BREDE SMIL: Det er mange, akkurat som Emilia Maliszkiewicz, som smiler til fotografen når NNN-arbeideren rusler gjennom lakseslakteriet til Ellingsen Seafood på Skrova. Der er hovedprosjektet å gi de ansatte god nok opplæring i norsk.
Erlend Angelo
Fiskeindustrien
Nå kan Emilia bli bedre i norsk for å trives enda bedre på lakseslakteriet
Det satses millioner av kroner for å bedre arbeidsmiljøet i matindustrien. På Ellingsen Seafood er smilene allerede på plass – og nå kommer også språkopplæringen etter.
erlend@lomedia.no
Det durer godt inne i lakseslakteriet til Ellingsen Seafood på Skrova, en kort ferjetur utenfor Svolvær. De ansatte er godt kledd i det kalde fabrikklokalet, alle utfører sine arbeidsoppgaver konsentrert. Fra bløgging til ferdigpakking av sløyd laks.
Kommunikasjon er vanskelig med hørselvern. Som ellers i næringsmiddelindustrien preges arbeidsdagen av nokså ensidig arbeid, høyt arbeidstempo og begrensete muligheter for variasjon, pauser og hvile.
ENSFORMIG ARBEID: Næringsmiddelindustrien er mye ensidig arbeid. Bløggerne tar unna flere hundre fisk før de rullerer videre til neste stasjon. Rullering er viktig for å unngå belastningsskader.
Erlend Angelo
I matindustrien er det gjerne mange nasjonaliteter samlet på hver arbeidsplass. Det kan føre til gnisninger og internjustis. Nettopp derfor har industrien fått penger til et nasjonalt bransjeprogram gjennom avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen).
Ellingsen Seafood er en av 12 bedrifter som deltar i programmet. Målet er å finne grep som kan gjøre arbeidsdagen lettere og arbeidsmiljøet bedre for ansatte i hele mat- og drikkevareindustrien, og på den måten redusere sykefravær og frafall.
Glad for bransjeprogram
Sju bransjer ble plukket ut for sterkere satsing i 2019, men arbeidet har vært preget av koronastengte arbeidsplasser. Tidligere i høst kom nyheten om at IA-avtalen videreføres, deriblant også bransjeprogrammet for næringsmiddelindustrien.
Den nye minstelønna: Lønnshopp før jul for dem uten tariff
Det er de glade for på Skrova.
– Det er lettere å sette i gang tiltak lokalt her når vi får midler fra bransjeprogrammet. Dessuten lærer vi mye av å besøke andre deler av næringsmiddelindustrien. Synnøve Finden har for eksempel lagd filmer av diverse rutiner. Hvorfor har ikke vi tenkt på det? spør duoen HR-leder Kjersti Winther og kvalitets- og HMS-koordinator Tonje Olsen Lamo.
IA-OPPFØLGING: Grete Troset Salberg (fra høyre) og Caroline Dyrnes følger opp IA-bransjeprogrammet hos Ellingsen Seafood, her ved kvalitets- og HMS-koordinator Tonje Olsen Lamo og tillitsvalgt Kristian Eriksen.
Erlend Angelo
– Lederutviklinga til bransjeprogrammet er også helt spot on. Vi har sendt ledere i hele selskapet på dette, og det hjelper oss til en felles kulturforståelse, skryter de to.
Ergonomi-tiltak, som å sørge for at alle får jobbe med fisken i passe høyde, er også noe som har kommet på plass, takket være den ekstra oppmerksomheten som vies gjennom bransjeprogrammet.
Mange på norskkurs
Det viktigste virkemiddelet for et godt arbeidsmiljø er likevel også kanskje det mest opplagte: Nemlig språkopplæring.
Også her har de fått seg en liten a-ha-opplevelse i Ellingsen Seafood.
– Vi har arrangert språkkurs tidligere. Men da kjørte vi alle på felles kurs. Nå har vi skjønt at vi må dele opp mye mer ut fra nivået de er på. Vi må bruke tida for å forsikre oss at alle er med, og kommer så langt som vi ønsker, sier HR-leder Winther.
– Språket gjør også at de ansatte står sikrere i arbeidslivet ved for eksempel nedbemanninger, påpeker forbundssekretær Grete Troset Salberg, som følger opp bransjeprogrammet fra NNNs side.
Mer inkludert
I verste fall kan misforståelser føre til farlige situasjoner på jobb. Men også det daglige arbeidsmiljøet preges så klart av hvor godt man kan snakke sammen. Dårlig arbeidsmiljø kan ofte ha sitt opphav i misforståelser.
Slike kan lukes ut om alle kan kommunisere bedre.
Skatt: LO sier ja til lakseskatten – men mener den må følges opp tett for ønsket effekt
Og språket er ekstra viktig på ei lita øy som Skrova, med bare cirka 200 innbyggere.
– Vi blir lettere isolert om vi ikke lærer oss språket. Det er kjempeviktig både på jobb og privat å snakke norsk, mener Michael Kraus.
SPRÅK ER NØKKELEN: Slakteriansvarlig Michael Kraus går på norskkurs. – God kommunikasjon er viktig på jobben, og vi inkluderes bedre ellers om vi kan norsk, sier han.
Erlend Angelo
NORSKKURS: Paret Edvinas Juchnelius og Gerda Vildziunaite har etablert seg med eget hus på øya Skrova. Nå går de på norskkurs sponsa av bedriften. – Norsk er ikke så enkelt å lære seg, men det er veldig viktig for oss å beherske det, sier paret.
Erlend Angelo
Han er opprinnelige tsjekkisk, men har jobbet i Norge i flere år. Nå er han slakteriansvarlig på Ellingsen Seafood.
– God kommunikasjon er en viktig del av jobben, mener han.
Rolleforståelse
Pliktene og rollene i det norske arbeidslivet er kanskje ikke de samme som i arbeidstakernes respektive hjemland. Det er lettere å skape en tillitsfull arbeidsplass om alle forstår hverandre bedre.
– Ja, det er absolutt viktig å skape et miljø der folk tør å si fra selv på arbeidsplassen. Og at de skjønner hvilken rolle den tillitsvalgte har, sier Caroline Dyrnes, som er prosjektleder for bransjeprogrammet.
Klubbleder Kristian Eriksen har selv opplevd å være både tolk og mellommann i saker som strengt tatt ikke tilhører vervet som tillitsvalgt.
– Språket er nøkkelen, understreker Eriksen.
Det gir bedre arbeidsmiljø for alle. Noe som er hele poenget med bransjeprogrammet; at det skal hjelpe de ansatte i Ellingsen og på sikt resten av næringsmiddelindustrien.
Målet er så enkelt som det er vanskelig:
– Alle skal kunne stå i produksjonen til de når pensjonsalder. Og at arbeidsdagen skal inneholde latter og god prat på pauserommet, sier HR-leder Winther.
IA-bransjeprogram for
næringsmiddelindustrien
• IA-avtalen er et samarbeid mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og staten for å skape et arbeidsliv med plass til alle gjennom å forebygge sykefravær og frafall.
• Bransjeprogrammene ble opprettet for å konsentrere arbeidet mot de bransjene det er mest å hente.
• I bransjeprogrammet for næringsmiddelindustrien deltar 13 bedrifter, nemlig Lerøy Norway Seafoods, Mills Fredrikstad, Insula Båtsfjord, Cermaq, Ellingsen Seafood, Kavli Q-meieriene, Synnøve Finden Alvdal, Nortura Tynset, Nortura Steinkjer, Fatland Sandefjord, Stange Kylling, Norfersk og Stabburet Fredrikstad.