JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EUROPEISKE FORHOLD: Ida Søraunet Wangberg fra Manifest så på flere land i Europa under arbeidet med heftet «Avsporing».

EUROPEISKE FORHOLD: Ida Søraunet Wangberg fra Manifest så på flere land i Europa under arbeidet med heftet «Avsporing».

Øystein Bråthen

Venter utfordringer

Hva gjør oppsplitting og konkurranseutsetting med jernbanen? Det var ett av temaene på årets lederkonferanse i Norsk Jernbaneforbund.



12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

oystein.braathen@lomedia.no

Historiker og journalist Ida Søraunet Wangberg tok en gjennomgang av situasjonen i en del europeiske land med konkurranse i persontrafikken.

I Sverige har SJ krav om å drive lønnsomt. Stasjoner med for få passasjerer risikerer at togene ikke lenger stopper, og strekninger med lav trafikk kan miste tilbudet helt.

Studerte Europa

Søraunet Wangberg jobber i Manifest, og er forfatter av heftet «Avsporing», om hvordan konkurranse svekker jernbanen. Der ser hun ikke bare på hva som kan bli situasjonen i Norge, men undersøker erfaringer i andre land. Blant andre intervjuet hun Benedikt Weibel, tidligere leder for den sveitsiske statlige jernbanen, SBB, i 14 år.

– Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet fordi man også deler opp ansvaret, mener han.

Like klar er Weibel på hvor ideen om konkurranseutsetting kommer fra.

– Å skille infrastruktur og togdrift er en fiks idé noen EU-byråkrater i Brüssel har kommet på. Hvis du ser deg om i verden, er det ingen andre som driver med dette. Selv om mange av jernbaneselskapene i Japan og USA er private, er de likevel integrerte, sier Benedikt Weibel.

Useriøse

Geir Meling Jacobsen er leder Baneservice fellesforening. Selskapet er ett av flere regjeringen ønsker å selge.

– Vi er i samme situasjon som Flytoget, og må tjene penger for å gjøre oss attraktive, fortalte Jacobsen.

Oppdragene for Jernbaneverket utgjør cirka 72 prosent av omsetningen, hentet i et marked med hard konkurranse.

– Bransjen preges av en del cowboyvirksomhet, der noen rir inn i solnedgangen. Firmaer kommer og går. Enkelte store, og mange små, har forsvunnet. De leverer tilbud til spottpriser, tar snarveier innen helse, miljø og sikkerhet, og dropper lærlingeordninger, fortalte foreningslederen.

Baneservice har slitt i mange år med en eldre maskinpark.

– Skrekkscenariet er at Norge om få år står uten egne maskiner til å vedlikeholde jernbanenettet, sa Geir Meling Jacobsen.

Krevende vær

Flere kom inn på samme problematikk.

– God beredskap krever tilgang på maskiner. Det er viktig å ha en norsk entreprenør, hvis ikke kan prisen bestemmes av ett eller noen få utenlandske selskap, sa Patrick Austvik fra Banepersonalets landsråd og leder i NJFs ungdomsutvalg.

Med stadig større utfordringer på grunn av nedbør og uvær er det behov for både utstyr og ansatte.

– For å beholde kompetansen må vi ha forutsigbare arbeidsforhold. Det første som presses i tillegg til lønn og pensjon, er sikkerheten, sa Patrick Austvik.

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november

Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet.

Benedikt Weibel, tidligere sjef i sveitsisk jernbane

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»