SAS-ledelsen har søkt konkursbeskyttelse. Men hva er det og hvorfor?
Dagen etter at pilotstreiken startet i SAS, varslet flyselskapet at de ønsker en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse. Men hva betyr egentlig dette?
Colourbox
nina.hanssen@lomedia.no
Det heter seg at selskapet sendte inn frivillige begjæringer under konkurslovgivningen i USA (også kalt Chapter 11-begjæringer). Begjæringen er gitt inn til en domstol i New York. Altså håper flyselskapet å starte en juridisk prosess for finansiell omstrukturering under tilsyn av en amerikansk, føderal domstol.
Forbundsleder Aleksander Wasland i flygerforbundet tror ledelsen har valgt å gjøre dette i USA fordi de har stor aktivitet i Nord Amerika og da kan velge å benytte seg av amerikanske regler.
– Sånn litt enkelt sagt så vil en slik prosess bety at selskapet blir skjermet i en periode slik at de får et pusterom til å finne en finansiell omstrukturering av selskapet uten at kreditorer er på. Det er litt som å sette plaster på et blødende sår så man får litt pause. Utfallet kan bli at de klarer å omstrukturere selskapet eller så går det konkurs, sier han.
Altså ingen kreditorer kan kreve sine penger tilbake eller begjære SAS konkurs så lenge selskapet er under domstolens beskyttelse.
Aleksander Wasland, pilot og leder av Norsk Flygerforbund, på streikevakt utenfor Oslo Lufthavn Gardermoen.
Nina Hanssen
Høyt spill med ansatte og kunder
Forbundet er ikke imot at flyselskapet skal gjøre en omstrukturering, men er fortsatt forbanna fordi han mener SAS-sjefen, Anko van der Werff, har drevet et høyt spill både med passasjerer og de ansatte for å fremskynde prosessen med å søke konkursbeskyttelse.
Men den norske SAS-sjefen, Kjetil Håbjørg, sa at den pågående pilotstreiken har «fremskyndet» planene om konkursbeskyttelse, men at en finansiell restrukturering av selskapet måtte uansett komme.
På konkursens rand?
Forbundsleder som organiserer pilotene i LO forstår at folk lurer på om all prat om konkursbeskyttelse betyr at selskapet er i ferd med å gå konkurs. Hvis SAS starter en slik rettsprosess så kan dette ta mellom 9 og 12 måneder, og det vil bety at selskapet må gjøre ytterligere innsparinger for å komme i mål med redningsplanen.
Ifølge van der Werff ønsker de gjennom rettsprosessen å få til avtaler med interesserte investorer, rekonstruere selskapets forpliktelser, omorganisere flyflåten og oppnå en betydelig tilførsel av kapital. Utfallet kan bli at de klarer å restrukturere selskapet eller så går det konkurs. Uansett utfall mener pilotene at de norske arbeidsregelverk med ansettelsesvern og regler ved virksomhetsoverdragelse gjelder.
Søknad godkjent
Torsdag 7. juli godkjente domstolen som behandler SAS' søknad om konkursbeskyttelse i USA. Flyselskapet får dermed beskyttelse og kan drive som vanlig under prosessen.
Konsernsjefen i SAS sier i en pressemelding at godkjennelsen bekrefter at selskapets virksomhet kan fortsette som vanlig.
– Vi kommer fortsatt til å gi våre kunder servicen de er vant med, samtidig som vi akselererer arbeidet med å gjennomføre viktige deler av vår omfattende endringsprosess SAS forward, sier han.