JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postens miljøsatsing «Elskede By» imponerer:

Her får samferdselsminister Dale (Frp) en gladmelding fra Postens folk på Alnabru

Posten har slitt lenge, men på Postens logistikksenter Oslo kan Hans Øyvind Ryen og Lars Veder fortelle minister Jon Georg Dale om en miljøsatsning som gir virkelig gode resultater. – «Elskede By» er både lønnsomt og bra, forteller de to.
IMPONERT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er positivt overrasket over det Hans Øyvind Ryen og Lars Veder i Posten Norge kan fortelle om Elskede by-prosjektet og driften ved Postens  Logistikksenter Oslo (LSO).

IMPONERT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er positivt overrasket over det Hans Øyvind Ryen og Lars Veder i Posten Norge kan fortelle om Elskede by-prosjektet og driften ved Postens Logistikksenter Oslo (LSO).

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Regionsjef Hans Øyvind Ryen og distriktssjef Lars Veder satte pris på muligheten til å orientere samferdselsminister Jon Georg Dale om driften av landets største distribusjonssenter, da han nylig besøkte arbeidsplassen.

Anlegget på Alnabru, sentralt i Oslo, håndterer over 30 millioner pakker i året. Den største sorteringshallen er èn kilometer lang. Anlegget totalt er 73.000 kvadrater stort, tilsvarende 10 fotballbaner i areal.

Det er bare drøyt halvannet år siden Kronprins Haakon åpnet anlegget, og samlokaliseringen av Postens tidligere terminaler på Karihaugen og Skårer terminaler til Alnabru er beregnet å gi 10.000 færre kjørte kilometre hver dag. Dette bidrar til å nå Postens ambisiøse miljømål om kutt i CO2-utslipp. Her er man lokalisert nært jernbanens godsterminal.

p

– Det er viktig, ettersom Posten sender mye gods med tog - tilsvarende 3.000 trailere i måneden, fortalte Hans Øyvind Ryen.

Lønnsom miljøsatsing

Dale lyttet interessert, også til det Lars Veder kunne opplyse om Postens bysatsing «Elskede by» i Oslo. En satsing der tiltakene bidrar til å gjøre hovedstaden til en grønnere og sunnere by.

– «Elskede By» er Postens satsing for å imøtekomme politikernes ambisjoner og visjonene til politikerne i Oslo. Her samarbeider vi med Ragn-Sells og KLP, sa Veder.

– Kort fortalt startet det med transport av pakker inn i sentrum, og søppel ut igjen, der de samme elektriske kjøretøyene benyttes til begge syklusene. Det handler om miljøprofil, slo Ryen fast.

Her tas det i bruk flere innovative løsninger, blant annet elektriske lastesykler, for å erstatte dieseldrevne kassebiler.

p

Samferdselsministeren antok dette ville gi et stort produktivitetstap og en merkbar merkostnad.

– Hvis man skulle drevet distribusjon og utnytte kapasiteten på denne måten i de store byene, hvor mye mer ville det koste? spurte Dale.

– Det er et veldig interessant spørsmål. Men i dette prosjektet har vi lyktes i å få både innovasjon, bærekraft og økt produktivitet. Et bud på en elektrisk lastesykkel kan laste opp 110 pakker per dag, mens et bud med bil kjører i snitt 120-130 pakker. Men - faktum er lastesyklene har langt bedre fremkommelighet i en stor by, samtidig som samarbeidet med KLP gir oss strategisk plasserte omlastingspunkter. Resultatet er faktisk økt produktivitet. Resultatet er en driftsmessig gevinst, sa Veder og Ryen.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG: - Det er godt å se at de nye formene for levering og distribusjon blir godt mottatt, og at kundene er positive. Jobben dere gjør er viktig og synlig, sa samferdselsminister Jon Georg Dale til transportlederne Tahir Baig, Eivind Bjørnseth og postbud Even Hermansen.

VIKTIG: - Det er godt å se at de nye formene for levering og distribusjon blir godt mottatt, og at kundene er positive. Jobben dere gjør er viktig og synlig, sa samferdselsminister Jon Georg Dale til transportlederne Tahir Baig, Eivind Bjørnseth og postbud Even Hermansen.

Alf Ragnar Olsen

Forstår bekymringene

Statsråd Jon Georg Dale fikk se ved selvsyn hvilket enormt logistikkmessig samspill som utspiller seg på LOS, der en kombinasjon av teknologi og manuell sortering sikrer rask og effektiv håndtering av posten. Deretter avsluttet Dale besøket ved å prøve seg som postbud på nysatsingen med hjemlevering til kundene.

Postbud Even Hermansen (26) sørget for å sette statsråden inn i arbeidsoppgavene på kveldens runde før de satte kursen for Lørenskog. Der ble statsråden tatt godt i mot når han banket på.

Men alt er ikke rosenrødt i postsektoren. Langt fra. Posten Norge er inne i en svært tøff omstilling, der det skal kuttes cirka 2000 stillinger.

p

Til FriFagbevegelse sier Dale at han forstår de postansattes frykt for sine arbeidsplasser.

– Posten har vært gjennom omfattende omstillinger i en årrekke. Men det er en global trend at brevpostvolumet synker i takt med digitaliseringen. Det gjør at Posten må endre seg. Når det er sagt, har det så langt ordnet seg med nye jobber for det store flertallet i Posten. Man har kjørt gode prosesser. Her har ledelsen og Postkom som forbund gjort en god jobb. Det gjør også de ansatte, sa Dale.

Saken fortsetter under bildet.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg som postbud i førjulstida, med kyndig veiledning fra postbud Even Hermansen (t.h.). - Med gode råd på veien burde dette gå bra, mente Dale.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk prøve seg som postbud i førjulstida, med kyndig veiledning fra postbud Even Hermansen (t.h.). - Med gode råd på veien burde dette gå bra, mente Dale.

Alf Ragnar Olsen

Betinget optimist

På spørsmål om hvordan han tror Posten Norge vil se ut om 4-5 år, er Dale varsom.

– Det er vanskelig å si noe veldig konkret om det. Men Posten viser stor vilje til å satse på innovasjon, ny teknologi og nye tjenester. Det kombinert med et økende pakkevolum gir grunnlag for optimisme, mener Dale.

– Burde man kanskje tatt seg bedre tid til å utrede nye tjenester, for å unngå så omfattende kutt i frekvensen på postomdelingen som det Stortinget vedtok å åpne for? Blant annet for å sikre avismangfoldet i Norge, god distribusjon av riksaviser og meningsbærende aviser over hele landet, og kunne tilby eldre tjenester hjemme - slik at flere kan bo hjemme lengre?

p

– Jeg kommer fra den kanten av landet hvor uttrykket og tv-serien «der ingen skulle tru at nokon kunne bu» stammer fra, og er oppriktig opptatt av disse tingene. Nye tjenester er interessant. Men den globale trenden kan vi ikke vedta oss bort fra når det gjelder nedgangen i brevpost. Samtidig er Regjeringen opptatt av å sikre mediemangfoldet, blant annet gjennom pressestøtten, og den særskilte støtteordningen til digitalisering. Avisdistribusjon bør la seg løse, fremholdt Dale før han tok plass i postbilen - passende nok en elektrisk godsbil, lastet med julepost og andre pakker.

BETINGET OPTIMIST: Posten er inne i en tøff nedbemanningsfase, hvor man kutter nær 2000 stillinger. - Brevpostvolumet faller fortsatt. Det er en global trend. Vi kan ikke vedta oss bort fra dette. Men økningen i pakkevolumet, kombinert med Postens evne til å utvikle nye tjenester og tenke innovasjon gir grunn til optimisme med tanke på fremtidsutsiktene, mener samferdselsminister Jon Georg Dale.

BETINGET OPTIMIST: Posten er inne i en tøff nedbemanningsfase, hvor man kutter nær 2000 stillinger. - Brevpostvolumet faller fortsatt. Det er en global trend. Vi kan ikke vedta oss bort fra dette. Men økningen i pakkevolumet, kombinert med Postens evne til å utvikle nye tjenester og tenke innovasjon gir grunn til optimisme med tanke på fremtidsutsiktene, mener samferdselsminister Jon Georg Dale.

Alf Ragnar Olsen

Annonse
Annonse