JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MED I 50 ÅR: Jubilanten er 125 år, i 70 av disse har trikken og arbeidsplassene vært truet mang en gang. Ove Tønnessen har vært med i femti av disse åra.

MED I 50 ÅR: Jubilanten er 125 år, i 70 av disse har trikken og arbeidsplassene vært truet mang en gang. Ove Tønnessen har vært med i femti av disse åra.

Privat

Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) fyller 125 år

Uten denne fagforeningen ville hovedstaden trolig sett veldig annerledes ut.



29.08.2019
08:06
29.08.2019 08:06

ola.tommeras@fagbladet.no

Som fagforeninger flest har sporveisforeningen, eller formelt Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA), eksistert for sine medlemmer. Men denne foreningen har mer enn tariffer og arbeidernes rettigheter på merittlista. Uten OSA ville ganske sikkert Norges hovedstad sett annerledes ut – uten både trikker og skinner.

p

Skulle byttes ut

– Ville egentlig hovedstaden vært den samme?

– Det tror jeg nok ikke, sier Ove Tønnessen, som i dag er pensjonisttillitsvalgt i OSA. Slagene om trikken og hovedstadens infrastruktur begynte for alvor for 59 år siden. Han har vært med i femti av dem.

Tønnessen entret Kolsåsbanen – Avløs-basen – som konduktør i mars 1966. Da var det allerede vedtatt å fase ut trikken til fordel for moderne dieselbusser.

Skrotet vedtaket

Vedtaket om å skrote trikkene i Oslo ble aldri effektuert, i motsetning til i Bergen der trikkevognene ble dumpet i byfjorden i 1965.

I Oslo vant trikkeforkjemperne fram. Skroting ble utsatt, og på midten av 70-tallet ble vedtaket strøket. Men det skjedde ikke av seg selv. OSA sto i kampens midte, som lobbyist med tyngden av mer enn 80 prosent organiserte blant de sporveisansatte.

Saken fortsetter under bildet.

HISTORISK: Ove Tønnessen fører Ljabru-trikken, en gang på 70-tallet.

HISTORISK: Ove Tønnessen fører Ljabru-trikken, en gang på 70-tallet.

Privat

Begynte samme dag

Den unge Tønnessen meldte seg på Oslo sporveiers personalkontor senvinteren 1966. Han var skolelei og tenkte å skaffe seg jobb fram til sommeren.

– Kan du møte på kurs klokka 17 i kveld? spurte personalansvarlig. Det kunne han. Siden har han vært der.

Dette var fire år før den store kollektivtrafikkstreiken i 1970 – en streik som skulle forme fagforeningens framtid.

Samlet på nettene

Fagbladet lar Tønnessen begynne sin historie nettopp den turbulent høsten 1970.

– Året før hadde avgangsfrekvensen for sentrumstrikkene blitt redusert på dagtid, og ansatte var satt opp på delte skift – et i morgenrushet og et på ettermiddag/kveld, forteller han.

Slik skulle trikken drives billigere. Konflikten var i gang.

– Den høsten leide vi Saga kino på nattestid og kalte inn til møte etter at de siste trikkene var parkert. Slik kunne flest mulig delta, minnes Tønnessen.

Det var natt. Saga kino ble fylt opp. Folk var forbannet.

Streiken samlet

19. oktober 1970 gikk de sporveisansatte ut i streik. Alle trikker i Oslo stoppet i 16 dager.

Streiken ble en vekker for mange, også Ove Tønnessen.

– Jeg var egentlig ikke politisk engasjert og hadde ikke noe forhold til fløyene i fagforeningen. Det var én for Arbeiderpartiet – en fløy med sterk partilojalitet – og en med NKP-folk. Etter streiken sto vi samlet, forteller Tønnessen.

Saken fortsetter under bildet.

125 ÅR: Fagforeningen Oslo sporveris arbeidsforening er 125 år i år. Ove Tønnessen har vært med i 50 av disse årene. Han forteller om kampen for både trikken og de ansatte.

125 ÅR: Fagforeningen Oslo sporveris arbeidsforening er 125 år i år. Ove Tønnessen har vært med i 50 av disse årene. Han forteller om kampen for både trikken og de ansatte.

Ola Tømmerås

Han ble også klubbleder og ganske snart valgt inn i styret i OSA. Der satt han mens det stormet som verst for skinnegående transport i Oslo på 70-tallet.

Redning fra Düsseldorf

I 1976 måtte det på ny jobbes for å redde trikken. Materiellet var gammelt. Store investeringer var påkrevet, og utfasing var jo for lengst vedtatt. Mange mente busser kunne gjøre jobben bedre.

– Da fikk vi opp en leddtrikk fra Düsseldorf for å vise fram. Den hadde automatisk åpning av dører, moderne førerplass og komfortable seter. Politikere var imponert, forteller Tønnessen.

Vinden snudde til trikkens fordel.

– Faktisk fikk vi god hjelp av Høyre den gangen, minnes han,

Resultatet ble at Oslo bestilte 40 tilsvarende trikker som testtrikken fabrikken i Düsseldorf hadde sendt nordover. Alle 40 er fortsatt i tjeneste. De fleste av trikkene ble produsert på Strømmen verksted på lisens fra Düsseldorf, og de holder fortsatt.

Sparekrav

80-tallet startet med krav om å spare penger.

– Det ble mange runder med rasjonalisering, forteller Tønnessen. Sporveien gikk over til enmannsbetjente vogner og ubetjente småstasjoner på T-banen.

Tønnessen tok jobben med å regne på bonuser og kompensasjoner for de ansatte. Regnearkene har han fortsatt.

– Det at vi effektiviserte, betød mye for å redde trikken. Vi kunne påvise at det ble mer økonomisk gunstig enn buss, forteller han.

p

Kan ikke hvile

Rune Aasen er leder av OSA i dag. Det har han vært mens Høyre og Frp styrte og delte Sporveiene opp i et titalls små selskaper der alle bestilte fra alle. Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) startet en anbudsprosess for å la private overta. Men før han fikk fullført, mistet Frp byråden for samferdsel til Venstre etter valget i 2011.

– Vi fikk Venstre med på laget. Byråd Ola Elvestuen og senere Guri Melby lot oss bestemme selv. Da beviste vi at vi kunne drifte minst like effektivt som private, bare vi fikk fred, forteller Aasen.

Sporveien er i dag kåret til et av verdens mest effektive kollektivselskap, og skal snart kjøre med nye trikker. OSA har hele veien stått sentralt i utviklingen, men 125-åringen hviler ikke.

– Det kommer nye kommunevalg. Risikoen er der for nye forsøk på å tukle med sporveien, sier Rune Aasen.

Jubileumsbok

Historien om OSA er full av slag om trikken og rettigheter. I anledning jubileumsåret er de samlet i boka Kollektivkameratene, ført i pennen av Idar Helle og Paul Bjerke i DeFacto. De har i hovedsak konsentrert seg om de siste 25 årene av foreningens historie.

29.08.2019
08:06
29.08.2019 08:06



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»


Flere saker