VARSLET: Jan Erik Skog får prisen for sine årelange kamp. I dag er han pensjonist.
Ola Tømmerås
– Jeg vurderte aldri å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i ledelsen
Busselektriker Jan Erik Skog bidro til at korrupsjonsskandalen i Unibuss ble rullet opp. Nå er han tildelt Fritt Ords Pris.
Simen.Aker.Grimsrud@fagforbundet.no
– Jeg ble helt satt ut da jeg fikk beskjeden, sier Jan Erik Skog, den tidligere busselektrikeren som varslet om korrupsjon i Unibuss (tidligere Sporveisbussene).
– Men selvsagt er jeg stolt. Det er en skikkelig opptur etter flere år i motbakke.
Gjennom en årrekke varslet busselektrikeren, som de ansattes representant i styret, om korrupsjon i selskapet. Første gang han varslet var i 1999, men Skog ble aldri trodd.
– Korrupsjonen var tydelig. Vi meldte fra om overfakturering og fiktive faktureringer gjentatte ganger, sa Skog til Fagbladet under rettsaken i Oslo tingrett i fjor.
Etter gjentatte varsler startet opprullingen av korrupsjonsskandalen i 2011. I fjor ble tidligere Unibuss-sjefer og ansatte dømt til fengsel. Fem av seks har anket dommene.
Krever mot
I går fikk Jan Erik Skog Fritt Ords Pris sammen med varsleren i Monica-saken, Robin Schaefer, for sin modige innsats for å avdekke kritikkverdige forhold i norsk arbeidsliv. Fritt Ord peker på at de to har møtt kraftig motstand over lengre tid, og at det derfor har krevd mot og vært en stor personlig belastning å bruke ytringsfriheten.
– Fritt Ords håp er at Robin Schaefer og Jan Erik Skogs innsats vil bidra til å løfte frem varslernes viktige rolle i samfunnet, og til at fremtidige varslere blir møtt på en profesjonell måte. Derfor får de Fritt Ords Pris 2015, sier styreleder Georg Fr. Rieber-Mohn i en pressemelding.
Beskriver tiden som et helvete
Skog følte seg aleine da han varslet om korrupsjon. Han visste ikke hvem han kunne stole på.
– Samtidig har jeg fått god hjelp av Fagforbundet og Oslo Sporveiers Forening. Uten deres hjelp hadde det ikke gått.
– Hvordan vil du beskrive årene da du ikke ble trodd?
– Det var et lite helvete til tider. Jeg visste ikke hvem jeg kunne stole på i ledelsen, men jeg hadde sterk mistanke om at det var skurker der.
Han følte seg uglesett på jobb. Det var en slitsom tid. Frustrerende å ikke bli trodd. I dag er Skog pensjonist.
– Men jeg tenkte aldri på å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i toppledelsen.
Gir prispenger til barneby
Han er stolt over å motta prisen fra Fritt Ord. Men hvilken betydning den vil få, er han usikker på.
– Jeg tror ikke det er enklere å være varsler i dag enn da jeg holdt på. Jeg tror vi kunne trengt et varslingsombud eller noen andre man kan gå til som varsler. Det går ikke alene.
– Hva er ditt tips til andre som tenker å varsle?
– De må finne noen de kan stole på, som kan hjelpe. De klarer ikke å stå i det helt alene.
Med prisen følger 200.000 kroner. Skog har allerede bestemt seg for å gi 50.000 til en barneby i Nord-Russland, som Oslo Sporveiers Arbeiderforening står bak.
– Jeg vet at pengene kommer godt med der. Meg er det ikke synd på, sier varsleren.
– Gjorde en kjempejobb
Rune Aasen, leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening hjalp etter hvert Skog. Han er stolt over jobben varsleren gjorde.
– Han gjorde en kjempejobb. Det er en utrolig fortjent pris. At han sto i stormen har ikke bare vært viktig samfunnsmessig, men også innad i Sporveien. Det har aldri vært så reint her som nå. Fagforbundet bør også være stolte over å ha et sånt medlem, sier Aasen om den nå pensjonerte busselektrikeren.
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Dette er saken:
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Dette er saken:
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden
Stadig nærmere et nytt LO-forbund: Vil få 80.000 medlemmer
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
Glade folk i 2022: Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, stortingrepresentant Geir Pollestad og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).
Tri Nguyen Dinh