JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De streikende havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen nektes adgang til havnene, men selv om det betyr fritt fram for streikebrytere, vil ikke Kystverket ta stilling til havnenes egen vurdering av å stenge havnearbeiderne ute.

De streikende havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen nektes adgang til havnene, men selv om det betyr fritt fram for streikebrytere, vil ikke Kystverket ta stilling til havnenes egen vurdering av å stenge havnearbeiderne ute.

Jan-Erik Østlie

Overprøver ikke utestengning

Transportarbeiderforbundet mener Kystverket beskytter streikebrytere ved å nekte de streikende havnearbeiderne adgang til havnene. Kystverket svarer at ikke vil legge seg opp i hvordan havnene tolker regelverket.



18.06.2014
12:00
19.05.2014 12:21

res@lomedia.no

Onsdag i forrige uke sendte Transportarbeiderforbundet et brev til Kystverket der forbundet stilte spørsmål til om havnene i Mosjøen og Tromsø tolket ISPS-koden som er ment som antiterrortiltak ved internasjonale havner riktig når de utestengte havnearbeiderne fra ISPS-havnene. Forbundet hevder at utestengelsen fungerer som en beskyttelse av streikebrytere som havnene har satt til å gjøre arbeidet til de streikende havnearbeiderne. Derfor ville NTF også vite om Kystverket var komfortabel med at et regelverk som skal hindre terror i stedet blir brukt for å hindre aksjoner mot streikebrytere.

Eier ansvarlig

I svaret fra Kystverket som kom rett før helgen, bekrefter sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen og rådgiver Kristine Runde at det er Kystverket som fører tilsyn med at regelverket følges.

– Men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt, skriver de.

Samtidig blir det påpekt at ISPS-regelverket gjelder også under arbeidskonflikt.

– Formålet med adgangsbegrensningen er at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestlig ærend på området får adgang, heter det videre.

I tråd med regelverket

Ifølge Kystverket skal den vurderingen gjøres av eieren av havneanlegget og anleggets sikringsleder.

– Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestlig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Adgangsbegrensningen kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket fortsetter Dimmen og Runde.

Tar ikke stilling

I svarbrevet fra Kystverket understrekes det at både Tromsø og Mosjøen havn har gjort en vurdering av at havnearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestlig behov for å ha adgang til områdene.

– De vurderingene kan ikke Kystverket ta stilling til, avslutter Arve Dimmen og Kristine Runde i Kystverket.

LOs juridiske

Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet er ikke overrasket over svaret fra Kystverket.

– Nei, det var dessverre helt i tråd med det vi forventet skulle komme derfra. De gjør hva de kan for å unngå å ta stilling til saken, men ved å la utestengelsen bli stående, så er det nettopp det de gjør. Dette er mer enn indirekte støtte til streikebryteri, sier Hansen.

Noen langvarig offentlig debatt med Kystverket ønsker han imidlertid ikke.

– Vi holder nå på å forberede en sak for juridisk avdeling i LO, så skal de få vurdere hva som bør gjøres, sier Roger Hansen til Transportarbeideren.

Svaret fra Kystverket

Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er

laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.

Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.

Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.

Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får

adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.

Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.

Med hilsen

Arve Dimmen

sjøsikkerhetsdirektør

Kristine Runde

rådgiver

Kystverket

18.06.2014
12:00
19.05.2014 12:21

Svaret fra Kystverket

Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er

laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.

Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.

Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.

Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får

adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.

Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.

Med hilsen

Arve Dimmen

sjøsikkerhetsdirektør

Kristine Runde

rådgiver

Kystverket




Mest lest

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

Knut Viggen

Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig

Frøydis Falch Urbye

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

Håvard Sæbø

Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Guro Gulstuen Nordhagen

Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Vaggelis Kousioras / AP / NTB

Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Brian Cliff Olguin

Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt

Berit Roald / NTB

Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).

Ole Berg-Rusten / POOL / NTB

Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.

Petter Pettersen

Vil ha seniorer som Ole Martin (64) lenger i jobb: – De har en unik kompetanse

Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.

Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.

Pontus Lundahl / TT / NTB

Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen

– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.

– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.

Brian Cliff Olguin

Bonusene i næringslivet har økt kraftig: – Tydelig at det går veldig bra