Ryanair-tillitsvalgt ble sagt opp: – Vil få konsekvenser, advarer pilotleder
Flyselskapet nekter å møte den europeiske pilotforeningen for å rydde opp i konflikten.
Ryanair har sagt opp en pilot som er tillitsvalgt. Nå vil representanter for alle europeiske flygerforbund møte selskapets ledelse.
Colourbox.com
helge@lomedia.no
tormod@lomedia.no
Ryanair-piloten Olav Leeman ble sagt opp av flyselskapet for en drøy uke siden. Piloten representerer flyselskapets transnasjonale pilotgruppe og er sekretær for RTPGs (Ryanair Transnational Pilot Group) Master Executive Committee (MEC).
– Ryanairs forsøk på fagforeningsknusing gjennom avskjedigelsen av en sentral tillitsvalgt vil få konsekvenser for flyselskapet. Med dagens pilotmangel er nemlig tiden for fryktbasert ledelse forbi, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til FriFagbevegelse.no.
(Artikkelen fortsetter under twittermeldingene)
We regret to inform you that #Ryanair pilot Olav Leeman has been dismissed by the airline as of 23 Aug 2018. Olav is the Secretary of the RTPG (Ryanair Transnational Pilot Group) Master Executive Committee (MEC), a big promoter and driving force of its core goals. (1/2) pic.twitter.com/PMrbbS5tyx
— EuropeanPilots ECA (@eu_cockpit) 30. august 2018
Pilotene vil ha møte
Nå vil European Cockpit Association (ECA), paraplyorganisasjon for mer enn 38.000 piloter i Europa, rydde opp. Invitasjonen kommer i form av et brev som representanter for samtlige europeiske flygerforbund på tvers av baser og land i Europa har sendt til selskapets ledelse.
• Pilotene krever blant annet selv å kunne velge sine representanter og få tilstrekkelig tid til å drive fagforeningsarbeid.
• Pilotene krever videre standard arbeidskontrakter, som reguleres av lokal arbeidsrettslovgivning i landet som pilotene har base i og ikke irsk lov som Ryanair fortsatt hevder skal gjelde.
• De krever også et rammeverk for lønnsforhandlinger og en felles lønnsstruktur for alle piloter.
– Vi viser med dette en stor vilje til å finne akseptable løsninger for å løse konfliktene i Ryanair. Vi ber om at det nå startes en dialog med oss slik at vi kan gå inn i meningsfulle forhandlinger med ønske om å finne en transnasjonal løsning for hele selskapet. Vi ber videre om at ledelsen møter oss i Brüssel eller Dublin i nær framtid, heter det i brevet som ble sendt Ryanair i slutten av forrige uke.
Pilotene viser til at Ryanair er et transnasjonalt selskap.
– Bare transnasjonale løsninger kan hindre langsiktige konflikter og bidra til å bygge selskapet til å vokse for framtiden til alles beste, mener ECA.
– Det vil også spare tid og krefter for både ledelse og pilotenes representanter, legges det til.
• Ryanair inngår avtale med irske piloter
Ryanair avviser invitasjonen
Ryanair vil verken svare på spørsmål om hvorfor tillitsvalgt Olav Leeman ble sagt opp eller påstanden om fagforeningsknusing.
– Vi kan av personvernsårsaker ikke kommentere saker som omhandler enkeltpersoner, svarer selskapet i en e-post til FriFagbevegelse.no via sin kommunikasjonsavdeling i Irland.
Ryanair avslår invitasjonen fra de europeiske pilotene og gjør det klart at de ikke anser organisasjonen som forhandlingspart.
– Siden ECA (og RTPG) er en lobbygruppe (ledet av en Lufthansa-pilot) med piloter fra konkurrerende flyselskap, har de ingen juridisk status eller rolle i Ryanair.
Selskapet benekter dessuten at det fins problemstillinger som er transnasjonale og avviser internasjonale forhandlinger.
– Som alle andre flyselskap i EU, forhandler vi med piloter og deres fagforeninger om nasjonale spørsmål fra land til land. Det fins ingen «transnasjonale» spørsmål og vi vil ikke møte noen av disse lobbygruppene.
FriFagbevegelse.no får tirsdag kveld opplyst at pilotene ikke har fått noe svar på brevet til Ryanair. Pilotene har sendt et nytt brev, hvor de gjentar invitasjonen til et møte for å «deeskalere den pågående konflikten mellom flyselskapet og pilotene».
Fagforeningsfiender
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener det er mye som indikerer at flyselskapets nåværende ledelse fortsatt ikke søker en ekte sosial dialog.
– Ryanair har riktignok de siste ukene inngått tariffavtaler med både det irske og det italienske flygerforbundet. Det kan dog synes som de i øvrige europeiske land ikke er interessert i å føre ekte og meningsfylte forhandlinger. Dette synes spesielt godt ved at selskapet forsøker å diktere hvem de vil møte på arbeidstakersiden.
– På toppen av dette kommer avskjedigelsen av en sentral tillitsvalgt som vel indikerer at selskapet nå går tilbake til sin tidligere anti-fagforeningstaktikk, samtidig som de fortsetter å hevde offentlig at de vil ha en konstruktiv dialog med sine fagforeninger. Avskjedigelsen av Olav Leeman fordømmes av samtlige flygerforbund i Europa. Selskapets uakseptable handling øker også streikefaren i Ryanair betydelig i tiden som kommer, avslutter Carlsen.
Kritikken har blitt lagt fram overfor Ryanair, som ikke har svart.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund i LO.
Sissel M. Rasmussen
Streikesommer
Ryanair klarte så vidt det var å unngå en storstreik før jul i fjor, da selskapet anerkjente fagforeninger for første gang i selskapets 32 år lange historie. Siden har det imidlertid vært vanskelig å bli enig om avtaler i enkelte land.
I etterkant har Ryanair opplevd en streikesommer uten like. Flere tusen flygninger er innstilt og det har vært streiker i nær sagt alle europeiske land, med unntak av Norge.
Blant annet streiket kabinansatte i Belgia, Portugal og Spania 25. og 26. juli, og i Italia den 25. juli. Som følge av streiken kansellerte Ryanair til sammen 600 flyginger, og over 100.000 passasjerer ble rammet.
10. august la piloter på nærmest alle baser ned arbeidet, både i Sverige, Belgia, Irland, Nederland og Tyskland. Minst 400 flygninger ble innstilt som følge av dette.