Ulovlig Triana-reklame
Forbrukerombudet er enig med Rød Ungdom om at Reeboks reklamebilde av en naken Triana Iglesias er ulovlig.
Saken oppsummert
christina.halvorsen@anb.no
kenneth.solberg@anb.no
I Forbrukerombudets avgjørelse heter det blant annet: «Etter vår vurdering gir avbildningen i deres annonse et inntrykk av kvinnen som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang. Kvinnens kropp utnyttes, og det gis uttrykk for en støtende og nedsettende vurdering av kvinnen i strid med likeverdet mellom kjønnene. Det foreligger heller ingen produktrelevans.»
Glade for vedtaket
Rød Ungdom klaget i mars inn reklamekampanjen for Forbrukerombudet og jubler nå etter at de har fått medhold.
– Det er kjempeviktig å få støtte for det vi har sagt om at den reklamen fremstiller jenter som et salgsobjekt, sier leder i Rød Ungdom, Iver Aastebøl, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Aastebøl skulle likevel ønske Forbrukerombudet hadde behandlet saken raskere.
– Nå er jo kampanjen over. Jeg tror Forbrukerombudet er nødt til å begynne å behandle disse klagene mye raskere. Det holder ikke bare å kjefte i etterkant. Jeg ønsker at de begynner å ekspressbehandle klagene og avbryte reklamekampanjene. Jeg tror det er det eneste språket aktørene forstår, sier Aastebøl.
– Slik reklame er ikke helt sjelden. Klager dere inn flere?
–Ja, vi klager inn, men det blir vel bare toppen av isfjellet, eller de verste. Så lenge du har en moteindustri som er så desperat etter å tjene penger og ikke skyr noen midler ser det ut til at de fortsetter å kynisk utnytte folks usikkerhet på kropp til å selge klær, sier Aastebøl.
Uenig
Adidas Norge er ansvarlig for markedsføringen av Reebok i Norge, og sjef for Adidas Norge, Sigurd Granmark, er ikke direkte fornøyd med Forbrukerombudets avgjørelse.
– Vi må som alle andre ta Forbrukerombudets avgjørelse til etterretning, og vi har ennå ikke tatt stilling til om vi vil gå videre med saken, men vi forbeholder oss retten til å være uenig, sier Granmark til ANB.
Han mener det er skivebom fra kritikere som mener det er et usunt kroppsfokus i reklamen.
– Triana har en sunn kropp og er ikke noen radmager catwalk-modell. Vi mener det er en tydelig sammenheng mellom bildet og skoen. Denne skoen er laget for å forme rumpe og lår, og det er nettopp det at du får trent rumpe og lår som vises i reklamen, understreker Granmark som også kan fortelle at salget av ”Triana-skoen” har vært en kjempesuksess. (ANB)


Nå: 0 stillingsannonser