JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trikkeulykken i Oslo: Sjåføren var syk med norovirus

Trikken som kjørte inn i Eplehuset i Storgata i Oslo i oktober i fjor, økte brått hastigheten til 37 km/t, langt over sporvekselens tillatte grense på 15 km/t.
Trikkeulykken skjedde i Oslo sentrum 29. oktober i fjor.

Trikkeulykken skjedde i Oslo sentrum 29. oktober i fjor.

Terje Pedersen / NTB

Saken oppsummert

Det konkluderer Havarikommisjonen med. Føreren opplevde plutselige og svært kraftige magesmerter og sterk trang til oppkast umiddelbart før bevissthetstapet.

Føreren fikk senere påvist norovirus.

– Ulykken skyldtes overhastighet i sporvekselen. Overhastigheten var forårsaket av et akutt illebefinnende hos vognføreren som medførte bevissthetstap. Samtidig som føreren mistet bevisstheten, ble kjørehendelen plassert i posisjon for fullt pådrag, og «dødmannsgrepet» ble sluppet.

Treg dødmannsknapp

Den såkalte dødmannsknappen brukte imidlertid lang tid på å fungere, mye lengre enn hendelsesforløpet.

– Systemet fungerte som tiltenkt, men hendelsesforløpet var svært kort (ca. 8 sekunder fra fullt pådrag/slipp av dødmannsgrep til sammenstøtet). Systemet bruker 10 sekunder på å aktivere bremsene, noe som var for lang tid i dette tilfellet.

Havarikommisjonen: Vask hendene

Statens havarikommisjon (SHK) kommer ikke med noen sikkerhetsanbefalinger etter ulykken. Derimot trekker de fram viktigheten av god hånd- og kjøkkenhygiene, for å forebygge norovirus.

Ulykken skjedde i Oslo sentrum 29. oktober i fjor. Bildene fra ulykken gikk verden over. Samtidig endte det kun med lettere skader for føreren og tre passasjerer.

– Denne ulykken fikk langt mindre konsekvenser enn den kunne ha fått. Det finnes utvilsomt både tidspunkter der det er langt flere kunder i butikken den kjørte inn i, det hadde akkurat passert personer på fortauet foran butikken og andre steder og situasjoner der tilsvarende hendelse kunne rammet langt flere, skriver havarikommisjonen.

kenneth.kandolf.haug@ntb.no

Warning