JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LASTING: I underkant av tre timer tok det før alle sjømatkonteinerne var trygt plassert på toget. Klokka 21.45 var det klart for avgang.

LASTING: I underkant av tre timer tok det før alle sjømatkonteinerne var trygt plassert på toget. Klokka 21.45 var det klart for avgang.

Jan-Erik Østlie

Sjømat på tog:

Ny togrute frakter sjømat fra Narvik og ut i Europa

I disse koronatider er det slett ikke alt som går på skinner. Heller ikke sjømatindustrien. Skjønt, i samarbeid med CargoNet har nå flere sjømateksportører fått øynene opp for toget.

Jan-Erik Østlie
jan.erik@lomedia.no

Terminalsjef André Bårdsen?

– Han sitter der inne, to dører og så til høyre, sier mannen bak skranken.

En skjeggete kar i gul vest fra CargoNet dukker opp. Det er min mann, han jeg har snakket med på telefon.

– Hei, sier jeg, men vi kan ikke ta hverandre i hånda i disse tider.

Han smiler og nikker bekreftende.

TERMINALSJEFEN: André Bårdsen overvåker at alt går forskriftsmessig for seg under lastingen.

TERMINALSJEFEN: André Bårdsen overvåker at alt går forskriftsmessig for seg under lastingen.

Jan-Erik Østlie

Narvik – Malmö – Europa

Vi er på Fagernes i Narvik. Godshavna hvor blant annet CargoNet holder til. Det er 8. mai, frigjøringsdagen – en spesiell dag for den eneste byen hvor det virkelig var krigshandlinger i Norge.

Antakelig er det tettere mellom de vaiende flaggene i Narvik enn i noen annen norsk by denne dagen hvor det er nøyaktig 75 år siden krigen sluttet. Men snøflakene bryr seg lite om sånt. De daler lydløst og sakte ned fra himmelen og er nesten like store som måker. Minus en, føles som minus tre, melder smarttelefonen. «Jo det vet å bit fra sæ det landet vi lev i. Han e lang vinter’n men ikke evig», synger Halvdan Sivertsen i Nordaførr vårvise. Og han har så rett, så rett – han Halfdan, tenker jeg der jeg rusler sammen med Bårdsen i min lånte gule vest.

På den iskalde kaia står konteinerne oppmarsjert som rekrutter på Jørstadmoen. Konteinerne heter Bring og Rema 1000 og er fulle av sjømat som skal til Europa. Det er derfor jeg er her – for å se det første testtoget med sjømat fra landsdelen bli lastet og deretter kjørt med tog fra Narvik til Malmö. På Oslo Lufthavn, derimot, kan Romerikes Blad melde at eksporten av sjømat på fly til Asia, Midtøsten og USA er halvert.

SJØMATTOGET: Konteinerne er fullastet med havets delikatesser og skal snart transporteres fra Narvik til Malmö. På skinner.

SJØMATTOGET: Konteinerne er fullastet med havets delikatesser og skal snart transporteres fra Narvik til Malmö. På skinner.

Jan-Erik Østlie

Ønsker daglige avganger

Bestillingen fra et stort sett samstemt politisk Norge er: Sjømat skal bli den nye oljen. På sikt, riktig nok – men vi skal levere stadig mer fra havet. Ifølge Sjømat Norge er det også forventet en vesentlig vekst i sjømatproduksjonen i Nord-Norge. Men skal økte volumer av for eksempel fersk fisk eksporteres på en effektiv måte, trenger sjømatnæringen bedre transportkapasitet. Om dette i tillegg gjøres på en bærekraftig og «grønn» måte, er jo det bare en vinn-vinn-situasjon. Naturvernforbundet krever generelt sett tog for fly.

Godstogselskapet CargoNet og flere sjømateksportører har nå samarbeidet om å åpne en helt ny transportåre for fisk fra Nord-Norge til Sør-Sverige – og derfra videre til resten av Europa. Dette kan gi fersk fisk én ekstra holdbarhetsdag i butikkene. Det var det første testtoget terminalsjef Bårdsen og NNN-arbeideren klokka 21.45 vinket farvel til 8. mai på Fagerneskaia i Narvik. Det andre gikk 14 dager seinere. Begge to fullastet med sjømat. Målet til CargoNet er å etablere faste ukentlige – og muligens daglige – avganger mellom Nord-Norge og Sør-Sverige. Fra Malmö er tanken å ta sjømaten videre på andre togforbindelser, omlastet på ferjer eller lastebil. Det norske sjømattoget skal levere til land som Polen, Frankrike og England.

Bedre konkurransekraft

Et fullastet tog har plass til om lag 600 tonn sjømat. Med daglige avganger snakker vi da om 120 til 150.000 tonn sjømat fra Narvik til Malmö i året. Det fraktes i dag allerede om lag 200.000 tonn sjømat med tog fra Nord-Norge. Sjømattoget til Malmö er sterkt ønsket av Cermaq, Lerøy, Norlaks og Norwegian Royal Salmon. De har også samarbeidet med CargoNet.

– Direktetoget kan bidra til bedre konkurransekraft for sjømatnæringen i Nord-Norge, og gir lavere utslipp. Jeg vil gi honnør til sjømateksportørene som ønsker å etablere denne nye transportruten, og til transportørene som er sentrale leverandører for næringen. Situasjonen med korona gir oss noen ekstra utfordringer, men markedet gir oss tro på at det skal være mulig å få til jevnlige avganger i løpet av høsten. En ukentlig avgang er realistisk å få til i år, men målet er flere avganger i uka allerede til neste år, og kanskje daglige avganger i løpet av 2021, sier Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet i en pressemelding.

Fire mann på skift

Både Rema og ASKO er sentrale transportører. Ifølge kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage i CargoNet var Rema en av kundene som var tidlig på banen og positive til dette prosjektet. Også logistikksjef Ståle Slemmen i Cermaq er begeistret:

– På grunn av de lange avstandene og store volumene er tog et naturlig og nødvendig transportmiddel for å frakte laks fra Nord-Norge til Europa. Med denne løsningen på plass vil vi ha en mer komplett togløsning for hele landsdelen, som også kan bidra til å øke transportkapasiteten i framtida. Vi ser at vi ved å bruke togløsninger som er tilpasset vår bransje kan spare både tid og miljø, og samtidig øke transportsikkerheten, heter det i en pressemelding.

Sjømattoget har ett stopp i Kiruna. Der står toget i to timer, og det lastes to nye vogner med sjømat fra Finnmark.

– Disse står ferdig når sjømattoget kommer, forteller Bårdsen.

Hvor mange jobber her i Narvik for å få konteinerne på toget?

– Det er fire mann på skiftlaget som jobber fra 19.00 til 04.00, sier han.

LOKFØREREN: Karl Torneus tar de siste telefoner før kurset settes framover. Første stopp er Kiruna. Kjøretid tre timer.

LOKFØREREN: Karl Torneus tar de siste telefoner før kurset settes framover. Første stopp er Kiruna. Kjøretid tre timer.

Jan-Erik Østlie

Hopper av

Planen min var å bli med på toget et stykke på vei – ja, kanskje helt til Malmö. Men da hadde jeg fått to ukers koronakarantene. I travle tider passet det dårlig. Som et alternativ får jeg bli med lokfører Karl Torneus opp til Narvik stasjon. Torneus er svensk, har jobbet som lokfører i fem år og bor i Kiruna hvor toget er om tre timer. Der skifter toget lokfører.

Det er et stort ansvar du har ved å kjøre dette lange og verdifulle toget helt aleine. Blir det ikke ensomt?

– Nei, det går fint, jeg stortrives, sier han.

Og så er vi framme ved stasjonen. Jeg stiger ned trappa fra førerhuset til perrongen. Ute snør det fortsatt trollkjerringer.

God tur videre!

– Synd du ikke kunne bli med lenger, sier Karl Torneus.
Han klør seg litt i skjegget, det ser ut som han mener det, smiler og starter opp loket igjen. Og borte blir både han og sjømattoget.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss