EUs jernbanepakke:
KrF avviser kravet fra jernbaneansatte. Dermed blir EUs jernbanepakke snart norsk lov
Siste halmstrå for å hindre norsk tilknytning til EUs fjerde jernbanepakke er nappet vekk.
Slaget er tapt for de som vil hindre at Norge slutter seg til EUs fjerde jernbanepakke.
Bjørn A. Grimstad
helge@lomedia.no
KrF-landsmøtet i Stavanger denne helga vil ikke behandle et resolusjonsforslag fra Trøndelag KrF som ville sørget for en utsettelse av avgjørelsen om EUs jernbanepakke til neste stortingsperiode.
Leder i resolusjonskomiteen på landsmøtet, Erik Lunde, bekrefter at denne uttalelsen ikke vil bli realitetsbehandlet og han tviler på at det blir noen debatt om dette på landsmøtet.
Derimot vil det bli en debatt knyttet til forslag fra Agder og Hordaland om såkalt skinnegående trafikk. Men denne uttalelsen vil ikke si noe om EUs fjerde jernbanepakke.
Ap sier nei til EUs fjerde jernbanepakke
Ble beseglet
Dermed har toget bokstavelig talt gått for Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, LO og hele opposisjonen på Stortinget.
KrF har gjennom et kompromiss allerede blitt enig med de tre andre regjeringspartiene, og valgte heller ikke å løfte saken inn i erklæringen fra Granavollen.
Trøndelag Kristelig Folkeparti leverte likevel inn et resolusjonsforslag til partiets landsmøte, som en klar melding om at saken burde bli utsatt til neste stortingsperiode.
Fylkeslaget mener også at KrF om nødvendig burde ta dissens i regjeringen i dette spørsmålet, og forbeholde seg retten til å bruke reservasjonsretten.
– Kristelig Folkeparti er opptatt av en sikker og mest mulig effektiv jernbane i Norge. Det må være en nasjonal oppgave, av hensyn til regularitet, sikkerhet og miljø. Norsk jernbane har et sikkerhetsnivå i europeisk toppklasse, het det i forslaget som altså ble avvist.
Må høste erfaring
Trøndelag KrF er tilhenger av å utprøve konkurranseutsetting, slik jernbanereformen legger til rette for. Men vil ikke ha en konkurranseutsetting «for enhver pris».
– Partiets holdning har vært og er at vi må høste erfaringer fra de første trafikkpakkene før vi eventuelt går videre til en konkurranseutsetting av hele jernbanenettet. De første erfaringene kan tidligst høstes i stortingsperioden 2021–2025, mener fylkeslaget.
– Da står Stortinget fritt til å velge veien videre. Stortinget kan i dag innføre elementer fra EUs fjerde jernbanepakke dersom det er ønskelig, slik det allerede er gjort i stor grad gjennom jernbanereformen. Aksept av EUs fjerde jernbanepakke vil gjøre konkurranseutsetting obligatorisk og irreversibel, helt uavhengig av hva Stortinget i fremtiden måtte mene og helt uavhengig av hvilke erfaringer vi høster fra de første anbudspakkene, het det videre i forslaget.
Skrev åpent brev
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre og forbundsleder for lokomotivførerne, Rolf Ringdal, ba i et åpent brev partiet tenke seg godt om i denne saken.
– Til høsten må KrF velge side på Stortinget: For tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke eller fortsatt nasjonal kontroll over jernbanepolitikken, mener Sæthre og Ringdal.
– KrF ser ut til allerede å ha bestilt enveisbillett til EU, åpenbart uten helt å ta inn over seg hva saken gjelder, og hvor ferden ender. Hvis KrF sikrer flertall på Stortinget, da står stortingsflertallet stille på perrongen og vinker farvel til nok en bit av norsk suverenitet. Avgitt til organer Norge ikke er medlem av. I strid med Grunnloven. Uten at jernbanen styrkes i Norge – men derimot styres fra EU. Det bør ikke være et vanskelig valg. Og valget bør tas allerede i helga, av landsmøtet; av partiets grasrot. For partiledelsen vakler. Den ser ut til å ville la norsk jernbane styres av det overnasjonale EU – som partiet er mot at Norge melder seg inn i, mener de to forbundslederne i LO.
p
Ropstad ble valgt
Tidligere nestleder Kjell Ingolf Ropstad ble lørdag som ventet valgt som ny leder i KrF.
33-åringen er tidenes yngste leder for det kristne sentrumspartiet og ble valgt ved akklamasjon sammen med de to nye nestlederne Olaug Bollestad og Ingelin Noresjø på partiets landsmøte på Sola lørdag.
Bollestad og Ropstad representerte «blå» side under veivalget i fjor høst, mens Noresjø tilhørte «rød» side som ville søke regjeringssamarbeid med Arbeiderpartiet og Senterpartiet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.