Barnevernet:
Ansatte i barnevernsinstitusjoner kan ikke selv anmelde beboere for vold. Her får du vite hvorfor
Det er viktig å kvalitetssikre en anmeldelse og beskytte medarbeideren fra å måtte gjøre dette selv, mener leder Haakon Prytz Cederkvist i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Haakon Prytz Cederkvist er ansvarlig for opplæringen i trygghet og sikkerhet ved barnevernsinstitusjon og leder Lierfoss ungdoms- og familiesenter i Aurskog.
Adrian Nielsen
amo@lomeida.no
Etter at miljøterapeut Jens Petter Christensen gikk ut i Fontene og fortalte om sine opplevelser med vold på barnevernsinstitusjon og manglende oppfølging, har Fontene fått kontakt med miljøterapeuter og ansatte i statlige barnevernsinstitusjoner som reagerer på at vold mot dem ikke anmeldes.
Vi har bedt Bufetat-leder og ansvarlig for opplæringen i sikkerhet og trygghet om å svare på spørsmål om anmeldelse av beboere for vold. Haakon Prytz Cederkvist har svart skriftlig, og har hentet innspill til svarene fra kolleger.
Mye lest: «Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år
Retningslinjer til god hjelp
– Hvem bestemmer når en hendelse ved institusjonen er så alvorlig at den skal politianmeldes?
– Enhetsleder har myndighet til det. Retningslinjene til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er en god hjelp til å vurdere om det skal gis opplysninger om straffbart forhold eller anmeldelse av beboer i barnevernsinstitusjon. Enhetsleder kan også drøfte saken med jurist i regionene. Det skal gjøres individuelle vurderinger i hvert enkelt tilfelle, det skal aldri være slik at det rutinemessig anmeldes.
– Hvorfor kan ikke ansatte selv anmelde?
– Retningslinjene definerer at det er enhetsleder som skal anmelde. Det er for å sikre en enhetlig og effektiv håndtering av spørsmål om anmeldelser i etaten. Dette handler ikke bare om å kvalitetssikre en anmeldelse, men også om å beskytte den enkelte medarbeider fra å måtte gjøre dette selv. Den ansatte bør få slippe å ta merbelastningen som det vil innebære å anmelde selv.
– Hvem i institusjonen kan utveksle taushetsbelagt informasjon med politiet?
– Ansatte i barnevernet har ikke adgang til å formidle taushetsbelagt informasjon til politiet, verken ved å anmelde et konkret forhold eller som vitne for domstol eller politi om forhold de har fått kjennskap til i arbeidet. Men det kan søkes om fritak fra taushetsplikten hos statsforvalteren.
– Hva formidler spisskompetansemiljøet i trygghet og sikkerhet om dette til ansatte?
– Spisskompetansemiljøet tar ikke for seg dette i grunnopplæringen i trygghet og sikkerhet. Det betyr ikke at spørsmålet om anmeldelser ikke har kommet opp. Enkelte ansatte er kritiske til rutinen og ønsker å kunne anmelde vold og trusler på eget initiativ. Samtidig er det en forståelse for at det må gjøres en overordnet vurdering av hvilke saker som bør anmeldes og ikke, for å ivareta ungdommer og ansatte. Spisskompetansemiljøet har stilt seg nøytralt i diskusjonene og har henvist til direktoratet.
Mye delt: Datteren hatet skolen fram til femte klasse. Mor «Siv» takker tre miljøterapeuter for at det snudde
Saken fortsetter under bildet.
– Ansatte i barnevernet har ikke adgang til å formidle taushetsbelagt informasjon til politiet, men det kan søkes fritak hos statsforvalteren, sier Haakon Prytz Cederkvist.
Adrian Nielsen
Ingen planer om å revidere
Direktoratets divisjonsdirektør Anders Henriksen har svart skriftlig på Fontenes spørsmål:
– Vil direktoratet åpne for at ansatte får mulighet til å anmelde beboere?
– Det følger av retningslinjene at institusjonens leder skal ta den endelige avgjørelsen om opplysninger om straffbare forhold eller anmeldelse skal gis til politiet. Det er ikke besluttet å revidere retningslinjene på nåværende tidspunkt.
– Retningslinjene gjelder for alle statlige barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre, og er veiledende for de private og kommunale barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre. Formålet med retningslinjene er å sikre at taushetspliktreglene blir vurdert før institusjonen beslutter å gi opplysninger om straffbare forhold eller anmeldelse til politiet om en beboer.
Denne skaper debatt: Ansatte i barnevernet i Oslo ble sendt på hjemmekontor uten bærbar PC
Vet ikke antallet anmeldelser
I mars 2020 ble det tatt i bruk et nytt rapporteringssystem i Bufdir for vold og avvik. I skademeldingene direktoratet får inn fra regionene, blir det ikke huket av for om en hendelse er politianmeldt.
Fontene har fått opplyst at Bufdir må åpne hver skademelding for å hente ut informasjon og at en slik innsynsbegjæring kan ta tid å få svar på. Vi har derfor ikke fått svar på hvor mange ganger barnevernsinstitusjoner har anmeldt beboere siste tre år.
Henriksen opplyser at direktoratet skal i gang med å se på hvilke endringer som bør gjøres i systemet for å kunne hente ut informasjon som virksomheten trenger for å sikre enhetlig praksis mellom regioner.