JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.

NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.

Simen Aker Grimsrud

Spår drosjedød på «bygda»

Konkurransetilsynet vil la «alle» kjøre drosje, men drosjesjåfør og bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener frislipp vil rasere tilbudet i distriktene.



17.04.2015
12:00
20.03.2015 14:39

res@lomedia.no

VGs nettutgave melder i dag at Konkurransetilsynet vil avvikle prisreguleringen i drosjenæringa, også utenfor de store byene, og at det skal være mer eller mindre fritt fram å kjøre drosje for hvem som helst.

Vil godkjenne Uber

– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til vg.no.

Ifølge avisa vil tilsynet åpne for flere ordinære selskaper med ansatte sjåfører og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil. Meyer sier også at Uber bør få offentlig godkjenning.

– Ja, vi mener det må åpnes for nye innovative løsninger som er tilpasset dagens og fremtidens teknolog

Ikke lønnsomt

Roald Arentz kjører drosje i Trondheim. Han er samtidig leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi. Han er sjokkert over konklusjonen til Konkurransetilsyunet.

– I dag har vi prisregulering bare på bygda, der det ikke er noen konkurranse. I alle de store byene er prisreguleringen fjerna. Det er åpenbart at taxitilbudet i distriktene vil bli rasert dersom det ikke lenger skal knyttes løyver til prisreguleringa, siden det ikke vil være lønnsomt å kjøre taxi, sier Arentz.

Han peker på at anbud på drosjekjøring til og fra helseforetak i distriktene, allerede har ødelagt for mange småsteder.

– Den kjøringa har betydd mye for lønnsomheten for drosjer i distriktene, men med anbud har vi sett at andre selskaper har vunnet anbudet, slik at det ikke lenger var mulig å leve av å kjøre taxi. Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til, tordner han.

Sosial dumping

Han stiller seg også undrende til at et frislipp er noe kundene ønsker.

– Mitt inntrykk som sjåfør er at kundene ikke er så opptatt av pris, men av tilgjengelighet, kompetente sjåfører og sikkerhet. I Oslo har vi i praksis frislipp allerede, og resultatet er for mange drosjer som står for mye stille, noe som har ført til høyere, ikke lavere priser. I tillegg må sjåførene jobben 15-20 timer i strekk for å få en lønn å leve av, understreker han.

Han er redd at det vil være lønns- og arbeidsvilkår som vil lide, dersom konkurransen blir enda større.

– Drosjenæringa er den eneste i transportsektoren hvor konsesjonsbestemmelser er beholdt. I alle andre transportnæringer som ikke har dette, er det mye sosial dumping. Vi ser allerede en oppblomstring av useriøse aktører, og med frislipp og godkjenning av eksempelvis Uber, så legger Konkurransetilsynet opp til sosial dumping i bransjen, fortsetter han.

Liberalistisk fundamentalisme

Det er i tilfelle en helt motsatt utvikling av det som Transportarbeiderforbundets bransjeråd jobber for.

– Vi er heller ikke fornøyd med slik det er i dag, men vi jobber for bedre lønns- og arbeidsforhold for sjåførene, sier han.

Han er også svært skeptisk til hva som vil skje med fokuset på sikkerhet og kursing, med et frislipp.

– Det er en liberalistisk fundamentalisme å tro at alt kan overlates til markedet, og at det skal regulere seg selv. I tillegg kan jeg ikke se at dette er noe markedet ønsker heller, avslutter Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.

Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til.

Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet

17.04.2015
12:00
20.03.2015 14:39



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet


Flere saker