Piloter betaler for å jobbe
Før fikk ferske piloter den nødvendige opplæringen i flyselskapet som ansatte dem. Det er ikke lenger normen.
Illustrasjon piloter
Colourbox
yngvil@lomedia.no
Det blir stadig vanligere at de unge pilotene selv må betale for dette, ifølge Det europeiske cockpitforbundet. Mange unge piloter begynner karrieren sin i de kjapt voksende lavprisselskaper.
Det er få ledige jobber og de unge stiller svakest i konkurransen. Kommer du rett fra flyskole, trenger du «type rating», bli sertifisert til å fly en spesifikk flytype.
Vil du jobbe i for eksempel Ryanair, må du betale 260.000 kroner for sertifiseringen, ifølge en jobbannonse for Ryanair som har kontrakt med CAE som blant annet driver flyskole.
– Dette er en form for «betal-for-å-fly», sier Américo Cruces i konsulentfirmaet Cockpit Seeker som selv er pilot.
Dette avviser Ryanair.
– Det er ingen pay to fly i Ryanair, sier fungerende pressekontakt for Ryanair i Norge, Hans Jørgen Elnæs.
EasyJet: Egenfinansiering av opplæring
I noen selskaper må pilotene også selv betale for nødvendig opplæring i flyene, såkalt «line training». Det skjer med tre piloter i cockpit, kapteinen, som er instruktør, studenten, som er pilot, og en observatør.
Billigselskapet EasyJet tilbyr en pakke til håpefulle piloter: Kandidatene «må egenfinansiere sertifisering, base og «line training» til en pris av 38.400 britiske pund (rundt 480.000 kroner)», står det i en jobbannonse fra i fjor.
EasyJet har ikke svart på FriFagbevegelses forespørsel om en kommentar.
– Med denne ordningen, der piloter er tvunget til å ta kostnaden med å få flyerfaring på vanlige flygninger med passasjerer, eller under «line training», i stedet for å få lønn, er en klar form for utnytting, sier president i Det europeiske cockpitforbundet Dirk Polloczek til FriFagbevegelse.
• Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å få komme på jobbintervju
– Den skadelige praksisen blir ignorert ikke bare av publikum, men også av beslutningstakere på nasjonalt nivå og i EU. Betal-for-å-fly skaper et svært tyngende miljø for den nye generasjonen piloter, som ofte har valget mellom arbeidsløshet og å pådra seg ytterligere gjeld, sier Polloczek.
– Her må pilotene betale for å fly
Når vi spør hvilke selskaper som bruker slike ordninger, viser Det europeiske cockpitforbundet til en oversikt lagd av konsulentfirmaet Cockpit Seeker. Den inneholder dokumentasjon fra 2014-2015 og oppgir blant annet disse selskapene: Ryanair, easyJet, Nouvelair, Tunisair, Air Baltic, Royal Air Maroc Express, Volotea, Lion Air, Air Arabia, Small Planet Airlines, Bishwo airlines og Aeronova.
En ting er helt sikkert. Når flere hundre tusen kommer på toppen av studielånet til flygerutdanningen – rundt 500.000 kroner - blir det en dyr jobb.