VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.
Ole Palmstrøm
Statsbudsjettet 2021:
Kritikerne mente oppsplittingen av Vegvesenet ville gi økte utgifter. Statsbudsjettet viser at de fikk rett
De nye kontraktene for drift av veier økte mer i pris i 2020 enn i 2019. Regjeringen gir oppsplittingen av veiadministrasjon skylda i statsbudsjett for 2021.
katharina@lomedia.no
Stikk i strid med råd fra fagetaten og uten noen utredning, bestemte Stortinget i 2017 å flytte fylkesveiadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Kritikerne mente oppsplittingen ville føre til økte utgifter. I forslaget til statsbudsjett kan en lese at kritikerne har fått rett.
Driftskontraktene som ble fornyet i i 2019 ble 42 prosent dyrere sammenlignet med kontraktene de avløste. I 2020 er det en prisøkning på rundt 73 prosent for kontraktene som er inngått i 2020 (se side 73 i statsbudsjettet).
– Dette er ikke bare varslet. Det er worst case scenario. Regjeringen kaster bort skattebetalernes penger, sier Henny-Kristin Navarsete, nestleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL) Veg, en av de argeste kritikerne av oppsplittingen.
«Hovedårsaker til dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei, er regjeringens forklaring på prisøkningen» (klippet fra statsbudsjettet).
– Prisøken i 2019 også skyldes oppsplitting av vegvesenet, understreker nestlederen.
NTL har tidligere sendt høringssvar der de advarte mot økte kostnader og Statens vegvesen leverte en omfattende og kritisk rapport om oppsplittingen.
Usikkerhet fører til høyere priser
Navarsete forklarer hvorfor hun tror det er blitt dyrere. Drift og vedlikehold av veinettet innebærer oppgaver som er nødvendig for at veiene skal fungere godt for trafikantene. For eksempel å salte og brøyte veiene, klippe buskas i veikanten og børste veibanen fri for sand om våren.
– Markedet responder dårlig på oppdeling, sier hun.
Før hadde entreprenørene et forhold til byggherre, nemlig Statens vegvesen. Men nå må de forholde seg til mange flere; elleve fylkeskommuner, Nye Veier, Statens vegvesen og andre offentligprivate aktører.
– For entreprenører blir det mye usikkerhet og mindre forutsigbart hvordan de ulike byggherre vil opptre. Oppdelte kontrakter gir også større geografiske områder å drifte, men gjerne færre meter vei siden riksvei- og fylkesveikontraktene nå er delt. Det er nok årsaken til at de har priset seg høyere, sier hun.
Frykter farlige veier
Nestlederen er redd for konsekvensene for deg og meg. Bilister som krysser fylkesgrenser eller svinger av fra en riksvei til en fylkesvei, kan risikere variasjon i driftsstandarden. En vei kan være saltet og isfri. Den neste – som en annen byggherre drifter – kan være isdekt og glatt.
– Slike variasjoner kan være trafikkfarlige, sier nestlederen.
NTL: – Regjeringen har ansvaret
Å etablere Nye Veier til å bygge ut og drifte motorveier i Norge, er også en del av oppsplittingen innenfor veiområdet. Høyre og Frp har ved flere anledninger sagt at etableringen av Nye Veier fører til «mer vei for mindre penger». Navarsete mener de oppnår det motsatte.
– Økning i utgifter til veidrift er ikke Statens vegvesen eller fylkeskommunens skyld. Et samlet storting gikk inn for vedtaket om å splitte riks- og fylkesveiadministrasjonen. Regjeringen har heller ikke lyttet til kraftige advarsler. Ansvaret ligger på høyeste politiske hold, sier hun.
Oppsplittingen av veiadministrasjonen er et resultat av regionreformen.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Paul S. Amundsen
I tre måneder var Linda sykmeldt, men lønna kom som vanlig: – Slapp å forholde meg til Nav
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.
Leif Martin Kirknes
Her får de betalt per arbeidsoppgave – og tjener godt på det
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie