JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PRISVINNEREN: Atle Berge har alltid visst at han skulle bli forfatter. Nå har han også stukket av med en pris.

PRISVINNEREN: Atle Berge har alltid visst at han skulle bli forfatter. Nå har han også stukket av med en pris.

Jan-Erik Østlie

Atle Berge får LOs første pris for arbeiderlitteratur

LOs første pris for å fremme arbeiderlitteraturen i Norge går til Atle Berge (34), en stril fra Nordhordland som reiser land og strand rundt og heier på fotballaget Brann.



26.08.2020
18:03
27.08.2020 13:17

– Jeg har forsøkt å bruke Mongstad og oljebransjen litt slik Kjartan Fløgstad buker smelteverket og aluminiumsindustrien. Fortelle hva industriarbeidsplassen gjør med den lokale kulturen. Raffineriet har skapt store ringvirkninger i regionen jeg kommer fra, sier Atle Berge, vinneren av LOs første litteraturpris som skal gis til forfattere som klarer å løfte fram arbeidsfolks fortellinger.

Pris gir trygghet

Jeg møter forfatteren og den nybakte prisvinneren på Litteraturhuset, stedet hvor prisen på 100.000 kroner deles ut 26. august. Berge kommer presis til avtalen i svart hettegenser med påskriften «Bergen» i hvitt over det venstre brystet. Før sommerferien fikk han vite at hans roman «Puslingar» var vinneren av litteraturprisen. Berge var nominert sammen med Amalie Kasin Lerstang fra Notodden og Lars Ove Seljestad fra Odda, så prisen henger høyt.

– Jeg ble stum. Men gøy at juryen velger ungt og friskt, sier Berge.

Julie Lødrup, LOs førstesekretær og juryens leder, sier «Puslingar av Atle Berge formidler arbeidets betydning for stolthet, identitet og livsbetingelser – også når tragedien rammer. Arbeidet i oljen påvirker både enkeltmenneskene og lokalsamfunnet, og blir den røde tråden i livet for hovedpersonen Marita, datteren til en av de omkomne i Alexander Kielland-ulykken. Boken tar for seg allmennmenneskelige temaer som å finne sin egen vei, å klare å leve med det ulevelige og trangen etter fellesskapet.»

– Boka mi svarer jo bra til hensikten med prisen da, den er jo et eksempel på fortellinger som sjelden blir fortalt, sier forfatteren som innrømmer at det gir en viss trygghet i å bli nominert og å vinne priser.

Skulle bli forfatter

«Puslingar» handler om da boligplattformen Alexander L. Kielland veltet, 123 mennesker omkom – og ikke minst problematiserer romanen årsaken til ulykken. Sistnevnte er tekstens sentrale tema.

Berge har vært forfatter i ti år, men drømt om det siden han sendte inn sitt første manus da han var 14. De ti første årene opplevde han refusjoner. Nå har han i tillegg til forfatterskapet en 50-prosent stilling som forfatterkonsulent i Norsk Forfattersentrum. Her har han siden 2016 jobbet med kommunikasjon. Han skulle gjerne visst hvem som foreslo ham til prisen. Som NTL-medlem så han faktisk utlysningen i medlemsbladet. Da tentes håpet.

Lite skjønnllitteratur om olja

De tre nominerte forfatterne var med i et TV-program på NRK i slutten av mai. Der ble de alle tre etter sending enige om å kalle seg arbeiderforfattere. Og fortsette å fortelle historier om at Norge ikke er en eneste stor, trygg middelklasse. Å definere hva som er arbeiderlitteratur syns han likevel ikke er så lett, men prøver seg med «en litteratur som skildrer det konkrete arbeidet og dets konsekvenser for lokalsamfunnet». Berge peker på at i oljebransjen, det miljøet han skriver fra, er det mye usikkerhet. Får selskapet nye boreoppdrag og verftet nye kontrakter? Går helikopterturene til og fra plattformen bra? Er det trygt å jobbe der ute? På 1970-tallet, før Kielland-ulykka i 1980, var det slett ikke trygt. Og det har skjedd ulykker seinere også. Dette er det skrevet lite skjønnlitteratur om.

Et hemmelig forlik

I 2010 ble det markert at det var 30 år siden Kielland-ulykken. Før det ante den da 24 år gamle Berge ingenting om hendelsen. Det gjorde ikke den unge redaktøren hans heller. Kanskje en generasjonsgreie, mener forfatteren. Han startet med å lese mye sakprosa som ble skrevet de fem første åra etter ulykka. Dette fant han på Internett. I 2015 startet Universitetet i Stavanger opp et forskningsprosjekt om årsakene til ulykka. Konklusjonen her går imot den nasjonale granskningskommisjonen som har slått fast at det var snakk om en feil i sveisingen i ett av stagene. Det endte for øvrig med et hemmelig forlik i 1990. Og der står saken ennå.

Berge legger ikke skjul på at «Puslingar» er en slags sosialrealisme, en sjanger han aldri har skrevet i før – og en sjanger han også er grunnleggende skeptisk til. Nå vil han at flere skal bli interesserte i denne ulykka. Og ikke minst i hvorfor plattformen veltet.

– Det fins folk som har ødelagt livet sitt i forsøket på å finne ut hva som egentlig skjedde. Nå skal heldigvis Riksrevisjonen granske granskningskommisjonens arbeid. Den konklusjonen Riksrevisjonen kommer fram til bør ikke forbigås i stillhet, sier han.

Fra bonde- til industrikultur

Hva er så en pusling? Forfatteren Alexander L. Kielland skriver i åpningen av sin roman «Garman og Worse» om puslinger der han skildrer enkeltmenneske i kamp mot natur- og markedskreftene. Her har Berge hentet begrepet. Marita, romanens hovedperson som ønsker å få vite hva som var årsaken til at faren hennes Jonny mistet livet der ute i slutten av mars 1980 sammen med 122 andre oljearbeidere, roper implisitt ut sin fortvilelse mot de maktmenneskene som skjuler årsaken til ulykken. Det er de små mot de store.

Men ifølge Berge er dette mer enn romanen om puslingene, romanen skildrer også et spesifikt lokalmiljø som blir forandret fra en bondekultur til en industrikultur. Det er snakk om hjemstedet til forfatteren som har Oljeraffineriet på Mongstad som en hjørnesteinsbedrift. Og ellers mange oljearbeidere offshore.

– Vi har blitt stoltere over hva vi kan få til, sier han.

Arbeidsmiljøloven offshore

Berge karakteriserer romanen sin mer som en samfunnsskildring enn samfunnskritikk. Han er heller ikke av dem som mener det skrives for lite samfunnskritisk skjønnlitteratur i Norge. Tvert imot syns han det skrives mye norsk skjønnlitteratur som peker på ulike problemområder. Sjøl har han altså vekslet litt i sitt forfatterskap. Og det skal han fortsette med. Han er allerede i gang med en muntermodernistisk bok som har beskjeftiget ham i disse koronatider. Når den er ferdiggjort, går han i gang med ei oljebok fra 1970-tallet der en fiktiv plattform skal under den skjønnlitterære lupen. Her skal arbeidskulturen i oljeindustrien fram i lyset. Det blir neppe en munter fortelling.

– Arbeidsmiljøloven kom jo til fastlandsnorge i 1977, men den var et fremmedord på plattformene i Nordsjøen, sier Atle Berge.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.08.2020
18:03
27.08.2020 13:17



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker