Stø kurs
Norge har en stolt maritim tradisjon og historie. Maritim næring er konkurranseutsatt og trenger en aktiv næringspolitikk som bygger opp om forutsigbarhet og konkurransedyktige rammevilkår.
Saken oppsummert
De to viktigste grunnpilarene er nettolønnsordningen og rederiskatteordningen. Tiltakspakken overfor verft- og utstyrsleverandører kom også under finanskrisa, med et styrket virkemiddelapparat.
Denne politikken gir positive tilbakemeldinger fra hele næringen. I løpet av de fire siste årene, har flåten økt med vel 64 prosent og nærmer seg nå 1100 skip.
Det er vanskelig å se hva slags maritim politikk de borgerlige partiene samler seg om: Høyre og Krf kutter kraftig i nettolønnsordningen. Og mens Krf låser taket til innslaget til toppskatten, vil Høyre redusere makstaket til kr 120 000. Venstre vil fjerne hele ordningen, og Frp vil ha full pakke.
Dette er å spille ping-pong med kompetansearbeidsplasser i maritim næring. Den type uforutsigbarhet gir ingen trygghet, forutsigbarhet eller konkurransedyktighet for sjøfolka. Rekruttering må gjøres på et bredere grunnlag, skal vi beholde alle trinnene på sjøfolkas karrierestige.
(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 1/2013)


Nå: 0 stillingsannonser