NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.
Simen Aker Grimsrud
Spår drosjedød på «bygda»
Konkurransetilsynet vil la «alle» kjøre drosje, men drosjesjåfør og bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener frislipp vil rasere tilbudet i distriktene.
res@lomedia.no
VGs nettutgave melder i dag at Konkurransetilsynet vil avvikle prisreguleringen i drosjenæringa, også utenfor de store byene, og at det skal være mer eller mindre fritt fram å kjøre drosje for hvem som helst.
Vil godkjenne Uber
– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til vg.no.
Ifølge avisa vil tilsynet åpne for flere ordinære selskaper med ansatte sjåfører og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil. Meyer sier også at Uber bør få offentlig godkjenning.
– Ja, vi mener det må åpnes for nye innovative løsninger som er tilpasset dagens og fremtidens teknolog
Ikke lønnsomt
Roald Arentz kjører drosje i Trondheim. Han er samtidig leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi. Han er sjokkert over konklusjonen til Konkurransetilsyunet.
– I dag har vi prisregulering bare på bygda, der det ikke er noen konkurranse. I alle de store byene er prisreguleringen fjerna. Det er åpenbart at taxitilbudet i distriktene vil bli rasert dersom det ikke lenger skal knyttes løyver til prisreguleringa, siden det ikke vil være lønnsomt å kjøre taxi, sier Arentz.
Han peker på at anbud på drosjekjøring til og fra helseforetak i distriktene, allerede har ødelagt for mange småsteder.
– Den kjøringa har betydd mye for lønnsomheten for drosjer i distriktene, men med anbud har vi sett at andre selskaper har vunnet anbudet, slik at det ikke lenger var mulig å leve av å kjøre taxi. Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til, tordner han.
Sosial dumping
Han stiller seg også undrende til at et frislipp er noe kundene ønsker.
– Mitt inntrykk som sjåfør er at kundene ikke er så opptatt av pris, men av tilgjengelighet, kompetente sjåfører og sikkerhet. I Oslo har vi i praksis frislipp allerede, og resultatet er for mange drosjer som står for mye stille, noe som har ført til høyere, ikke lavere priser. I tillegg må sjåførene jobben 15-20 timer i strekk for å få en lønn å leve av, understreker han.
Han er redd at det vil være lønns- og arbeidsvilkår som vil lide, dersom konkurransen blir enda større.
– Drosjenæringa er den eneste i transportsektoren hvor konsesjonsbestemmelser er beholdt. I alle andre transportnæringer som ikke har dette, er det mye sosial dumping. Vi ser allerede en oppblomstring av useriøse aktører, og med frislipp og godkjenning av eksempelvis Uber, så legger Konkurransetilsynet opp til sosial dumping i bransjen, fortsetter han.
Liberalistisk fundamentalisme
Det er i tilfelle en helt motsatt utvikling av det som Transportarbeiderforbundets bransjeråd jobber for.
– Vi er heller ikke fornøyd med slik det er i dag, men vi jobber for bedre lønns- og arbeidsforhold for sjåførene, sier han.
Han er også svært skeptisk til hva som vil skje med fokuset på sikkerhet og kursing, med et frislipp.
– Det er en liberalistisk fundamentalisme å tro at alt kan overlates til markedet, og at det skal regulere seg selv. I tillegg kan jeg ikke se at dette er noe markedet ønsker heller, avslutter Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.
Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til.
Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
Brian Cliff Olguin
Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett