Maud Lervik
Lastebilsjåfør Lillian havna i en dødsulykke: – Mange i mitt yrke får ofte skylda
I 2023 var lastebiler involvert i hver tredje dødsulykke på norske veier. Da Lillian var 21 år kolliderte hun med en personbil.
maud.lervik@lomedia.no
– Siden sjåføren levde, tenkte jeg at det var håp. Jeg satt hele veien og håpet at det skulle gå godt, sier Lillian Hersvik (29).
Hun er lastebilsjåfør, og i 2016 kolliderte hun med en personbil. Sjåføren i personbilen ble henta med luftambulanse, mens Lillian kom fysisk uskadd fra ulykka.
Det neste som skjer er at hun blir plassert bakerst i en politibil. Det første politiet spør om, er hvor førerkortet hennes er.
– Jeg spurte politimannen: «Hva skjer nå? Tar dere sertifikatet mitt? Er dette min feil?» Han bare: «Nei, det visste han ikke. De måtte sjekke», sier Lillian.
Hva gjør det med lastebilsjåfører å havne i en dødsulykke på jobb? Hør Lillian fortelle sin historie her:
Den store stygge ulven
– Hun er ikke den første som har opplevd det. Mange er blitt plassert i politibilen på åstedet og verken fått kontakt med arbeidsgiver, kollegaer eller fagforening, sier Ole Einar Adamsrød.
Han er faglig sekretær i Fellesforbundet, og en veteran i bransjen.
Ole Einar Adamsrød har drevet med fagforeningsarbeid siden 1997 og har selv vært yrkessjåfør både på buss og lastebil.
Tri Nguyen Dinh
– Vi ser en tendens med at hver gang det har vært en ulykke, uansett type, så beslaglegger politiet førerkortet og avisene skriver at er vogntog mot bil. Selv om det egentlig var bilen som kjørte på vogntoget.
– Hvorfor tror du det er sånn?
– Fordi det selger mye mer aviser. Men media har et ansvar om å ikke framstille traileren som den store stygge ulven til enhver tid, sier Ole Einar.
Hvordan bør du oppføre deg i trafikken for å ikke bli en del av ulykkesstatistikken? Få gode tips fra Ole Einar i podkastepisoden over.
Triste skrekkhistorier
Lillian husker ikke så mye av samtalen med politimannen. Heller ikke da hun fikk snakke med et kriseteam på politistasjonen.
– På et punkt så var det noen som sa til meg: «Det var ikke din feil. Det blir ikke noe sak ut av det. Vi tar ikke lappen din».
Selv om Lillian ble letta, og visste selv at hun var uskyldig, er det ikke så rart at hun ble redd for hva politiet ville tenke.
– Jeg vet det er veldig mange i mitt yrke som ofte får skylda når de ikke skulle hatt det. Slik som han ene som ble frikjent etter et år. Så du hører om sånne skrekkhistorier da. Det er veldig trist.
Føler at hjertet stopper
Lillian var 21 år da hun kolliderte med personbilen. I dag er hun 29 år, og trives veldig i jobben til tross for ulykka som satte en støkk i henne.
– Hvis du ser at ting holder på å gå galt. Da kjenner jeg litt på den panikken. Jeg har vært i mange situasjoner der jeg føler at hjertet stopper. Men det blir sånn at man rister det av seg, sier Lillian.
Før i tida kjørte Lillian langtur. Hun både sov og bodde i bilen, men fikk oppleve mye artig. I dag foretrekker hun å kjøre lokalt slik at hun kommer hjem hver dag.
– Men det var jo kjekt å få ha de årene på tur. Å få se og oppleve litt forskjellig. Det var jo en drøm, så jeg levde jo den drømmen, sier Lillian.
– Det er virkelig en flott jobb å være sjåfør. Å få lov til å se land og strand når du er ute på jobb. Så det er absolutt å anbefale. Selv om yrket av og til kan virke negativt, sier Ole Einar.
Få varsel om nye episoder!
Vil du melding i innboksen hver gang vi publiserer en ny podkastepisode? Meld deg på nyhetsbrevet vårt her.
Illustrasjon: Kjersti Synneva Moen
Har du behov for å snakke med noen?
Da kan du kontakte Kollegahjelpen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) på 415 44 400 eller din fastlege. Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon på 116 123. Den er gratis og åpen hele døgnet