VELGER IKKE FYLKESKOMMUNEN: Med mindre enn tre måneder igjen til fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveiene står nær 800 stillinger ubesatt.
Ole Palmstrøm
Statens vegvesen:
Vegvesen-ansatte vil ikke til fylkeskommunene
Ansatte i Statens vegvesen har måttet ta stiling til nytt arbeid i fylkeskommunen uten å ha full oversikt over fremtidige muligheter i Vegvesenet. Så langt er nær 800 stillinger i fylkeskommunene ubesatte.
kai.hovden@lomedia.no
Overføring av ansatte til fylkeskommunene og ny organisering av Statens vegvesen har pågått parallelt. Fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveier fra 1. januar 2020, men ferske tall levert til Statens vegvesen viser at de sliter med å rekruttere. Mange ansatte i etaten har avventet ny den nye organiseringen, og nå viser det seg at den har tatt lenger tid enn forventet.
p
Mange oppsigelser
Ifølge Vegvesenet har fylkeskommunene etterspurt 2040 stilinger per 4. oktober 2019. 1268 ansatte i Vegvesenet har takket ja til stilling i fylkeskommunene, 1010 har sagt opp stillingen i etaten, og når det gjenstår mindre enn tre måneder til fylkeskommunene skal være rustet til å drifte veiene selv står de med 772 stillinger ubesatt.
Ifølge Alf Edvard Masternes, leder for Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, har det har vært krevende for mange å velge ny arbeidsgiver.
– Vi er ikke i tvil om at fylkeskommunene er gode arbeidsgivere, men de har ikke klart å kommunisere klart til potensielle søkere fra Statens vegvesen om hvordan organiseringen i fylkene blir, sier han.
– Flere har jobbet mange år i Statens vegvesen og synes det er vemodig å skifte arbeidsgiver. Andre igjen ser det som spennende å bygge opp en ny organisasjon i fylkeskommunen, utdyper Masternes.
Saken fortsetter under bildet.
BEKLAGELIG SITUASJON: Alf Edvard Masternes forteller at de tillitsvalgte har gjort hva de kan for å presse ledelsen slik at ny organisering skulle være på plass. Han synes det er beklagelig at de ansatte ikke har kunnet se det store bildet før de skulle bestemme seg for fremtiden.
Merete Jansen
Krisemøte
Situasjonen har ført til at vegdirektøren har sett seg nødt til å innkalle til et snarlig møte for å finne en løsning.
– Dette er en felles utfordring for fylkeskommunene og Statens vegvesen, en utfordring vi må løse sammen. Jeg har invitert KS til et snarlig møte hvor vi skal diskutere hva som kan være mulige løsninger. Både vi og fylkeskommunene er bevisste ansvaret vårt, så jeg har god tro på at vi skal få til konstruktive løsninger, sier fungerende vegdirektør Per Morten Lund i en pressemelding.
Masternes forteller at de tillitsvalgte har gjort sitt for å veilede i prosessen.
– Vi har prinsipielt vært imot hele stortingsvedtaket som har ført til dette, men har forholdt oss til realiteten og gjort det beste ut av det. Dette handler om trygghet og viktig kompetanse som det offentlige trenger, sier Masternes.
Har presset ledelsen
Ifølge Masternes har de tillitsvalgte presset ledelsen for å forsere planene for ny organisering av etaten.
– Beklageligvis var ikke alt på plass slik at alle kunne se det store bildet før de måtte bestemme seg, sier Masternes.
p
Organisasjonskartet har vært til forhandling i flere runder, og man har flyttet rundt på det han beskriver som boksene – altså de ulike delene i organisasjonskartet. Disse har FLT Statens vegvesen forhandlingsrett på.
– Vi har vært opptatt av, og påpekt, at hele prosessen handler om mennesker og ikke bare boksologi. Vi må få til en best mulig organisasjon som er tilpasset divisjonsmodellen. Det er fortsatt noen usikkerhetsmomenter omkring plassering av avdelinger, seksjoner, prosjekt og staber. Det er under omstilling vi virkelig får testet om partene bruker Hovedavtalen ut fra intensjonen, slår Masternes fast.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset
Brudd i lønnsforhandlingene til oljearbeidere
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad