JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisa:

I denne bedriften har de mer pågang enn noen gang

Hos Personalpartner i Moss har de 30 års erfaring med å hjelpe folk som faller utenfor arbeidslivet. Her er ingen permitterte.
FULL AKTIVITET, OG VEL SÅ DET: Glenn C. Strøm leder hjelpemiddelavdelingen hos Personalpartner. De var tidlig ute med å tilpasse seg den nye situasjonen, og opplever å ha mer enn nok å ta tak i.

FULL AKTIVITET, OG VEL SÅ DET: Glenn C. Strøm leder hjelpemiddelavdelingen hos Personalpartner. De var tidlig ute med å tilpasse seg den nye situasjonen, og opplever å ha mer enn nok å ta tak i.

Kai Hovden

kai.hovden@lomedia.no

For arbeidslederne hos Personalpartner er det merkelige dager. Lokalene som til vanlig yrer av liv, er så å si helt stille og forlatt. Unntaket er bedriftens hjelpemiddelavdeling. Her har man fått et oppsving i aktiviteten, og sikkerheten er satt i høysetet.

Personalpartner er en kompetansebedrift innen arbeid og helse, som tilbyr oppfølging, arbeidsforberedende trening og tilrettelagt arbeid.

Travel i ensomheten

Trine Lise Jacobsen er veileder og FLT-tillitsvalgt hos Personalpartner. Hun beskriver en helt ny arbeidshverdag som følge av pandemien.

– Vi jobber, men på en helt annen måte enn ellers. Dagene går veldig fort, og det er mer enn nok å ta tak i, så planer om å rydde og ordne i systemene har blitt lagt på hylla, sier Jacobsen.

Arbeidsdagene går med til å følge opp de hjemsendte deltakerne.

– Det foregår mest per telefon, men også litt på Teams. Nå som det så å si ikke er drift her, tilbyr vi oss å ta med folk ut på en gåtur – én til én. Noen har jo gode systemer rundt seg og har dermed ikke behov for dette, mens andre kan ha stor nytte av å komme seg ut, forteller Jacobsen.

p

– I en slik situasjon vi er i nå, er det viktig med god informasjon om hva som skjer fremover, legger hun til.

Forutsetningen er selvsagt at turgjengerne ikke er i noen risikogruppe, og at de ikke utsettes for risiko i forbindelse med for eksempel transport til og fra tur.

Saken fortsetter under bildet.

JOBBER GJENNOM PANDEMIEN: John Fredrik Larsen og Thomas Berger er del av teamet som bemanner hjelpemiddelavdelingen. Her er manskapene delt i to grupper, og disse bytter på å være i lokalene og jobbe hjemme annenhver uke. Slik kan man også vaske ned og bytte mannskap dersom det skulle oppstå smitte.

JOBBER GJENNOM PANDEMIEN: John Fredrik Larsen og Thomas Berger er del av teamet som bemanner hjelpemiddelavdelingen. Her er manskapene delt i to grupper, og disse bytter på å være i lokalene og jobbe hjemme annenhver uke. Slik kan man også vaske ned og bytte mannskap dersom det skulle oppstå smitte.

Kai Hovden

– Vi har også snudd oss rundt og blitt flinke til å bruke e-læringssystemer. Det finnes mange gode tilbud der ute som kan skreddersys til folkene her. Spennet i hva som trengs er stort, så vi har blant annet tilbudt kurs i hygiene, salgs- og servicekompetanse, matkompetanse og HMS. Vi forsøker å fylle på, og samtidig er dette en god måte å opprettholde dialogen med arbeidstakerne på underveis, sier Jacobsen.

Hun er klar på at dette ikke er et tilbud som passer for alle.

– Er det bedre med en gåtur i skogen, så gjør vi heller det, sier hun.

Egen Facebook-gruppe

Folkene hos Personalpartner har også opprettet en lukket Facebook-gruppe for deltakerne.

– Overraskende mange har valgt å bli med. For de som ikke er på Facebook, har vi kunnet invitere en foresatt, verge eller primærkontakt i bolig inn i gruppen. Hovedhensikten er å dele informasjon, men vi legger også ut lenker til kurs og både litt hyggelige og morsomme ting. Vi har også en frisklivsavdeling som jobber mye med trening. De deler treningsvideoer som kan inspirere til aktivitet mens man er hjemme. Dette florerer det jo av om dagen, men vi tror det er ekstra morsomt for deltakerne å se noen de kjenner gjøre dette via nettet.

Saken fortsetter under bildet.

FRUKTPAUSE: Personalpartner pakker og leverer jobbfrukt. Denne avdelingen er helt stengt ned under koronapandemien, ifølge Trine Lise Jacobsen.

FRUKTPAUSE: Personalpartner pakker og leverer jobbfrukt. Denne avdelingen er helt stengt ned under koronapandemien, ifølge Trine Lise Jacobsen.

Kai Hovden

Registrering og loggføring

Med cirka hundre deltakere hjemme på grunn av pandemien, har arbeidslederne sin fulle hyre med å følge dem opp via andre kanaler.

– Alle arbeidsledere skal ha kontakt med sine folk minst to ganger per uke. I realiteten har det nok blitt mer. All denne kontakten blir registrert og loggført. Dersom vi merker at det er grunn til bekymring via kontakten vi har, kobler vi på de nødvendige tiltakene eller møtes en ekstra gang for å forsikre oss om at alt går bra, forteller Jacobsen.

Arbeidslederne merker tydelig at folk synes situasjonen er stusselig, og det brukes derfor mye tid på veiledning.

– Det er viktig at de forstår hvorfor vi har det slik vi har det nå, og at dette for eksempel ikke er fritid til å gå på kjøpesentre. Slik er det for alle, og det må gjentas. For oss handler det om å oppfordre folk til å følge myndighetenes anbefalinger, og å gi folk håp, sier Jacobsen.

p

Full fart med hjelpemidler

Hjelpemiddelavdelingen hos Personalpartner er det store unntaket, slik situasjonen er i dag. Der er det full drift, og på enkelte områder mer å gjøre enn til vanlig.

– Alle arbeidslederne og de som er her på jobb har vært helt suverene til å tilpasse seg situasjonen. Vi hjelper hverandre uavhengig av hva vi egentlig gjør til daglige, så her er det ingen som blir sittende på sin egen tue, forsikrer Jacobsen.

Saken fortsetter under bildet.

KLARE TIL LEVERING: Leveringen av hjelpemidler pågår for fullt. Men man har sørget for å ha dedikerte biler til levering og henting, slik at man ikke risikerer å spre smitte.

KLARE TIL LEVERING: Leveringen av hjelpemidler pågår for fullt. Men man har sørget for å ha dedikerte biler til levering og henting, slik at man ikke risikerer å spre smitte.

Kai Hovden

De ansatte på hjelpemiddelavdelingen er klassifisert som helsepersonell, og har derfor også en kritisk samfunnsrolle i forbindelse med koronapandemien. De opplever at aktiviteten øker ettersom folk nå skal holde seg hjemme.

– Det gjennomføres daglig risikovurdering for de som er på jobb, og man har organisert avdelingen i to team som er på en uke av gangen. Samarbeidet med kommunene har også fungert godt, og det er laget klare rutiner for hvordan man skal levere og hente tilbake utstyr. Man forsøker å hente tilbake så lite som mulig i denne vanskelige situasjonen, og har for eksempel forskjellige biler til å kjøre utstyr ut til brukerne og til å hente tilbake. Slik håper man å minimere faren for smitte, forklarer Jacobsen.Ved å ha to lag som bytter på å jobbe, kan man sette inn et friskt lag dersom det oppstår mistanke om smitte, eller i verste fall om det blir påvist smitte.

Tidlig på banen

Glenn C. Strøm leder hjelpemiddelavdelingen ved Personalpartner. Han forteller at bedriften var tidlig ute med å iverksette tiltak.

– Vi er jo hjemme hos folk, og de aller fleste vi besøker er per definisjon i risikogruppen når det gjelder koronasmitte. Det ble derfor iverksatt løsninger, tiltak og begrensninger, og så har vi tilpasset disse etter hvert, forteller han.

Dette arbeidet var godt i gang allerede før landet ble stengt ned 13. mars, og takket være tidlig innsats og et strengt smittevernregime har man klart å holde smitten unna så langt hos Personalpartner.

– Det er også gjort en risikovurdering av alle som jobber på hjelpemiddellageret. Dersom noen ikke ønsket å jobbe med hjelpemidler i denne perioden, ble de ikke presset til det, supplerer Jacobsen.

Saken fortsetter under bildet.

GOD AVSTAND, MEN INGEN GYM: Frisklivsavdelingen har flunkende ny gymsal, men denne må holde stengt under de rådende forholdene. Her holder Trine Lise Jacobsen og Håvard Sunde, avdelingsleder for varig tilrettelagt arbeid, god avstand under omvisningen.

GOD AVSTAND, MEN INGEN GYM: Frisklivsavdelingen har flunkende ny gymsal, men denne må holde stengt under de rådende forholdene. Her holder Trine Lise Jacobsen og Håvard Sunde, avdelingsleder for varig tilrettelagt arbeid, god avstand under omvisningen.

Kai Hovden

– Vi har tatt hensyn til de som føler seg utrygge, eller som har noen nær seg som er i risikogruppen. I tillegg har vi selvsagt vurdert sykdomsbildet blant de ansatte, og de som har en eller annen tilstand som ikke er forenelig med å jobbe i denne perioden er dermed sendt hjem. Målet har vært, og er, at ingen skal bli smittet her, utdyper Strøm.

Endret oppdrag

– Det er deltakerne vi er på jobb for til vanlig. Nå er samfunnsoppgaven med å formidle og vedlikeholde hjelpemidler blitt så viktig at den er satt i førersetet. Noen som er her på grunn av behov for varig tilrettelagt arbeid har uttrykt spesifikt ønske om å få bidra i dette arbeidet, og det er flott. Men det er vi som har ansvaret, sier Strøm og Jacobsen.

Derfor er det iverksatt strenge tiltak på avdelingen.

– Alle som har vært ute av avdelingen må vaske hendene når de kommer inn igjen. Alle overflater på avdelingen sprites minst et par ganger i uken, og alle kontaktflater i bilene sprites daglig. Vi sørger også for at vi ikke er inne hos folk når vi levere hjelpemidler, med mindre det er helt nødvendig. På sykehjemmene er vi ikke innenfor dørene i det hele tatt, forteller Strøm.

Arbeidsmengden er det ingenting å si på, og Strøm forteller at også Nav har vært overrasket over at mengden søknader om hjelpemidler ikke har gått ned.

– Samtidig søkes det om en del andre typer hjelpemidler enn til vanlig. Det har vært en økning i bytting fra utprøving til avdekking av varige behov. Det kan nok også skyldes at ergoterapeutene har vært tilbakeholdne med kartlegginger, og dermed har hatt mer tid til å følge opp listene sine, sier Strøm.

De tror at deltakerne som jobber gjennom denne perioden, og opplever at det går bra, vi ha med seg noe ekstra ut på andre siden. Bedriften har også fått i oppdrag av kommunen å distribuere smittevernutstyr. Det kan på sikt føre til mer å gjøre for folkene hos Personalpartner.

Krisen koster

Med store deler av produksjonen liggende nede, er det liten tvil om at koronapandemien også vil sette sine spor i regnskapet.

– Men jeg tror nok det er andre som sliter mer enn oss. Vi har stengt ned bruktmarkedet vårt, de tre kantinene vi driver, redesignavdelingen, fruktleveringen og snekkeravdelingen. De som jobber med sikker makulering har fremdeles litt å gjøre, og det samme gjelder vaskeriet. Dataavdelingen, Delete IT, jobber med interne ting. Det er klart at dette vil synes på tallene, sier Jacobsen.

Samtidig er hun glad for imøtekommenheten Nav har vist i denne perioden.

– Alle deltakere får fremdeles fremmøtebonusen sin derfra, og det håper vi vil fortsette. Og selvsagt gjør vi hva vi kan for å unngå permitteringer, sier Jacobsen.

p

Deltakerne har behov for de fast ansatte til daglig, og som Jacobsen har forklart, er det mer enn nok å gjøre når det gjelder oppfølging og tilrettelegging.

– Vi tror det er viktigere enn noensinne at de som vanligvis jobber her, har noen kjente å snakke med i hverdagen, sier Jacobsen og Strøm.

Planlegger åpning

På den positive siden legges nå planene for hvordan bedriften skal åpnes opp igjen.

– Vi skal tilbake, og har derfor begynt å diskutere hvordan vi kan åpne opp litt etter litt. Det handler mye om hvilke tiltak som må iverksettes, hvor mange vi kan ha her samtidig, smitteverntiltak, om områder må stenges av for å sikre at man ikke jobber for tett på hverandre og så videre, forklarer Jacobsen.

Savnet etter de gode kollegaene, både fast ansatte og alle de andre, kommer tydelig frem hos Personalpartner.

– Det har vært en bratt læringskurve for oss, men nå går det helt fint å ha både styremøter, avdelingsmøter og annet på Teams. Det har vi blitt gode på, understreker Jacobsen.

Personalpartner

Annonse
Annonse

Personalpartner