JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbudsvinner SJ regner med 45 prosent passasjervekst på Dovrebanen

Det svenske selskapet skal hete Nord når de kjører norske tog, skriver Trønder-Avisa.

Ole Palmstrøm

I 2018 var det 839.000 reisende på Dovrebanen, ifølge tall fra SSB. I anbudsdokumenter skriver SJ at de beregner at passasjermengden vil øke med nesten 50 prosent i løpet av 10 år, til over 1,2 millioner reisende.

p

Direktør Bendek Maarmann-Moe i SJ Norge sier til Trønder-Avisa at de ser et kjempestort potensial i strekningen.

– Det er få byer i Europa det reiser så mange mellom hver dag som Oslo og Trondheim. Fly tar mye av den reisingen i dag, og vi ønsker å flytte mye mer av den over på tog, sier Maartmann-Moe.

Mer attraktiv

SJ planlegger flere tiltak for å gjøre togstrekningen mer attraktiv for publikum, som doble togsett på fredager og søndager, samt gjennom å øke fra tre til seks avganger daglig i begge retninger fra 2022.

Dovrebanen er den eneste strekningen i trafikkpakke nord hvor det svenske selskapet venter å gå med overskudd om passasjermengden øker, slik som beregnet, ifølge avisen.

Ifølge anbudsdokumentene fra SJ Norge skal strekningene som togselskapet overtar neste år døpes om til «Nord», skriver Trønder-Avisa.

Nytt navn

Navnevalget er kort og greit og innenfor ønsket som Jernbanedirektoratet har ytret om å profilere strekninger framfor selskaper. Dette inngår i samme tankegang som med Sørlandsbanen, som ved drift av britiske Go Ahead vil døpes om til «Sørtoget».

«Basert på linjenes og pakkens geografiske posisjon har vi valgt å kalle strekningen for Nord. Det diamantformede kvadratet er hentet fra tanken om at det danner en kobling mellom de sju banene, et midtpunkt mellom disse og et midtpunkt i Norge», heter det i anbudsbeskrivelsen ifølge avisen.

Logoen vil beskrive «Nord» i store bokstaver, og «drevet av SJ» med små bokstaver.

p

SJ Norge overtar i juni neste år driften av totalt sju togstrekninger og driften av togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Avtalen gjelder ut 2030.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse