JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

Ole Palmstrøm

Statsbudsjettet 2021:

Kritikerne mente oppsplittingen av Vegvesenet ville gi økte utgifter. Statsbudsjettet viser at de fikk rett

De nye kontraktene for drift av veier økte mer i pris i 2020 enn i 2019. Regjeringen gir oppsplittingen av veiadministrasjon skylda i statsbudsjett for 2021.



12.10.2020
14:49
12.10.2020 16:28

katharina@lomedia.no

Stikk i strid med råd fra fagetaten og uten noen utredning, bestemte Stortinget i 2017 å flytte fylkesveiadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Kritikerne mente oppsplittingen ville føre til økte utgifter. I forslaget til statsbudsjett kan en lese at kritikerne har fått rett.

Driftskontraktene som ble fornyet i i 2019 ble 42 prosent dyrere sammenlignet med kontraktene de avløste. I 2020 er det en prisøkning på rundt 73 prosent for kontraktene som er inngått i 2020 (se side 73 i statsbudsjettet).

– Dette er ikke bare varslet. Det er worst case scenario. Regjeringen kaster bort skattebetalernes penger, sier Henny-Kristin Navarsete, nestleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL) Veg, en av de argeste kritikerne av oppsplittingen.

«Hovedårsaker til dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting av felleskontrakter for riks- og fylkesvei, er regjeringens forklaring på prisøkningen» (klippet fra statsbudsjettet).

– Prisøken i 2019 også skyldes oppsplitting av vegvesenet, understreker nestlederen.

NTL har tidligere sendt høringssvar der de advarte mot økte kostnader og Statens vegvesen leverte en omfattende og kritisk rapport om oppsplittingen.

Usikkerhet fører til høyere priser

Navarsete forklarer hvorfor hun tror det er blitt dyrere. Drift og vedlikehold av veinettet innebærer oppgaver som er nødvendig for at veiene skal fungere godt for trafikantene. For eksempel å salte og brøyte veiene, klippe buskas i veikanten og børste veibanen fri for sand om våren.

– Markedet responder dårlig på oppdeling, sier hun.

Før hadde entreprenørene et forhold til byggherre, nemlig Statens vegvesen. Men nå må de forholde seg til mange flere; elleve fylkeskommuner, Nye Veier, Statens vegvesen og andre offentligprivate aktører.

– For entreprenører blir det mye usikkerhet og mindre forutsigbart hvordan de ulike byggherre vil opptre. Oppdelte kontrakter gir også større geografiske områder å drifte, men gjerne færre meter vei siden riksvei- og fylkesveikontraktene nå er delt. Det er nok årsaken til at de har priset seg høyere, sier hun.

Frykter farlige veier

Nestlederen er redd for konsekvensene for deg og meg. Bilister som krysser fylkesgrenser eller svinger av fra en riksvei til en fylkesvei, kan risikere variasjon i driftsstandarden. En vei kan være saltet og isfri. Den neste – som en annen byggherre drifter – kan være isdekt og glatt.

– Slike variasjoner kan være trafikkfarlige, sier nestlederen.

NTL: – Regjeringen har ansvaret

Å etablere Nye Veier til å bygge ut og drifte motorveier i Norge, er også en del av oppsplittingen innenfor veiområdet. Høyre og Frp har ved flere anledninger sagt at etableringen av Nye Veier fører til «mer vei for mindre penger». Navarsete mener de oppnår det motsatte.

– Økning i utgifter til veidrift er ikke Statens vegvesen eller fylkeskommunens skyld. Et samlet storting gikk inn for vedtaket om å splitte riks- og fylkesveiadministrasjonen. Regjeringen har heller ikke lyttet til kraftige advarsler. Ansvaret ligger på høyeste politiske hold, sier hun.

Oppsplittingen av veiadministrasjonen er et resultat av regionreformen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.10.2020
14:49
12.10.2020 16:28



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker