JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UTFLAGGINGS-TRUSSELEN: Krever vi for mye i oppgjørene, kan rederiet si at dette får dere ikke, da flagger vi heller ut, forteller kaptein og tillitsvalgt Geir Helge Stave.

UTFLAGGINGS-TRUSSELEN: Krever vi for mye i oppgjørene, kan rederiet si at dette får dere ikke, da flagger vi heller ut, forteller kaptein og tillitsvalgt Geir Helge Stave.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt til sjøs

Norske sjøfolk blir utkonkurrert av billigere arbeidskraft i norske farvann. Det vil Geir Helge ha slutt på

«Krever vi for mye, kan rederiet si at dette får dere ikke, da flagger vi heller ut», forteller Geir Helge Stave, tillitsvalgt og kaptein ombord i Olympic Zeus.

martin.slordal@lomedia.no

8. desember 1998 mønstra jeg på i rederiet Olympic. Jeg har jobbet som kaptein her fra 2006, og ble kaptein på båten Olympic Zeus i 2013. Jeg har jobbet 21 år i samme rederi, og har ikke hatt én dags sykefravær.

Kapteinen er den som bestemmer alt om bord. Du har det siste ordet i alle avgjørelser og er den siste som forlater båten hvis noe skulle skje.

Nå er det opp til politikerne om det skal være norsk lønn til sjøfolk i norske farvann

Tidligere var det mindre folk på båtene, og kapteinen gikk vakter på brua, styrte båt og hadde litt administrasjon. Da antall uønskede hendelser gikk opp i oljenæringa, kom det krav om økt bemanning, og nå går ikke kapteinene så mange vakter.

Jeg har mange administrative oppgaver, men det hender jeg styrer båten i styggvær.

I Olympic var det ikke et aktivt tillitsvalgtapparat før jeg og to andre kapteiner satte ned et tillitsvalgtutvalg i 2014. Året etter begynte krisa i oljebransjen. Da fikk vi mer å gjøre.

Vanlige saker var permitteringer og oppsigelser. Dette er veldig trasig for dem som blir rammet. Det gikk mye tid til samarbeid og diskusjoner med rederiet om hvordan vi kunne løse disse på best mulig måte. Rederiet hadde sine forslag som ikke alltid sammenfalt med våre overenskomster. Men vi har alltid kommet fram til minnelige løsninger.

(Saken fortsetter under bildet.)

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt-serien: Tillitsvalgte forteller

Mange sjøfolk tenker at det er omfattende å være tillitsvalgt. Jeg mener at vi har god tid til å være tillitsvalgt innimellom andre arbeidsoppgaver. Rederiet har sagt at de synes det er veldig ryddig å ha en part å diskutere med. Hvis ikke, kan sakene bli tredd nedover hodet på folk. Det sparer også rederiet for tid og ressurser.

Media skriver at det er lysere tider i oljebransjen nå. Men dette har ikke kommet ned til båtnivået ennå. Det er fortsatt mange båter som ligger til kai og venter på at oljeselskapene får behov for dem.

Denne båten seiler med NOR-flagg, og her er de aller fleste organisert. Konkurransen mot båter med bekvemmelighetsflagg og NIS-flagg (båter som ikke krever at ansatte skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. red.anm) utgjør en bakenforliggende frykt. Vi vet at hvis vi ikke leverer edruelig i lønnsoppgjørene, kan mannskapet bli bytta ut.

p

Rederiet kan relativt enkelt utføre flaggskifte, slik at vi også blir en båt med NIS-flagg. Da trenger ikke rederiet å forholde seg til NOR-overenskomsten, og de kan hyre inn billigerere sjøfolk. Dette hindrer både lønnsutvikling og kravstilling i vår overenskomst.

Krever vi for mye, kan rederiet si at dette får dere ikke, da flagger vi heller ut. Dette vet alle, og det hemmer fagforeningsarbeidet.

Det er frustrerende for norske sjøfolk å vite at de som jobber på plattform på norsk sokkel, har arbeidsbetingelser regulert av norske lover og regler, men det gjelder ikke for dem som er på båt på samme sokkel. Det ser ut til at dagens regjering ikke er særlig interessert i å gjøre noe for den norske sjømannen. De burde innført norske arbeidsvilkår på norsk sokkel, slik som det er gjort i for eksempel Australia og Brasil.

Subsea-båter kommer inn til norsk sokkel med hvilket som helst mannskap og utkonkurrerer norske båter fordi de har billigere driftsutgifter. Staten sier at de ikke kan diskriminere dem, eller kreve at disse båtene skal betale en filippinsk sjømann det en norsk matros får i lønn.

Det høres ut som om jeg ikke liker utenlandske sjøfolk, men det handler ikke om det. Vi kan godt konkurrere mot utenlandsk mannskap, men det burde være på samme vilkår.

Rederiet bemerker i etterkant:

Under intervjuet går det fram at rederiet Olympic ikke hadde et tillitsvalgtapparat før 2014. Dette er ikke riktig. Både Maskinistforbundet og Sjømannsforbundet har hatt tillitsvalgte hele tiden. Det var også tillitsvalgte fra Sjøoffisersforbundet i rederiet før 2014, men apparatet var ikke aktivt i 2013, før Geir Helge Stave og kollegene startet opp igjen.

Geir Helge Stave (47)

Hovedtillitsvalgt i Sjøoffisersforbundet i Olympic Subsea.Hjertesak: At Norske sjøfolk blir satt pris på og behandlet rettferdig.