JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flystreiken

Tror ikke flystreiken blir langvarig: – Dette har ikke luftfarten råd til, sier forsker

Fafo-forsker Kristine Nergaard tror ikke streiken blant flyteknikerne blir langvarig. Det har ikke luftfarten verken råd eller muskler til.
Fafo-forsker Kristine Nergaard tror ikke streiken blant flyteknikerne blir langvarig.

Fafo-forsker Kristine Nergaard tror ikke streiken blant flyteknikerne blir langvarig.

Heiko Junge / NTB

helge@lomedia.no

Natt til lørdag ble 31 flyteknikere fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tatt ut i streik. Mandag morgen ble ytterligere 75 tatt ut i streik. Flystreiken trappes opp ytterligere fra fredag. Da tas 39 nye teknikere ut.

Norwegian måtte allerede mandag innstille flyturer til Nice og London. Tirsdag måtte Widerøe innstille hele 30 avganger.

500 medlemmer

NFO er en partipolitisk nøytral arbeidstakerorganisasjon drevet av flyteknikere for flyteknikere, som det heter på organisasjonens hjemmeside. Forbundet har totalt 500 medlemmer fra flere av flyselskapene og vedlikeholdsorganisasjonene i Norge. NFO har en egen hovedavtale med direkte forhandlingsrett mot NHO.

Flyr er det eneste norske flyselskapet uten avtale med foreningens ansatte.

Legitimt formelt sett

At foreningen kommer med lønnskrav langt over frontfagsoppgjøret, er helt legitimt rent formelt. NFO er en frittstående fagforening som står utenfor alle hovedorganisasjonene. De har dermed ikke forpliktet seg til å følge frontfagsmodellen.

– Det er heller ikke forbudt å forsøke å få hevet lønna si. Andre har også vært på den veien før, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard til FriFagbevegelse.

NFO har flere gode kort på hånda:

• De er nøkkelpersonell.

• De er i en monopolsituasjon yrkesmessig.

• De står utenfor hovedorganisasjonene.

• De har heller ikke streiket for lønn i hytt og vær. Forrige gang skal ha vært på 70-tallet.

Innsikt: Her er en kort forklaring på hva lockout er

– Ikke hyggelig

Kristine Nergaard mener heller spørsmålet er hvor lenge norsk luftfart kan holde ut med en slik streik gående.

– Det er ikke hyggelig for flyselskapene hvis flyene må stå på bakken. De kan etter hvert komme fram til at de taper mer penger på at flyene skal stå enn om de kommer teknikerne litt mer i møte lønnsmessig, sier hun.

– Dette er en konflikt som koster flyselskapene så mye at de nok ser etter en mulighet for å komme i land med en avtale – innenfor rimelighetens grenser – om ikke så lenge, mener forskeren.

Samtidig må selskapene ta hensyn til at et godt oppgjør for denne gruppen kan påvirke krav og forventninger for andre yrkesgrupper i selskapene, mener Nergaard.

– Dette gjelder ikke minst SAS som er i mekling for overenskomsten for flygere, poengterer hun.

Alternativet kan være en tvungen lønnsnemnd. Da må liv og helse være i fare. Da må for eksempel streiken gå ut over pasientreiser – slik at man ikke kommer seg til sykehuset når man må.

Flystreik nr. to ble avverget

Natt til tirsdag ble NHO Luftfart og Fellesforbundet enig om en tariffavtale for flyoverenskomsten.

Dermed unngikk man at bakkemannskapene på flyplasser også gikk ut i streik.

Enigheten innebærer et generelt tillegg til alle på 4 kroner per time, og partene er også enige om et kraftig løft av minstelønnssatsene.

– Gjennom dette resultatet mener vi å ha kommet et godt stykke videre i å utvikle overenskomsten. Vi er fornøyd med at vi nå har oppnådd en solid heving av lønnssatsene, som vi mener er helt nødvendig for at bransjen skal bli mer konkurransedyktig, sier forhandlingsleder Sivertsen.

Til helgen er det mekling mellom pilotene og SAS. Det er en langt mer innviklet sak, hvor det skal forhandles i tre forskjellige land. Her er det også mer enn lønn som er problemet. Pilotenes motkrav er blant annet at SAS dropper å ansatte piloter på, ifølge dem dårlige betingelser, i de nye datterselskapene SAS Connect og SAS Link.

NFO har ikke svart

FriFagbevegelse har ved gjentatte anledninger forsøkt å få kontakt med lederen i Norsk Flytekniker Organisasjon uten å lykkes.

Annonse
Annonse