EU har etter flere års tautrekking blitt enige om nye regler for godstransport på vei.
Kai Hovden
Enighet i EU:
Her er de nye EU-reglene for lastebilsjåfører som kjører på kryss og tvers i Europa
EU har etter flere års tautrekking blitt enige om nye regler for godstransport på vei.
roy@lomedia.no
– Bedre enn fryktet, men ikke så bra som håpet, sier Fellesforbundet.
I flere år har det vært kamp om transportreglene i Europa skule liberaliseres ytterligere eller strammes inn. Internt i EU har kampen stått mellom øst og vest, der førstnevnte har ønsket en ytterligere liberalisering av regelverket for å sikre deres lastebilsjåfører enklere tilgang på arbeid i Vest-Europa.
De vesteuropeiske landene – med støtte fra Norge – har ønsket strengere regler, for å beskytte egen transpornæring.
p
Nå har EUs transportministre, Europarådet og EU-parlamentet blitt enige gjennom såkalte trilogforhandlinger, der de tre partene har diskutert seg fram til en felles løsning. Denne løsningen skal nå formaliseres gjennom et vedtak i EU-parlamentet før de nye reglene trer i kraft.
Det er ventet at et slikt vedtak kan komme til våren, mens innføringen trolig vil skje i siste halvdel av 2021.
Dette er de nye reglene:
• Man skal fremdeles beregne ukehvil etter en beregningsperiode på to uker. Ukehvilen kan ikke tas i kjøretøyet.
• Sjåføren skal returnere hjem hver tredje uke.
• Smart-tachograf (fartsskriver) skal innføres i alle tunge lastebiler innen utgangen av 2025, og senest et halv år senere skal alle varebiler over 2,5 tonn som driver med godstransport, også ha det.
• Innenlands transport foretatt av utenlandske transportører (kabotasje) blir som nå begrenset til maksimalt tre oppdrag i løpet av sju dager, men du må ut av landet i fire dager før nye kabotasjeoppdrag kan gjøres i det samme landet. Nytt er også at varebiler over 3,5 tonn som frakter gods blir omfattet av kabotasjeregelverket.
• Minst hver åttende uke, må kjøretøyet tilbake til landet selskapet er etablert.
• Sjåførene skal ha lønn og arbeidsvilkår som er gjeldende i det landet de kjører i fra dag én. Unntatt er turer som starter og ender i opprinnelseslandet.
Kunne vært bedre - og verre
I Fellesforbundet er man avventende til å kommentere detaljene i et som har lekket ut. Årsaken er at det ikke har kommet noe offiselt dokument fra EU ennå.
p
– Med forbehold om at jeg ikke har sett de endelige papirene så er dette bedre enn frykta, men ikke så bra som vi håpet på, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
Saken fortsetter under bildet.
– Det er bra at godstransport med varebiler blir omfattet av regelverket. Det har vi kjempet for lenge, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Håvard Sæbø
Spesielt er det hva som menes med at sjåførene skal returnere hjem hver tredje uke, han er usikker på.
– Det virker som fortolkningene spriker, men det kan se ut som at hjem også kan defineres som basen til bedriften. Dermed kan hjem være en base i Sverige, ikke i Bulgaria eller Romania som sjåføren er fra. Hvis det er riktig, får vi en stor utfordring, påpeker han.
p
Da er han langt mer fornøyd med at sjåførene skal få lønns- og arbeidsvilkår i det landet de kjører i fra dag én, og at varebiltransport blir inkludert i regelverket.
– Dette er skritt i riktig retning, og vi har jobbet hardt for at hele næringa skal være omfattet av regelverket, sier Sivertsen.
Han er også glad for at det blir krav om smart-tachograf som registrerer bilenes bevegelser fra 2025 og 2026.
– Det er ingen tvil om at smart-tachografen vil gjøre det enklere å kontrollere at regelverket blir fulgt, sier han, og håper at sluttdokumentet fra EU i hvert fall ikke er verre enn de signalene som er kommet.
– Vi får bare krysse fingrene, for det vil bli vanskelig å endre dette nå, etter at partene har holdt på med veipakka i flere år, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer