JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-ansatt: – Menneskelig kontakt er like viktig som roboter

NTL-tillitsvalgt Reidar Mysen fra Nav Grünerløkka er ikke i tvil om at det vil være behov for mellommenneskelig kontakt også i fremtiden.
Plasstillitsvalgt Reidar Mysen på Nav Grünerløkka har en filosofisk tilnærming til fremtidens robotiserte arbeidsliv.

Plasstillitsvalgt Reidar Mysen på Nav Grünerløkka har en filosofisk tilnærming til fremtidens robotiserte arbeidsliv.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

På den 11. eForvaltningskonferansen avsluttet den lokale tillitsvalgte fra Oslo første dag med tanker om betydningen av det personlige møtet i offentlig forvaltning.

Har det noe å si om vi prater med roboter eller mennesker? Hvilken betydning har geografisk nærhet og det personlige møtet i offentlig forvaltning, var problemstillingen han skulle reflektere rundt.

Fra sitt ståsted som plasstillitsvalgt på på Nav Grünerløkka, har han fulgt prosessen med digitaliseringen og sett hvordan utviklingen påvirker både kolleger og brukere.

Unni valgte å jobbe til hun ble 73 – ender opp med null i pensjon

Fra arbeidsledig til Nav-ansatt

Reidar Mysen delte en historie om en kollega i Nav og veien hans fra en frilansjobb i media, via frustrert arbeidsledighet der ingen så han, til han selv tok mot til seg og søkte jobb i Nav.

– På veien måtte han gjennom utbrenthet og sykdom, identitet og skam og fortvilelse. Han ble ikke sett som arbeidssøker. I dag jobber han selv i Nav for å hjelpe andre, fortalte han - før han kom med et filmtips til salen:

– Filmen «I, Daniel Blake», handler om hvordan en arbeidsledig kar i England blir møtt av våre kolleger i England. Filmen sparker oppover og gir et bilde av hvor frustrerende det kan være å møte et byråkratisk system. Vi bør alle se denne filmen, for dette handler om selvbilde og anerkjennelse av, sa han.

Mysen tror ikke roboter klarer å gi den tjenesten som handler om mellommenneskelige relasjoner.

Aksepterer mer av roboter

NTLeren fortalte også om en undersøkelse som viser at folk stoler mer på automatiserte tjenester enn på mennesker.

Når roboter gjør feil aksepteres det, mens det blir slått hardere ned på, om det blir begått en menneskelig feil.

Paul Chaffey: – Digitaliseringen i stat og kommune må ikke overlates til IT-ekspertene

eForvaltning i enorm endring

NTL-medlem Helen Dragsten sier at Nav og Skatteetaten har til felles at de ønsker flest mulig over på elektroniske løsninger. Det betinger gode, forståelige og effektive tjenester, samt tilgang til disse.

– Vi må se, lytte og bidra etter behov. Alle er ikke like, og det er ok, sier hun.

Dragsten mener at Nav bør ha flere dører åpne for brukerne.

– La oss unngå å avskaffe bakkebyråkrati, bare for å erstatte det med skjermbyråkrati. La oss heller ha flere type dører, så er det alltid en som lar seg åpne, sier hun.

Erling Broen i NTL Skatt synes Mysens innledning om det personlige møtet i offentlig forvaltning gir grunn til ettertanke.

– Dersom det er slik at et menneske som over tid opplever å ikke bli sett av samfunnet, heller ikke oppfatter seg som en del av samfunnet, vil jo konsekvensen bli at vedkommende heller ikke føler noen tilhørighet til det. Dette vil skape et "utenforskap", som vil være svært utfordrende, med en betydelig risiko for alvorlige konflikter, slår han fast.

ENGASJERTE NTL'ERE: Torstein Brechan, Helen Dragsten, Erling Broen, Morten Ørsnes og Petter Aasheim fra NTL deltok alle på eForvaltningskonferansen.

ENGASJERTE NTL'ERE: Torstein Brechan, Helen Dragsten, Erling Broen, Morten Ørsnes og Petter Aasheim fra NTL deltok alle på eForvaltningskonferansen.

Nina Hanssen

Broen, som jobber i skatteetaten, sier at han ser en utvikling hvor det tas i bruk selvbetjeningsløsniner i større grad flere steder i forvaltningen.

– I skatteforvaltningsloven har man lagt egenfastsetting til grunn som prinsipp, hvor den enkelte skal selv sørge for at å fastsette grunnlaget for skattleggingen. Vedkommende blir da i utgangspunktet usynlig for andre enn maskinen. Jeg lurer på hvordan dette over tid vil kunne påvirke innbyggernes forhold og forpliktelse til skattesystemet, sier han.

Han reagerer også på Mysens fortelling om at mennesker er villig til å akseptere urett og ikke tar til motmæle dersom uretten/feilen begås av en maskin.

– Hvis dette er tilfelle, har vi en utfordring og det kan oppleves som et demokratisk problem og tilliten til forvaltningen vil svekkes, sa han.

Han mener det største problemet i dag, er de som helt eller delvis faller utenfor, fordi de ikke mestrer den teknologiske utviklingen.

– Forvaltningen bør komme til erkjennelsen at den ikke får all kontakt mellom alle brukere og forvaltningen over på elektroniske løsninger, og at det derfor er nødvendig å finne gode løsninger for det personlige møtet mellom brukere og forvaltningen på flere områder også i fremtiden.

eForvaltningskonferansen

eForvaltningskonferansen har vært arrangert årlig siden 2007

Konferansen er et samarbeid mellom NTL, Fagforbundet, EL og IT Forbundet og Universitetet i Oslo.

Årets tema er eForvaltning og organisering: Kommunereform og utkontraktering.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

eForvaltningskonferansen

eForvaltningskonferansen har vært arrangert årlig siden 2007

Konferansen er et samarbeid mellom NTL, Fagforbundet, EL og IT Forbundet og Universitetet i Oslo.

Årets tema er eForvaltning og organisering: Kommunereform og utkontraktering.