– Jeg vurderte aldri å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i ledelsen
Busselektriker Jan Erik Skog bidro til at korrupsjonsskandalen i Unibuss ble rullet opp. Nå er han tildelt Fritt Ords Pris.
VARSLET: Jan Erik Skog får prisen for sine årelange kamp. I dag er han pensjonist.
Ola Tømmerås
Simen.Aker.Grimsrud@fagforbundet.no
– Jeg ble helt satt ut da jeg fikk beskjeden, sier Jan Erik Skog, den tidligere busselektrikeren som varslet om korrupsjon i Unibuss (tidligere Sporveisbussene).
– Men selvsagt er jeg stolt. Det er en skikkelig opptur etter flere år i motbakke.
Gjennom en årrekke varslet busselektrikeren, som de ansattes representant i styret, om korrupsjon i selskapet. Første gang han varslet var i 1999, men Skog ble aldri trodd.
– Korrupsjonen var tydelig. Vi meldte fra om overfakturering og fiktive faktureringer gjentatte ganger, sa Skog til Fagbladet under rettsaken i Oslo tingrett i fjor.
Etter gjentatte varsler startet opprullingen av korrupsjonsskandalen i 2011. I fjor ble tidligere Unibuss-sjefer og ansatte dømt til fengsel. Fem av seks har anket dommene.
Krever mot
I går fikk Jan Erik Skog Fritt Ords Pris sammen med varsleren i Monica-saken, Robin Schaefer, for sin modige innsats for å avdekke kritikkverdige forhold i norsk arbeidsliv. Fritt Ord peker på at de to har møtt kraftig motstand over lengre tid, og at det derfor har krevd mot og vært en stor personlig belastning å bruke ytringsfriheten.
– Fritt Ords håp er at Robin Schaefer og Jan Erik Skogs innsats vil bidra til å løfte frem varslernes viktige rolle i samfunnet, og til at fremtidige varslere blir møtt på en profesjonell måte. Derfor får de Fritt Ords Pris 2015, sier styreleder Georg Fr. Rieber-Mohn i en pressemelding.
Beskriver tiden som et helvete
Skog følte seg aleine da han varslet om korrupsjon. Han visste ikke hvem han kunne stole på.
– Samtidig har jeg fått god hjelp av Fagforbundet og Oslo Sporveiers Forening. Uten deres hjelp hadde det ikke gått.
– Hvordan vil du beskrive årene da du ikke ble trodd?
– Det var et lite helvete til tider. Jeg visste ikke hvem jeg kunne stole på i ledelsen, men jeg hadde sterk mistanke om at det var skurker der.
Han følte seg uglesett på jobb. Det var en slitsom tid. Frustrerende å ikke bli trodd. I dag er Skog pensjonist.
– Men jeg tenkte aldri på å lukke øynene og late som ingenting. Jeg var helt sikker på at det var skurker i toppledelsen.
Gir prispenger til barneby
Han er stolt over å motta prisen fra Fritt Ord. Men hvilken betydning den vil få, er han usikker på.
– Jeg tror ikke det er enklere å være varsler i dag enn da jeg holdt på. Jeg tror vi kunne trengt et varslingsombud eller noen andre man kan gå til som varsler. Det går ikke alene.
– Hva er ditt tips til andre som tenker å varsle?
– De må finne noen de kan stole på, som kan hjelpe. De klarer ikke å stå i det helt alene.
Med prisen følger 200.000 kroner. Skog har allerede bestemt seg for å gi 50.000 til en barneby i Nord-Russland, som Oslo Sporveiers Arbeiderforening står bak.
– Jeg vet at pengene kommer godt med der. Meg er det ikke synd på, sier varsleren.
– Gjorde en kjempejobb
Rune Aasen, leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening hjalp etter hvert Skog. Han er stolt over jobben varsleren gjorde.
– Han gjorde en kjempejobb. Det er en utrolig fortjent pris. At han sto i stormen har ikke bare vært viktig samfunnsmessig, men også innad i Sporveien. Det har aldri vært så reint her som nå. Fagforbundet bør også være stolte over å ha et sånt medlem, sier Aasen om den nå pensjonerte busselektrikeren.
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Dette er saken:
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.
Flere saker
Les også:
Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)
Korrupsjon på norsk (25.01.2013)
Dette er saken:
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og mulig korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) gjør noe.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp på forskjellige måter.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene på rutene i Oslo Vest.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør og fem ansatte ble dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt år i fengsel. Fem av seks har anket dommen.