JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kvinnekamp

Musikerduo står bak utstillingen «Kvinner i Kamp» på LO-kongressen

Musikerduoen Rita Engedalen og Margit Bakken har 20 årsjubileum til neste år. I denne perioden har de ved siden av og gjennom musikken kjempet for at kulturen kan endre virkeligheten.
DAMER I BLUES: To driftige damer fra Notodden og Kongsberg, fra venstre Rita Engedalen og Margit Bakken.

DAMER I BLUES: To driftige damer fra Notodden og Kongsberg, fra venstre Rita Engedalen og Margit Bakken.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

– Denne utstillingen har sitt utspring i musikken vår, sier Rita Engedalen og Margit Bakken.

Og utstillingen de viser til har de kalt «Kvinner i Kamp», med det siste ordet i store bokstaver, og er noe av det første delegatene møter i Oslo Kongressenter på vei til LO-kongressens møtesal.

Damer i Blues

Duoen kaller seg Damer i Blues, de har spilt over hele Norge og flere steder utenlands, ikke minst i de nordamerikanske sørstatene der bluesen kommer fra. Og sjølsagt på Notodden Bluesfestival.

Damer i Blues er et musikalsk prosjekt som tar for seg kvinners rolle og sterke posisjon i bluesens historie, helt tilbake til 1920 tallet. Damer i Blues ga i 2012 ut albumet «Broken Soul Blues», som var en hyllest til de viktige kvinnene i bluesens historie.

Rita Engedalen mottok Spellemannprisen i klassen for blues med sitt album «Heaven ain't ready for me yet». 

Med utstillingen ønsker Damer i Blues å vise betydningsfulle kvinner og deres kamp for likestilling og solidaritet, samt kampen mot rasisme – i ord og bilder.

At det er mange musikere blant de utvalgte kvinnene som er med i utstillingen er helt bevisst, bluesens historie inneholder mange sterke damer.

Og de har plukket ut kvinnelige musikere som de har spilt sammen med for eksempel Tuva Syvertsen, Unni Wilhelmsen, Tove Bøygard og Mia Gundersen.

Historiske

Gjennom historiske tilbakeblikk og dagsaktuelle saker, presenterer utstillingen politiske og bevisste kvinner, som har satt søkelys på disse store og viktige temaene.

Utstillingen består av historiske fotografier, gjenstander, tekster og fortellinger.

Sentralt i utstillingen er en samfunnsaktuell installasjon som uttrykker samtidens sterke kvinnelige stemmer. 

Stemmene

Stemmene er sitater fra flere kvinner med ulike posisjoner i Norges kulturbransje.

De belyser hvor viktig det er å fortsette arbeidet for likestilling og solidaritet.

Her møter vi Ellen Horn, Karin Krog, Inger Lise Rypdal, Unni Wilhelmsen, Tuva Syvertsen, Tove Bøygard, Mia Gundersen, Kristin Asbjørnsen, Michelle A. Tisdel, Tracee Lewis Meyn, Nosizwe Baqwa, Åslaug Sem–Jacobsen, Toini Knudtsen og Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

 

Arbark er med i utstillingen

Arbark, eller Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, bevarer arbeiderbevegelsens mangfoldige kulturarv, formidler den videre til nye generasjoner. Arbarks samlinger består av arkiv, bibliotek, fotografi, faner, plakater, lyd, film og gjenstander. Ett av satsingsområdene til Arbark er å utvikle profilen som et kvinnearkiv ved blant annet å øke dokumentasjonen av kvinner og kvinneorganisasjoner i samlingene. «Kvinner i Kamp» er et eksempel på at kvinners historier fortjener en synliggjøring, og at arbeiderbevegelsens kamp også har vært kvinnenes kamp, mener Damer i Blues.

 

Billie Holiday – Strange Fruit

Den amerikanske jazzlegenden Billie Holiday spilte i 1939 inn sangen Strange Fruit.

Strange Fruit er en av de første store protestsanger og ble viktig i borgerrettighetskampen, og i kampen mot lynsjing av afroamerikanere. Sangen er skrevet av den jødiske læreren og fagforeningsaktivisten Abel Meeropol fra Bronx i New York. Damer i Blues er naturlig nok opptatt av Billy Holiday. De forteller at hun ble jaktet på av myndighetene.

- Men hun ga seg ikke, sier Rita Engedalen.

Mens Margit Bakken legger til at afroamerikanske damer ikke har fått den æren de fortjener for bluesmusikken sin. Kvinnene måtte jobbe hardere enn mennene for å bli hørt og sett. 

 

Gospel

Ruth Reese var en amerikansk sanger, poet og antirasistisk aktivist. 

Hun var den første etablerte svarte artisten i Norge, og i 30 år beriket Reese norsk musikkliv med sine egne versjoner av afroamerikanske spirituals og gospelsongs, i tillegg til et omfattende klassisk repertoar. Ruth talte på Youngstorget 1. mai 1960 for boikott av Sør-Afrika og apartheid, der hun avsluttet med sangen Strange Fruit.

 

Kristin Berglund

Men kanskje den aller viktigste musikeren for Rita Engedalen og Margit Bakken er Kristin Berglund. De traff hverandre under Kristin Berglunds musikalske prosjekt «Bluesens Tøffe Damer» i 2003. Kristin Berglund var sanger, gitarist og låtskriver og en av de store norske bluesartistene. Hun debuterte som visesanger på 70-tallet, og hennes første utgivelse var viseplaten «I blåtimen» i 1976.

Artister som Joan Baez, Bob Dylan og Joni Mitchell var blant hennes tidlige musikalske forbilder, men senere gikk hun over til blues med stor påvirkning av artister som blant annet Memphis Minnie og Bonnie Raitt.

I perioden 1991 til 2005 turnerte Kristin Berglund for Rikskonsertene med tre ulike skoleprogram, «Kjerringrock», «Kjærleik gjer klok» og «Bluesens tøffe damer». I 1996 tok LO initiativ til to CD-utgivelser «Kom ut og Lek» og «Lek Mer», hvor alle LO’s inntekter gikk uavkortet til barnearbeidsprosjektene i Asia. Kristin Berglund stilte seg i front for prosjektet og turnerte på skoler og i foreninger om barnearbeidssaken. Hun var også veldig engasjert i SOS Barnebyer.

I 2016 fikk hun sin velfortjente hyllest på Notodden Bluesfestival. Under solidaritetskonserten "Somliga går med trasiga skor" dette året, konserten som LO sponser, ble det samlet et norsk stjernelag for å hedre Kristin Berglund. 

Hun ga ut flere album som høstet mange gode kritikker! Albumet “Women Rocked The Cradle Of the Blues” ble utgitt i 2004, og dette ble hennes siste utgivelse. Dette albumet var en hyllest til kvinner i blusens historie.

Kristin Berglund døde i 2006, 53 år gammel.

Saken fortsetter under bildet.

Jan-Erik Østlie

Crazy Blues

Margit Bakken forteller at Crazy Blues er den første blues-innspilling med vokal gjort av en afroamerikansk kvinne. Innspillingen fant sted i 1920 og ble en umiddelbar suksess som åpnet opp et helt nytt marked for afroamerikansk populærmusikk. Denne innspillingen endret musikkverdenen, og den utløste epoken med "race records". Mamie Smith banet vei og sørget for at blues-sjangeren ble utrolig populær på 20-tallet. Og hun fortjener etter Bakkens mening den rette anerkjennelsen!   

Arven etter Ruth Reese

I 1990 fikk sanger og låtskriver Kristin Asbjørnsen noen få intense møter med Ruth Reese, som hennes siste sangelev. Reese delte raust fra sin rike kunnskap om afroamerikansk historie, om gospel songs og spirituals. Stemmeuttrykket hennes og måten hun utfordret Asbjørnsen sanglig; varmen, livsalvoret og det brennende sosiale engasjementet, og ikke minst at hun fikk arve 2 bæreposer med noter – alt dette har vært viktig for hennes bevegelser videre.

Codstock

Etter en liten minikonsert i forbindelse med utstillingen på LO-kongressen, setter Damer i Blues kursen for Codstock Festivalen, en musikkfestival i Henningsvær i Lofoten - Gjør LO nok for å synliggjøre kvinner?

- Ja, LO gjør noe, de setter ting på dagsorden, men det blir jo aldri nok. Noen må gjøre det som politikere, andre som musikere, sier Margit Bakken. Og legger til at de er svært takknemlige for samarbeidet vi har med LO.

 

Warning
Annonse
Annonse