlig ser hvor feil denne reformen har slått ut, men føler seg bundet som statsråd, sier Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse.
– Jeg synes det er uholdbart at antall direktører og deres lønn øker, mens de som vasker toget og kjører toget mister rettigheter. At renholderne og konduktørene nå får kuttet i pensjonen sin, kan jeg ikke og vil jeg ikke akseptere, sier Sp-lederen til FriFagbevegelse.
p
Ikke lønnsledende
Knut Arild Hareide understreket i sitt svar at han mener staten ikke skal være lønnsledende, men utvise en klok og moderat linje i dette spørsmålet.
Men vil altså ikke kommentere antall direktører.
– Det er viktig at staten klarer å rekruttere gode ledere i selskapene våre, ledere som skal inspirere, motivere og gjennomføre viktige arbeidsoppgaver. Men lønn skal ikke alene være motivasjon for den typen lederjobber. I så tilfelle er det ikke riktig person for denne typen viktige lederjobber. Så er det min oppfatning at enkelte lederlønnssaker har vært utfordrende for nettopp omdømmet til sektoren som jeg nå er satt til å lede, svarte Hareide.
Han mener den nye organiseringen av jernbanesektoren rendyrker ansvaret og de ulike oppgavene som skal gjøres i jernbanesektoren, slik at de som er best på oppgavene faktisk er de som jobber med de.
Økt åpenhet
– Dette innebærer på den ene siden at tallet på aktører i sektoren har økt. På den andre siden bidrar den nye organiseringen på sektoren til økt åpenhet om hvilket aktører som er ansvarlige for hvilke oppgaver. Det innebærer en økt åpenhet rundt ledernivået ved at lederstillinger som tidligere var integrerte i de store virksomhetene i Jernbaneverket og daværende NSB AS, går fram mer eksplisitt av organisasjonskartet i de nye virksomhetene. Som eier følger departementet opp selskapenes organisering og ressursforvaltning, og det er vår jobb å utfordre styret på om ressursene til selskapene blir utnytta best mulig og effektivt, la han til.
p
– Fastsettelse av lederlønn er styrets ansvar. Jeg har likevel tydelige forventninger til styrets arbeid på lederlønnsområdet. Så skal ikke jeg – naturlig nok – gå og si noe om tallet på direktører, òg fordi at når vi har splitta opp, fører det også til noen flere leidere. Den konkurranseutsettingen vi har sett, har vi spart kostnader på, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.