MED I 50 ÅR: Jubilanten er 125 år, i 70 av disse har trikken og arbeidsplassene vært truet mang en gang. Ove Tønnessen har vært med i femti av disse åra.
Privat
Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) fyller 125 år
Uten denne fagforeningen ville hovedstaden trolig sett veldig annerledes ut.
ola.tommeras@fagbladet.no
Som fagforeninger flest har sporveisforeningen, eller formelt Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA), eksistert for sine medlemmer. Men denne foreningen har mer enn tariffer og arbeidernes rettigheter på merittlista. Uten OSA ville ganske sikkert Norges hovedstad sett annerledes ut – uten både trikker og skinner.
p
Skulle byttes ut
– Ville egentlig hovedstaden vært den samme?
– Det tror jeg nok ikke, sier Ove Tønnessen, som i dag er pensjonisttillitsvalgt i OSA. Slagene om trikken og hovedstadens infrastruktur begynte for alvor for 59 år siden. Han har vært med i femti av dem.
Tønnessen entret Kolsåsbanen – Avløs-basen – som konduktør i mars 1966. Da var det allerede vedtatt å fase ut trikken til fordel for moderne dieselbusser.
Skrotet vedtaket
Vedtaket om å skrote trikkene i Oslo ble aldri effektuert, i motsetning til i Bergen der trikkevognene ble dumpet i byfjorden i 1965.
I Oslo vant trikkeforkjemperne fram. Skroting ble utsatt, og på midten av 70-tallet ble vedtaket strøket. Men det skjedde ikke av seg selv. OSA sto i kampens midte, som lobbyist med tyngden av mer enn 80 prosent organiserte blant de sporveisansatte.
Saken fortsetter under bildet.
HISTORISK: Ove Tønnessen fører Ljabru-trikken, en gang på 70-tallet.
Privat
Begynte samme dag
Den unge Tønnessen meldte seg på Oslo sporveiers personalkontor senvinteren 1966. Han var skolelei og tenkte å skaffe seg jobb fram til sommeren.
– Kan du møte på kurs klokka 17 i kveld? spurte personalansvarlig. Det kunne han. Siden har han vært der.
Dette var fire år før den store kollektivtrafikkstreiken i 1970 – en streik som skulle forme fagforeningens framtid.
Samlet på nettene
Fagbladet lar Tønnessen begynne sin historie nettopp den turbulent høsten 1970.
– Året før hadde avgangsfrekvensen for sentrumstrikkene blitt redusert på dagtid, og ansatte var satt opp på delte skift – et i morgenrushet og et på ettermiddag/kveld, forteller han.
Slik skulle trikken drives billigere. Konflikten var i gang.
– Den høsten leide vi Saga kino på nattestid og kalte inn til møte etter at de siste trikkene var parkert. Slik kunne flest mulig delta, minnes Tønnessen.
Det var natt. Saga kino ble fylt opp. Folk var forbannet.
Streiken samlet
19. oktober 1970 gikk de sporveisansatte ut i streik. Alle trikker i Oslo stoppet i 16 dager.
Streiken ble en vekker for mange, også Ove Tønnessen.
– Jeg var egentlig ikke politisk engasjert og hadde ikke noe forhold til fløyene i fagforeningen. Det var én for Arbeiderpartiet – en fløy med sterk partilojalitet – og en med NKP-folk. Etter streiken sto vi samlet, forteller Tønnessen.
Saken fortsetter under bildet.
125 ÅR: Fagforeningen Oslo sporveris arbeidsforening er 125 år i år. Ove Tønnessen har vært med i 50 av disse årene. Han forteller om kampen for både trikken og de ansatte.
Ola Tømmerås
Han ble også klubbleder og ganske snart valgt inn i styret i OSA. Der satt han mens det stormet som verst for skinnegående transport i Oslo på 70-tallet.
Redning fra Düsseldorf
I 1976 måtte det på ny jobbes for å redde trikken. Materiellet var gammelt. Store investeringer var påkrevet, og utfasing var jo for lengst vedtatt. Mange mente busser kunne gjøre jobben bedre.
– Da fikk vi opp en leddtrikk fra Düsseldorf for å vise fram. Den hadde automatisk åpning av dører, moderne førerplass og komfortable seter. Politikere var imponert, forteller Tønnessen.
Vinden snudde til trikkens fordel.
– Faktisk fikk vi god hjelp av Høyre den gangen, minnes han,
Resultatet ble at Oslo bestilte 40 tilsvarende trikker som testtrikken fabrikken i Düsseldorf hadde sendt nordover. Alle 40 er fortsatt i tjeneste. De fleste av trikkene ble produsert på Strømmen verksted på lisens fra Düsseldorf, og de holder fortsatt.
Sparekrav
80-tallet startet med krav om å spare penger.
– Det ble mange runder med rasjonalisering, forteller Tønnessen. Sporveien gikk over til enmannsbetjente vogner og ubetjente småstasjoner på T-banen.
Tønnessen tok jobben med å regne på bonuser og kompensasjoner for de ansatte. Regnearkene har han fortsatt.
– Det at vi effektiviserte, betød mye for å redde trikken. Vi kunne påvise at det ble mer økonomisk gunstig enn buss, forteller han.
p
Kan ikke hvile
Rune Aasen er leder av OSA i dag. Det har han vært mens Høyre og Frp styrte og delte Sporveiene opp i et titalls små selskaper der alle bestilte fra alle. Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) startet en anbudsprosess for å la private overta. Men før han fikk fullført, mistet Frp byråden for samferdsel til Venstre etter valget i 2011.
– Vi fikk Venstre med på laget. Byråd Ola Elvestuen og senere Guri Melby lot oss bestemme selv. Da beviste vi at vi kunne drifte minst like effektivt som private, bare vi fikk fred, forteller Aasen.
Sporveien er i dag kåret til et av verdens mest effektive kollektivselskap, og skal snart kjøre med nye trikker. OSA har hele veien stått sentralt i utviklingen, men 125-åringen hviler ikke.
– Det kommer nye kommunevalg. Risikoen er der for nye forsøk på å tukle med sporveien, sier Rune Aasen.
Jubileumsbok
Historien om OSA er full av slag om trikken og rettigheter. I anledning jubileumsåret er de samlet i boka Kollektivkameratene, ført i pennen av Idar Helle og Paul Bjerke i DeFacto. De har i hovedsak konsentrert seg om de siste 25 årene av foreningens historie.
Jubileumsbok
Historien om OSA er full av slag om trikken og rettigheter. I anledning jubileumsåret er de samlet i boka Kollektivkameratene, ført i pennen av Idar Helle og Paul Bjerke i DeFacto. De har i hovedsak konsentrert seg om de siste 25 årene av foreningens historie.
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Debatt
Alf Ragnar Olsen
Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim