JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Medlemskontingent:

Bussjåfører velger bort Fellesforbundet på grunn av høy kontingent

Tillitsvalgte i Unibuss er bekymret: – Kontingenten kan bli nesten det doble av det de andre betaler.
STOR FORSKJELL: Selv om bruttolønnen for de tre lønnsslippene på ca. 59.000 kroner (Fagforbundet), ca. 51.000 kroner (YTF) og ca. 66.000 kroner (Fellesforbundet) er ulik, er forskjellen på kontingenten enda større.

STOR FORSKJELL: Selv om bruttolønnen for de tre lønnsslippene på ca. 59.000 kroner (Fagforbundet), ca. 51.000 kroner (YTF) og ca. 66.000 kroner (Fellesforbundet) er ulik, er forskjellen på kontingenten enda større.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

I Unibuss er det rundt 1200 bussjåfører totalt på avdelingene i Oslo, Vestfold, Akershus og Innlandet. En drøy fjerdedel er medlemmer av Fellesforbundet, men nå frykter hovedtillitsvalgt Muhktar Ahmad at andelen vil synke. Årsaken er at både gamle og nye sjåfører mener at kontingenten er blitt for høy.

Betaler dobbelt

Han forteller at siden mange bussjåfører jobber en del overtid, kan kontingenten bli veldig høy, sammenlignet med hva den er for kollegene som er medlemmer i Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet. Lønnslipper fra bussjåfører i de tre forbundene bekrefter dette.

– Da vi var medlemmer i Transportarbeiderforbundet og hadde tak på kontingenten lå forskjellen på 100-200 kroner. Nå kan kontingenten bli nesten det doble av det de andre betaler, påpeker han.

Ahmad sier han har registrert utmeldinger på grunn av høy kontingent.

– Dermed vil vi gradvis miste medlemmer og med det få mindre påvirkningskraft både i Unibuss og resten av bransjen, poengterer Ahmad.

(Saken fortsetter under bildet)

MERKER URO: – Når vi presenterer fagforeninga for nyansatte får vi høre at vi er for dyre, sier hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss, Mukhtar Ahmad.

MERKER URO: – Når vi presenterer fagforeninga for nyansatte får vi høre at vi er for dyre, sier hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss, Mukhtar Ahmad.

Roy Ervin Solstad

Tillitsvalgt for Unibuss-sjåførene i Vestfold, Rene Fevang, minner også om kontingenten til Finansforbundet i LO.

– De har avtale om kun 420 kroner måneden i kontingent selv om de tjener langt mer enn det vi gjør som bussjåfører. Lavere kontingent hadde hjulpet oss som har konkurranse fra andre forbund om de ansatte, sier han.

Mister påvirkningskraft

Ahmad mener smertegrensa ligger på 700–800 kroner måneden for bussjåførene.

– Nettopp det at vi har et konkurrerende forbund som er store i bussbransjen, gjør at vi har en ekstra stor utfordring når prisen for medlemskapet er så ulik. Folk ønsker å være organisert, men den høye kontingenten gjør at de ikke kommer til oss, poengterer Ahmad.

Det bekrefter også Annstein Garnes som er tillitsvalgt på Unibuss sin avdeling i Oslo.

– Tidligere var de nyansatte veldig på søken etter hvor de skulle bli medlemmer, men nå virker det som de har bestemt seg før de kommer på møtet på grunn av kontingenten. Noe av det første de spør om er prisen på medlemskapet, og jeg kan jo ikke juge, sukker Garnes.

(Saken fortsetter under bildet)

VANSKELIG Å FORSVARE: – Når selv de superlojale medlemmene våre begynner å vurdere andre forbund, blir det vanskelig å forsvare den høye kontingenten, sier Rune Fevang (til venstre), tillitsvalgt for Unibuss i Vestfold og Annstein Garnes, tillitsvalgt for Unibuss i Oslo.

VANSKELIG Å FORSVARE: – Når selv de superlojale medlemmene våre begynner å vurdere andre forbund, blir det vanskelig å forsvare den høye kontingenten, sier Rune Fevang (til venstre), tillitsvalgt for Unibuss i Vestfold og Annstein Garnes, tillitsvalgt for Unibuss i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Ikke bare kontingenten

For ham som tillitsvalgt er det imidlertid ikke bare kontingenten som har vært utfordrende etter sammenslåingen med Fellesforbundet.

– Jeg synes det er mye som har forandra seg. Nå må vi bestille alt vi skal ha, mens vi tidligere fikk tilsendt materiell og plakater til å henge opp automatisk. Vi får også dårlig med info-materiell som vi kan dele ut til nyansatte. Vi fikk riktignok noen pins før jul, men da hadde vi jo vært en del av Fellesforbundet i et halvt år, påpeker han.

Han savner også vervepremier.

p

– Det koster nesten ikke noe, men det gjorde at folk sto på og vervet. Derfor er det skuffende at Fellesforbundet ikke har det, sier han.

I Vestfold opplever også Rene Fevang at Transportarbeiderforbundets almanakk som medlemmene i NTF fikk tidligere, er sårt savnet.

– Jeg skjønner jo at det ikke kan sendes ut til alle medlemmene, men vi burde kunne fått almanakker til de som ønsker det. Spesielt blant eldre medlemmer vil ha almanakk, men nå bruker de YS-almanakken i stedet, sier Fevang og rister på hodet.

Håper på endring i 2023

Både han, Garnes og Muhktar innser imidlertid at spesielt kontingenten blir det vanskelig å få endret på etter at landsmøtet i Fellesforbundet så sent som i oktober i fjor vedtok at det ikke skulle være et maks-tak på kontingenten.

p

– Jeg tror ikke det forrige landsmøtet visste hvordan kontingent uten tak ville ramme oss i bussbransjen, så må vi jobbe for å få en endring fram til det neste landsmøtet, sier hovedtillitsvalgt i Unibuss, Muhktar Ahmad.

Totalt sett lavere

Leder for bransjerådet for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene til de tillitsvalgte i Unibuss. Han forteller at utregninger viser at man må ha nesten 53.000 i bruttolønn for å få høyere kontingent i Fellesforbundet enn man hadde i Transportarbeiderforbundet.

– Selv om man passerer taket i enkelte måneder vil man med stor sannsynlighet gjennom året få lavere kontingent enn tidligere, understreker Melgård.

Sammenligningen med de andre forbundene forstår han heller ikke.

– Ønsker man å ta aktiviteten i forbundet ned på nivået til YTF, eller skal vi være en kamporganisasjon som tar kampen for medlemmene, undrer Per Ole Melgård.

LAVERE KONTINGENT: – Man må ha gjennomsnittslønn på mer enn 53.000 kroner i måneden brutto for å få høyere kontingent i Fellesforbundet enn det man hadde i Transportarbeiderforbundet, sier bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård.

LAVERE KONTINGENT: – Man må ha gjennomsnittslønn på mer enn 53.000 kroner i måneden brutto for å få høyere kontingent i Fellesforbundet enn det man hadde i Transportarbeiderforbundet, sier bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård.

Roy Ervin Solstad

Må vise fram godene

Selv har ikke Melgård fått mange tilbakemeldinger fra medlemmer i avdelingen på at kontingenten har blitt for kostbar. Fra landet for øvrig har han ikke hørt noe.

– Også da vi var i NTF ble det hevdet at kontingenten var altfor kostbar, men om man ser på hva man får igjen er det mye å hente. VG hadde for noen år siden en artikkel som synliggjorde at om man benyttet seg av LO-fordelene lå det en hel månedslønn ekstra der, så vi bør nok bli enda bedre på å synliggjøre fordelene med medlemskapet, påpeker han.

p

Melgård vil imidlertid ikke slå beina under et eventuelt arbeid med å få inn et tak på kontingenten fram mot neste landsmøte i Fellesforbundet.

– Selv om vi ikke har sett så store konsekvenser av at kontingenten er endret, må vi selvfølgelig ha dette i tankene inn mot neste landsmøte, poengterer han.

For tidlig å felle dom

Han har også forståelse for at de tillitsvalgte føler at det er vanskeligere å få kontakt med Fellesforbundets ledelse enn det var i NTF, men han tror det vil gå seg til siden man nå er i en overgangsperiode.

– Vi skal bli kjent med Fellesforbundet og Fellesforbundet skal bli kjent med oss. Noe kommer til å bli bedre, og en del ting kommer vi til å savne. Det er for tidlig å felle en dom over sammenslåingen enda, men vi føler oss godt mottatt, og at vi blir tatt på alvor og lyttet til, sier Melgård.

Tariffoppgjøret er testen

Når det gjelder kritikken på manglende vervepremier og gratisartikler til utdeling, ber han medlemmene huske at det ikke var fritt fram i NTF heller.

– Vi hadde jo en prosess for å få det slik vi ville i NTF også, og skal vi ha mer av noe, går det på bekostning av noe annet. Fellesforbundet er et forbund som ikke prioriterer å ha mest mulig giveaways og gaveartikler, men slipsnåler er i det minste inne i sortimentet nå, smiler han.

Drømmen om fri tilgang til råd fra advokat hadde man heller ikke i NTF, hevder Melgård.

p

– Ifølge retningslinjene på YTFs hjemmeside har ikke de det der heller, sier han.

Den uttalte misnøyen mot Fellesforbundet tror Melgård fort kan bli snudd i det kommende tariffoppgjøret.

– Vi ser fram til lønnsforhandlingene med stor spenning, da buss er et av Fellesforbundets prioriterte områder. Mye av grunnen til at vi gikk inn i Fellesforbundet, er fordi vi tror medlemmene vil kunne få en bedre hverdag gjennom å ha et stort forbund i ryggen. Den virkelige testen på det får vi i tariffoppgjøret i vår, sier Melgård.

Warning
Annonse
Annonse