JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Jeg vurderte aldri å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i ledelsen

Busselektriker Jan Erik Skog bidro til at korrupsjonsskandalen i Unibuss ble rullet opp. Nå er han tildelt Fritt Ords Pris.
VARSLET: Jan Erik Skog får prisen for sine årelange kamp. I dag er han pensjonist.

VARSLET: Jan Erik Skog får prisen for sine årelange kamp. I dag er han pensjonist.

Ola Tømmerås

Simen.Aker.Grimsrud@fagforbundet.no

– Jeg ble helt satt ut da jeg fikk beskjeden, sier Jan Erik Skog, den tidligere busselektrikeren som varslet om korrupsjon i Unibuss (tidligere Sporveisbussene).

– Men selvsagt er jeg stolt. Det er en skikkelig opptur etter flere år i motbakke.

Gjennom en årrekke varslet busselektrikeren, som de ansattes representant i styret, om korrupsjon i selskapet. Første gang han varslet var i 1999, men Skog ble aldri trodd.

– Korrupsjonen var tydelig. Vi meldte fra om overfakturering og fiktive faktureringer gjentatte ganger, sa Skog til Fagbladet under rettsaken i Oslo tingrett i fjor.

Etter gjentatte varsler startet opprullingen av korrupsjonsskandalen i 2011. I fjor ble tidligere Unibuss-sjefer og ansatte dømt til fengsel. Fem av seks har anket dommene.

Krever mot

I går fikk Jan Erik Skog Fritt Ords Pris sammen med varsleren i Monica-saken, Robin Schaefer, for sin modige innsats for å avdekke kritikkverdige forhold i norsk arbeidsliv. Fritt Ord peker på at de to har møtt kraftig motstand over lengre tid, og at det derfor har krevd mot og vært en stor personlig belastning å bruke ytringsfriheten.

– Fritt Ords håp er at Robin Schaefer og Jan Erik Skogs innsats vil bidra til å løfte frem varslernes viktige rolle i samfunnet, og til at fremtidige varslere blir møtt på en profesjonell måte. Derfor får de Fritt Ords Pris 2015, sier styreleder Georg Fr. Rieber-Mohn i en pressemelding.

Beskriver tiden som et helvete

Skog følte seg aleine da han varslet om korrupsjon. Han visste ikke hvem han kunne stole på.

– Samtidig har jeg fått god hjelp av Fagforbundet og Oslo Sporveiers Forening. Uten deres hjelp hadde det ikke gått.

– Hvordan vil du beskrive årene da du ikke ble trodd?

– Det var et lite helvete til tider. Jeg visste ikke hvem jeg kunne stole på i ledelsen, men jeg hadde sterk mistanke om at det var skurker der.

Han følte seg uglesett på jobb. Det var en slitsom tid. Frustrerende å ikke bli trodd. I dag er Skog pensjonist.

– Men jeg tenkte aldri på å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i toppledelsen.

Gir prispenger til barneby

Han er stolt over å motta prisen fra Fritt Ord. Men hvilken betydning den vil få, er han usikker på.

– Jeg tror ikke det er enklere å være varsler i dag enn da jeg holdt på. Jeg tror vi kunne trengt et varslingsombud eller noen andre man kan gå til som varsler. Det går ikke alene.

– Hva er ditt tips til andre som tenker å varsle?

– De må finne noen de kan stole på, som kan hjelpe. De klarer ikke å stå i det helt alene.

Med prisen følger 200.000 kroner. Skog har allerede bestemt seg for å gi 50.000 til en barneby i Nord-Russland, som Oslo Sporveiers Arbeiderforening står bak.

– Jeg vet at pengene kommer godt med der. Meg er det ikke synd på, sier varsleren.

– Gjorde en kjempejobb

Rune Aasen, leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening hjalp etter hvert Skog. Han er stolt over jobben varsleren gjorde.

– Han gjorde en kjempejobb. Det er en utrolig fortjent pris. At han sto i stormen har ikke bare vært viktig samfunnsmessig, men også innad i Sporveien. Det har aldri vært så reint her som nå. Fagforbundet bør også være stolte over å ha et sånt medlem, sier Aasen om den nå pensjonerte busselektrikeren.

Les også:

Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)

Korrupsjon på norsk (25.01.2013)

Les også:

Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)

Korrupsjon på norsk (25.01.2013)

Dette er saken:

1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.

2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.

2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.

2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.

2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.

2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.

2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.

2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.

2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.

2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.

2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.

2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.

2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.

2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.

2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.

Annonse
Annonse

Les også:

Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)

Korrupsjon på norsk (25.01.2013)

Dette er saken:

1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.

2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.

2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.

2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.

2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.

2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.

2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.

2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.

2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.

2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.

2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.

2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.

2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.

2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.

2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.