JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Barnevernet:

Ansatte i barnevernsinstitusjoner kan ikke selv anmelde beboere for vold. Her får du vite hvorfor

Det er viktig å kvalitetssikre en anmeldelse og beskytte medarbeideren fra å måtte gjøre dette selv, mener leder Haakon Prytz Cederkvist i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Haakon Prytz Cederkvist er ansvarlig for opplæringen i trygghet og sikkerhet ved barnevernsinstitusjon og leder Lierfoss ungdoms- og familiesenter i Aurskog.

Haakon Prytz Cederkvist er ansvarlig for opplæringen i trygghet og sikkerhet ved barnevernsinstitusjon og leder Lierfoss ungdoms- og familiesenter i Aurskog.

Adrian Nielsen

amo@lomeida.no

Etter at miljøterapeut Jens Petter Christensen gikk ut i Fontene og fortalte om sine opplevelser med vold på barnevernsinstitusjon og manglende oppfølging, har Fontene fått kontakt med miljøterapeuter og ansatte i statlige barnevernsinstitusjoner som reagerer på at vold mot dem ikke anmeldes.

Vi har bedt Bufetat-leder og ansvarlig for opplæringen i sikkerhet og trygghet om å svare på spørsmål om anmeldelse av beboere for vold. Haakon Prytz Cederkvist har svart skriftlig, og har hentet innspill til svarene fra kolleger.

Mye lest: «Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år

Retningslinjer til god hjelp

– Hvem bestemmer når en hendelse ved institusjonen er så alvorlig at den skal politianmeldes?

– Enhetsleder har myndighet til det. Retningslinjene til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er en god hjelp til å vurdere om det skal gis opplysninger om straffbart forhold eller anmeldelse av beboer i barnevernsinstitusjon. Enhetsleder kan også drøfte saken med jurist i regionene. Det skal gjøres individuelle vurderinger i hvert enkelt tilfelle, det skal aldri være slik at det rutinemessig anmeldes.

– Hvorfor kan ikke ansatte selv anmelde?

– Retningslinjene definerer at det er enhetsleder som skal anmelde. Det er for å sikre en enhetlig og effektiv håndtering av spørsmål om anmeldelser i etaten. Dette handler ikke bare om å kvalitetssikre en anmeldelse, men også om å beskytte den enkelte medarbeider fra å måtte gjøre dette selv. Den ansatte bør få slippe å ta merbelastningen som det vil innebære å anmelde selv.

– Hvem i institusjonen kan utveksle taushetsbelagt informasjon med politiet?

– Ansatte i barnevernet har ikke adgang til å formidle taushetsbelagt informasjon til politiet, verken ved å anmelde et konkret forhold eller som vitne for domstol eller politi om forhold de har fått kjennskap til i arbeidet. Men det kan søkes om fritak fra taushetsplikten hos statsforvalteren.

– Hva formidler spisskompetansemiljøet i trygghet og sikkerhet om dette til ansatte?

– Spisskompetansemiljøet tar ikke for seg dette i grunnopplæringen i trygghet og sikkerhet. Det betyr ikke at spørsmålet om anmeldelser ikke har kommet opp. Enkelte ansatte er kritiske til rutinen og ønsker å kunne anmelde vold og trusler på eget initiativ. Samtidig er det en forståelse for at det må gjøres en overordnet vurdering av hvilke saker som bør anmeldes og ikke, for å ivareta ungdommer og ansatte. Spisskompetansemiljøet har stilt seg nøytralt i diskusjonene og har henvist til direktoratet.

Mye delt: Datteren hatet skolen fram til femte klasse. Mor «Siv» takker tre miljøterapeuter for at det snudde

Saken fortsetter under bildet.

– Ansatte i barnevernet har ikke adgang til å formidle taushetsbelagt informasjon til politiet, men det kan søkes fritak hos statsforvalteren, sier Haakon Prytz Cederkvist.

– Ansatte i barnevernet har ikke adgang til å formidle taushetsbelagt informasjon til politiet, men det kan søkes fritak hos statsforvalteren, sier Haakon Prytz Cederkvist.

Adrian Nielsen

Ingen planer om å revidere

Direktoratets divisjonsdirektør Anders Henriksen har svart skriftlig på Fontenes spørsmål:

– Vil direktoratet åpne for at ansatte får mulighet til å anmelde beboere?

– Det følger av retningslinjene at institusjonens leder skal ta den endelige avgjørelsen om opplysninger om straffbare forhold eller anmeldelse skal gis til politiet. Det er ikke besluttet å revidere retningslinjene på nåværende tidspunkt.

– Retningslinjene gjelder for alle statlige barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre, og er veiledende for de private og kommunale barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre. Formålet med retningslinjene er å sikre at taushetspliktreglene blir vurdert før institusjonen beslutter å gi opplysninger om straffbare forhold eller anmeldelse til politiet om en beboer.

Denne skaper debatt: Ansatte i barnevernet i Oslo ble sendt på hjemmekontor uten bærbar PC

Vet ikke antallet anmeldelser

I mars 2020 ble det tatt i bruk et nytt rapporteringssystem i Bufdir for vold og avvik. I skademeldingene direktoratet får inn fra regionene, blir det ikke huket av for om en hendelse er politianmeldt.

Fontene har fått opplyst at Bufdir må åpne hver skademelding for å hente ut informasjon og at en slik innsynsbegjæring kan ta tid å få svar på. Vi har derfor ikke fått svar på hvor mange ganger barnevernsinstitusjoner har anmeldt beboere siste tre år.

Henriksen opplyser at direktoratet skal i gang med å se på hvilke endringer som bør gjøres i systemet for å kunne hente ut informasjon som virksomheten trenger for å sikre enhetlig praksis mellom regioner.

Annonse
Annonse