USA
Bilarbeidere håper på millionlønn etter seier i Tennessee
Ansatte ved en Volkswagen-fabrikk i den amerikanske delstaten Tennessee har stemt for å fagorganisere seg.
På tredje forsøk fikk bilarbeiderne ved Volkswagen-fabrikken flertall for fagorganisering.
Skjermgrabb YouTube
frode@lomedia.no
Bilarbeidernes fagforbund United Auto Workers (UAW) kan juble. 73 prosent av arbeiderne på gigantfabrikken til Volkswagen i Chattanooga i Tennessee stemte ja til at de skal få en tariffavtale.
Resultatet ble klart fredag 19. april.
Fabrikken, som har 4.000 arbeidere, ligger i et område med lav fagorganisering. Det er første gang arbeiderne blir fagorganisert ved en bilfabrikk i de amerikanske sørstatene.
Det er tredje gang arbeiderne ved fabrikken stemmer over å organisere seg. I 2014 og 2019 fikk ikke forslaget flertall blant arbeiderne, skriver den amerikanske storavisa Wall Street Journal.
Den nye tariffavtalen skal skje i regi av fagforeningen United Auto Workers.
En million kroner
Forrige ukes avstemning handlet om at bilarbeiderne skal be om en tariffavtale. I neste runde skal det forhandles om innholdet i avtalen, som lønn og arbeidsvilkår.
Det er ingen nasjonal tariffavtale for bilarbeidere i USA, men bilarbeidernes forbund vil trolig kreve ei timelønn på rundt 40 dollar i timen, nærmere 500 kroner i timen.
Det betyr nærmere en million norske kroner i året for dem med lengst ansiennitet.
Stor motstand
Bilarbeiderne møtte stor motstand mot forsøket på å oppnå tariffavtale.
Guvernørene i seks sørlige delstater i USA gikk sammen ut mot framstøtet og hevdet det ville gjøre det vanskeligere for næringslivet i denne delen av USA og at en kollektiv tariffavtale stred mot deres «verdier».
Dette vil bli første gang man får en tariffavtale ved en utenlandsk bilfabrikk og første gang ved en bilfabrikk i sørstatene i USA.
Enorm satsing
Bilarbeidernes forbund UAW har stor selvtillit etter at de vant fram i en stor streik i fjor høst, der de ansatte fikk minst 25 prosent lønnsøkning over 4,5 år.
Men forbundet har så langt bare organisert hos tre store amerikanske bilfabrikker, som Ford, General Motors og Stellantis (blant andre Chrysler og Dodge). Det betyr at forbundet egentlig ikke har vært et nasjonalt forbund, men nesten utelukkende stått sterkt i noen få delstater i nord, og særlig rundt bilbyen Detroit i Michigan.
Stor krigskasse
Nå har UAW fylt opp krigskassa for å hjelpe til med organisering i sørstatene og hos andre bilfabrikker som Honda og Mercedes.
Forbundet har satt av 40 millioner dollar, tilsvarende nærmere 500 millioner norske kroner for å hjelpe til å med bygge ut bilarbeidernes forbund til å bli et nasjonalt fagforbund, med fotfeste i sørstatene.
Neste store test
Allerede i mai står det neste slaget, ved Mercedes-Benz sin fabrikk i Alabama som har 500 ansatte.
Amerikansk LO, AFL-CIO, er forsiktige optimister:
– Historien har lært oss at fagorganisering er smittsomt, sier Christian Sweeney i AFL-CIO til Wall Street Journal.
Det kan imidlertid bli vanskeligere i Alabama.
Fabrikken som får tariffavtale i Tennessee får det etter det tredje forsøket.