EUROPEISKE FORHOLD: Ida Søraunet Wangberg fra Manifest så på flere land i Europa under arbeidet med heftet «Avsporing».
Øystein Bråthen
Venter utfordringer
Hva gjør oppsplitting og konkurranseutsetting med jernbanen? Det var ett av temaene på årets lederkonferanse i Norsk Jernbaneforbund.
oystein.braathen@lomedia.no
Historiker og journalist Ida Søraunet Wangberg tok en gjennomgang av situasjonen i en del europeiske land med konkurranse i persontrafikken.
I Sverige har SJ krav om å drive lønnsomt. Stasjoner med for få passasjerer risikerer at togene ikke lenger stopper, og strekninger med lav trafikk kan miste tilbudet helt.
Studerte Europa
Søraunet Wangberg jobber i Manifest, og er forfatter av heftet «Avsporing», om hvordan konkurranse svekker jernbanen. Der ser hun ikke bare på hva som kan bli situasjonen i Norge, men undersøker erfaringer i andre land. Blant andre intervjuet hun Benedikt Weibel, tidligere leder for den sveitsiske statlige jernbanen, SBB, i 14 år.
– Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet fordi man også deler opp ansvaret, mener han.
Like klar er Weibel på hvor ideen om konkurranseutsetting kommer fra.
– Å skille infrastruktur og togdrift er en fiks idé noen EU-byråkrater i Brüssel har kommet på. Hvis du ser deg om i verden, er det ingen andre som driver med dette. Selv om mange av jernbaneselskapene i Japan og USA er private, er de likevel integrerte, sier Benedikt Weibel.
Useriøse
Geir Meling Jacobsen er leder Baneservice fellesforening. Selskapet er ett av flere regjeringen ønsker å selge.
– Vi er i samme situasjon som Flytoget, og må tjene penger for å gjøre oss attraktive, fortalte Jacobsen.
Oppdragene for Jernbaneverket utgjør cirka 72 prosent av omsetningen, hentet i et marked med hard konkurranse.
– Bransjen preges av en del cowboyvirksomhet, der noen rir inn i solnedgangen. Firmaer kommer og går. Enkelte store, og mange små, har forsvunnet. De leverer tilbud til spottpriser, tar snarveier innen helse, miljø og sikkerhet, og dropper lærlingeordninger, fortalte foreningslederen.
Baneservice har slitt i mange år med en eldre maskinpark.
– Skrekkscenariet er at Norge om få år står uten egne maskiner til å vedlikeholde jernbanenettet, sa Geir Meling Jacobsen.
Krevende vær
Flere kom inn på samme problematikk.
– God beredskap krever tilgang på maskiner. Det er viktig å ha en norsk entreprenør, hvis ikke kan prisen bestemmes av ett eller noen få utenlandske selskap, sa Patrick Austvik fra Banepersonalets landsråd og leder i NJFs ungdomsutvalg.
Med stadig større utfordringer på grunn av nedbør og uvær er det behov for både utstyr og ansatte.
– For å beholde kompetansen må vi ha forutsigbare arbeidsforhold. Det første som presses i tillegg til lønn og pensjon, er sikkerheten, sa Patrick Austvik.
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet.
Benedikt Weibel, tidligere sjef i sveitsisk jernbane
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad
Det blir flere taxier – men de tjener mindre
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset
Brudd i lønnsforhandlingene til oljearbeidere
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Grunnrenteskatt på havbruk – bedre kjent som lakseskatten – ble innført fra 1. januar i år. Først 26. mai ble det klart hvordan den endelige skattelegginga blir, etter enigheten melllom regjeringespartiene, Venstre og Pasientfokus. Illustrasjonsfoto fra Sandnessjøen.
Erlend Angelo
Enighet om lakseskatt på 25 prosent: – Et kompromiss som alle bør kunne leve med
Tormod Ytrehus