LO om anbudsutsetting: – Offentlig finansierte tjenester bør utføres av offentlig ansatte
Hvilke oppgaver egner seg for anbudsutsetting? Og hva kan fagbevegelsen gjøre for å hindre at ansatte skvises i anbudskonkurransene? LOs Roger Haga Heimli svarer.
Roger Haga Heimli er andre nestleder i LO.
Werner Juvik
ragnhild.heyerdahl@lomedia.no
– LO har en rekke ganger uttalt seg kritisk om anbudsutsetting av offentlige oppgaver. Hvilke oppgaver egner seg for anbudsutsetting og hvilke gjør det ikke, etter LOs syn?
– Vårt utgangspunkt er at det offentlige bør løse sine oppgaver med egne ansatte så lenge det er snakk om ordinær drift.
– Hva legger du i ordinær drift?
– Det er den driften som går jevnt og trutt. Skal det bygges en ny skole eller et nytt omsorgssenter, er det selvfølgelig et stort prosjekt som de færreste kommuner er rigget for å ta selv. Da er det naturlig at prosjektet settes ut på anbud. Men når det gjelder de løpende tjenestene, så er utgangspunktet vårt at offentlig finansierte tjenester bør utføres av offentlig ansatte.
p
– Hvorfor det? Hva er galt med at private aktører kjører søppel for kommunene eller rengjør offentlige bygg?
– Isolert sett er det ikke noe galt med det. For mange kommuner er volumet såpass lite at det blir et kost/nytte-spørsmål. Men de skandalene vi har sett innen disse bransjene de siste årene, tilsier vel at det å utføre tjenestene i egen regi er best, også i staten.
– Tilbakemeldingen fra ansatte og tillitsvalgte er ofte at prispresset i anbudskonkurransene presser lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte. Hva kan gjøres for å forhindre at de ansatte skvises?
– Da må en se på kriteriene som oppdragsgiver stiller i anbudet. I mange tilfeller trumfer pris alt annet. I bygg- og anleggsbransjen ser vi også tøff konkurranse på ferdigstillelsesdato, noe som gjør at de ansatte må jobbe nærmest dag og natt for å bli ferdige i tide. Her må oppdragsgiverne, enten det er det offentlige eller private aktører, være edruelige – og tillitsvalgte må være våkne.
– Hva kan fagbevegelsen gjøre?
– Dette er noe vi jobber politisk med, blant annet for å få det offentlige til å stille strengere krav til lønns- og arbeidsvilkår i sine anbudskontrakter enn i dag.
– I anbudsutsatte bransjer kan både jobben og opparbeidede rettigheter stå på spill hver gang et oppdrag er ute på anbud. Er det behov for lovendringer som sikrer de ansatte bedre vern mot oppsigelser og mot at lønns- og arbeidsvilkår svekkes?
– Dette er ganske godt regulert gjennom EØS-avtalen som gir ansatte rett til å beholde jobben og lønns- og arbeidsvilkårene ved en virksomhetsoverdragelse.
– Men det er ikke alle anbudskonkurranser som ender med virksomhetsoverdragelse?
– Nei, og vi mener at det offentlige i større grad bør stille krav om at det skal være virksomhetsoverdragelse når tjenester settes ut på anbud. Det burde man for eksempel gjort i luftambulansesaken (der britiske Babcock overtar driften av ambulanseflyene i Nord-Norge, red.anm.).
– Så regelverket er godt nok etter LOs syn?
– Ja, men det må brukes mer.
p
– Bør krav om virksomhetsoverdragelse inn i Lov om offentlige anskaffelser?
– Det er ikke noe LO har tatt stilling til, men det er i hvert fall noe som bør vurderes.
– LO har uttalt at den såkalte Oslo-modellen, som stiller strenge krav til lønns- og arbeidsvilkår, bør bli nasjonal standard. Innebærer det at kravene som stilles i Oslo-modellen også bør gjelde andre bransjer enn bygg og anlegg?
– Vi mener at kriteriene i Oslo-modellen bør brukes i alle offentlige innkjøp og at de skal gjelde for alle bransjer.