JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

La fram over 40 nye læreplaner

I dag la kunnskaps- og integreringsminister JanTore Sanner fram nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler – og nytt samisk læreplanverk.
NYE LÆREPLANER: I dag la kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fram nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler.

NYE LÆREPLANER: I dag la kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fram nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler.

Sidsel Valum

– Om ni måneder skal skolene over hele landet ta imot 700.000 elever. Disse ni månedene må skoleeiere, skoleledere og lærerne bruke godt, for høsten 2020 skal elevene møte en skole hvor innholdet er fornyet, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, da han i dag la fram over 40 nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler, samt nytt samisk læreplanverk.

NYE LÆREPLANER: I dag la kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fram nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler.

NYE LÆREPLANER: I dag la kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fram nye læreplaner for grunnskolen og videregående skoler.

Sidsel Valum

Fagfornyelsen er omtalt som den største endringen i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra før er overordnet del av læreplanverket og kjerneelementene fastsatt gjennom Fagfornyelsen.

– Alt blir ikke nytt med de nye læreplanene, det har skjedd mye bra i de årene Kunnskapsløftet har fått virke, sa Sanner. Han minnet om at skolen fortsatt har store utfordringer, som et en av fire ikke gjennomfører videregående skole innen fem år etter at de har startet, og at for mange går ut av grunnskolen uten å ha lært å lese, skrive og regne skikkelig.

– Derfor vil vi forsterke og beholde de grunnleggende ferdighetene i de nye læreplanene, sa han.

Over 20.000 innspill til læreplanene

Kunnskapsdepartementet har mottatt over 20.000 innspill til læreplanene, og over 200 lærere og fagpersoner har deltatt i å utvikle kjerneelementene i fagene og læreplanene, i tillegg til at Sametinget og partene i skolen, som lærerorganisasjonene, har deltatt i en referansegruppe.

– Sammenhengen i læreplanverket skal bli bedre, og læreplanene er endret i form og innhold, sa Sanner.

Elevene skal lære om viktige samfunnsutfordringer gjennom de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling.

Færre kompetansemål – mer dybdelæring

Det er kuttet kraftig i antall kompetansemål i de ulike fagene. For eksempel er antall kompetansemål redusert fra 129 til 41 i KRLE, 103 til 62 i samfunnsfag og fra 161 til 95 i norsk.

– Flere fag blir mer praktiske og utforskende, kritisk tenkning og kildekritikk blir sentralt i flere fag, for de yngste barna legger vi større vekt på lek og læring gjennom lek. Digital dømmekraft, programmering og teknologi får en større rolle og det skal bli mer tid til faglig fordypning, oppsummerte Jan Tore Sanner.

Eksamensform på høring

I kjølvann av at de nye læreplanene er lagt fram, skal Kunnskapsdepartementet nå sende på høring endringer i eksamensforskriftene og fagenes eksamensform. De nye læreplanene har helt nye tekster om både underveisvurdering og standpunktsvurdering.

– Dette er noe helt nytt. Vi er spente på hvordan de tas imot og hvordan de brukes. Derfor kommer vi til å følge spesielt godt med på hvordan tekstene forstås og brukes sammen med resten av læreplanverket, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Sametinget: – Samisk innhold styrket

– For første gang er det samisk innhold i den overordna delen. Vi ser det som et stort framskritt. I den overordna delen står det at den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge. Og at norsk og samisk språk er likeverdige, sa sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen. Han mente det samiske innholdet er styrket både i det norske og det samiske læreplanverket.

Han pekte på at urfolksperspektivet er en sentral del i demokratiopplæringa, ikke minst når det gjelder forebygging av hatytringer og vold.

Annonse

Flere saker

Annonse