JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TARIFFESTET SIKKERHET: Konduktørene stoler ikke på at EU-reglene er nok for å sikre bemanning og sikkerhet ombord i togene. Den 9. september får Kai Erik Hammer, Iben Christine Høy, Morten Brenden, Rolf Åge Smith og Ove Sindre Lund klarhet i om oppgjøret mellom Vy og konduktørene ender i enighet eller streik.

TARIFFESTET SIKKERHET: Konduktørene stoler ikke på at EU-reglene er nok for å sikre bemanning og sikkerhet ombord i togene. Den 9. september får Kai Erik Hammer, Iben Christine Høy, Morten Brenden, Rolf Åge Smith og Ove Sindre Lund klarhet i om oppgjøret mellom Vy og konduktørene ender i enighet eller streik.

Morten Hansen

Lønnsoppgjøret i Vy går til Riksmekleren:

Konduktørene vil ha rett til å forhandle om nivået på opplæring og bemanning: – Jobben er mer enn billettsjekk

Medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) krever at nivået på bemanning og opplæring av konduktørene skal inn i tariffavtalen. Det sier Vy nei til. Nå må partene til Riksmekleren for å bli enige.



06.06.2019
09:07
06.06.2019 09:13

morten.hansen@lomedia.no

Dermed blir det en reprise av fjorårets tariffoppgjør. Heller ikke da klarte partene å bli enige om de samme temaene. Men to dager før de ansatte og arbeidsgiveren, i det som da het NSB, skulle møtes hos Riksmekleren, ble man enige om å sette ned et partssammensatt utvalg som skulle komme fram til en løsning. Den har ennå ikke kommet på bordet.

ph

– Ingen av partene har endret syn. Det var som forventet. Men vi krever bare samme nivå på konduktørutdanning og bemanningsnormen som man har i dag, sier Øystein Gudbrands i LO Stat.

– Vi har holdt på i et drøyt år med å bli enige om hvordan vi skal komme fram til en løsning. Vi er enige med arbeidsgiver om grunnprinsippene. Men vi er ikke enige om hvem som skal ha hånda på rattet når dette bestemmes. Vi mener vi skal ha rett til å forhandle om dette, sier Ove Sindre Lund, leder av Konduktørenes landsråd.

NJF og Vy har hele sommeren på seg til å finpusse på argumentene. Meklingsfristen er satt til 9. september.

Hvordan oppnå målene?

– Dette handler om sikkerheten for de som reiser med toget, og om sikkerheten til oss som jobber der. Da kan vi ikke risikere at man svekker sikkerheten for å spare penger, sier Iben Christine Høy.

Hun jobber som konduktør på lokaltogene og har Oslo S som base.

ph

Høy og de andre konduktørene mener EU-regelverket, som etterhvert skal erstatte de norske forskriftene, er for lite konkret på hva som kreves. I dag er nivået på bemanning og opplæring av konduktørene spesifisert i form av en forskrift: togframføringsforskriften.

NJF mener at når denne forskriften blir erstattet av EU-direktiver, kan dette føre til bemanning og opplæring blir svekket – og at dette kan gå ut over sikkerheten. Med tariffesting av disse spørsmålene, sikrer man nivået uavhengig av eventuelle tolkinger av EU-regelverket.

– EU-regelverket legger en målsetting om hvordan det skal være. Men de definerer ikke hvordan man skal oppnå disse målene. Det er trøblete. Hadde det vært et klart regelverk hadde det vært enklere. Nå blir det opp til selskapene å definere. Det står for eksempel at man skal ha en sikker av- og påstigning. Men det står ikke hva som ligger i det, og hvordan man skal sikre at man kan gjennomføre dette, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.

Mer enn billettsjekk

Han slår fast at dette er noe konduktørene vil kjempe for. Det samme gjør Lund, som er tillitsvalgtleder for et stort flertall av konduktørene. Han mener opplæring og bemanning er fundamentet for den jobben de gjør.

ph

– Det er viktig å være satt i stand til å gjøre den jobben man er satt til å gjøre på en god og trygg måte. At man er trygg både på seg selv og kunden. Da må man ha en ballast fra opplæringen, som gjør at man er klar fra første dag man er på jobb. Man må ha en god miks av teori og praksis, sier Lund.

Han understreker at jobben består av mer enn det bare de togreisende ser; en person som sjekker billetten, og yter litt service.

– Det er mange andre oppgaver. Man skal ha teknisk kunnskap om togsettet, ved ulykker skal man være skadestedsleder, man skal være brannmann og man skal kunne førstehjelp. Man er kort sagt en ekstra sikkerhetsbarriere, sier Lund.

Et minimum

Han påpeker at det i og for seg ikke tidsløpet på opplæringen som er viktigst, men inneholdet.

– Men god opplæring tar nødvendigvis litt tid. De nye reglene sier hva man skal kunne, men ikke noe om hvordan man skal lære det. Det er opp til togselskapene å bestemme det. Vi er redd for at selskapene skal bruke dette i konkurransen. At de skal ta noen snarveier for å spare penger, sier Lund.

ph

Det er de samme problemene konduktørene mener gjelder bemanningen, som NJF også vil tariffeste.

– De nye forskriftene sier ingenting om hvor mange som skal være ombord i togene. Vi mener at dagens regelverk er et minimum av det vi trenger for at det skal være trygt og sikkert. Vi er redd for at selskapene også her skal redusere bemanninnimgen for å spare penger i en stadig tøffere konkuransesituasjon, sier Lund.

Virksomhetsoverdragelse

Et moment som er viktig for de som jobber ombord i togene, er at et tariffestet regelverk vil legge grunnlag for de andre togselskapene som skal frakte passasjerer på norsk jernbane. EU-regelverket gir selskapene frihet til å selv bestemme hvordan de skal holde seg innenfor regelverket. Men siden jernbanereformen slår fast at de ansatte ombord i togene skal ha virksomhetsoverdragelse, vil en tariffesting ha betydning.

– En tariffavtale kan selvsagt bli sagt opp, og arbeidsgiver kan kreve noe annet. Men da skal det forhandles, sier Morten Brenden.

Han jobber på Rørosbanen, en av togstrekningene hvor anbudet blir avgjort i løpet av sommeren.

– Det er veldig viktig for oss at dette er på plass, sånn at vi kan ta det med videre. Selv om det er de personlige rettigheten vi tar med oss, så er det viktig at vi har dette regelverket nedfelt i et dokument, sier Brenden.

Det er viktig å være satt i stand til å gjøre den jobben man er satt til å gjøre på en god og trygg måte.

Ove Sindre Lund, leder av Konduktørenes landsråd

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.06.2019
09:07
06.06.2019 09:13



Mest lest

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Yngvil Mortensen

16 år er gått siden Elin (38) kom inn i Nav-systemet. Hun er fortsatt ikke ferdig

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape gullkantet pensjon

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

PAPIRLØS: «Amir» har verken papirer på hvem han er, eller opphold i Norge. Dermed får han ikke lov til å jobbe.

PAPIRLØS: «Amir» har verken papirer på hvem han er, eller opphold i Norge. Dermed får han ikke lov til å jobbe.

Cathrine Kahrs

«Amir» vil jobbe, men får ikke lov

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Per Flakstad

Hun ble nektet foreldrepermisjon med lønn. Slik gikk det da Fagforbundet og LO tok saken

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

colourbox

Her ser du hvor mye feriepenger du kan få sommeren 2022 hvis du har vært permittert eller arbeidsløs i år

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Jan-Erik Østlie

Vekterne streiket for å komme ut av lavlønnsfella. Slik er status ett år etter


Flere saker