JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

Ole Palmstrøm

Statsbudsjettet 2021:

Kritikerne mente oppsplittingen av Vegvesenet ville gi økte utgifter. Statsbudsjettet viser at de fikk rett

De nye kontraktene for drift av veier økte mer i pris i 2020 enn i 2019. Regjeringen gir oppsplittingen av veiadministrasjon skylda i statsbudsjett for 2021.



12.10.2020
14:49
12.10.2020 16:28

katharina@lomedia.no

Stikk i strid med råd fra fagetaten og uten noen utredning, bestemte Stortinget i 2017 å flytte fylkesveiadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Kritikerne mente oppsplittingen ville føre til økte utgifter. I forslaget til statsbudsjett kan en lese at kritikerne har fått rett.

Driftskontraktene som ble fornyet i i 2019 ble 42 prosent dyrere sammenlignet med kontraktene de avløste. I 2020 er det en prisøkning på rundt 73 prosent for kontraktene som er inngått i 2020 (se side 73 i statsbudsjettet).

– Dette er ikke bare varslet. Det er worst case scenario. Regjeringen kaster bort skattebetalernes penger, sier Henny-Kristin Navarsete, nestleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL) Veg, en av de argeste kritikerne av oppsplittingen.

«Hovedårsaker til dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei, er regjeringens forklaring på prisøkningen» (klippet fra statsbudsjettet).

– Prisøken i 2019 også skyldes oppsplitting av vegvesenet, understreker nestlederen.

NTL har tidligere sendt høringssvar der de advarte mot økte kostnader og Statens vegvesen leverte en omfattende og kritisk rapport om oppsplittingen.

Usikkerhet fører til høyere priser

Navarsete forklarer hvorfor hun tror det er blitt dyrere. Drift og vedlikehold av veinettet innebærer oppgaver som er nødvendig for at veiene skal fungere godt for trafikantene. For eksempel å salte og brøyte veiene, klippe buskas i veikanten og børste veibanen fri for sand om våren.

– Markedet responder dårlig på oppdeling, sier hun.

Før hadde entreprenørene et forhold til byggherre, nemlig Statens vegvesen. Men nå må de forholde seg til mange flere; elleve fylkeskommuner, Nye Veier, Statens vegvesen og andre offentligprivate aktører.

– For entreprenører blir det mye usikkerhet og mindre forutsigbart hvordan de ulike byggherre vil opptre. Oppdelte kontrakter gir også større geografiske områder å drifte, men gjerne færre meter vei siden riksvei- og fylkesveikontraktene nå er delt. Det er nok årsaken til at de har priset seg høyere, sier hun.

Frykter farlige veier

Nestlederen er redd for konsekvensene for deg og meg. Bilister som krysser fylkesgrenser eller svinger av fra en riksvei til en fylkesvei, kan risikere variasjon i driftsstandarden. En vei kan være saltet og isfri. Den neste – som en annen byggherre drifter – kan være isdekt og glatt.

– Slike variasjoner kan være trafikkfarlige, sier nestlederen.

NTL: – Regjeringen har ansvaret

Å etablere Nye Veier til å bygge ut og drifte motorveier i Norge, er også en del av oppsplittingen innenfor veiområdet. Høyre og Frp har ved flere anledninger sagt at etableringen av Nye Veier fører til «mer vei for mindre penger». Navarsete mener de oppnår det motsatte.

– Økning i utgifter til veidrift er ikke Statens vegvesen eller fylkeskommunens skyld. Et samlet storting gikk inn for vedtaket om å splitte riks- og fylkesveiadministrasjonen. Regjeringen har heller ikke lyttet til kraftige advarsler. Ansvaret ligger på høyeste politiske hold, sier hun.

Oppsplittingen av veiadministrasjonen er et resultat av regionreformen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.10.2020
14:49
12.10.2020 16:28



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker