Valget tapte mediekampen
Medienes massive dekning av årets Stortingsvalg gjorde ikke nødvendigvis inntrykk på folk.
– Rekordlav valgdeltakelse er et klart signal om i hvor stor grad politikerne klarte å engasjere i årets valgkamp. At medienes dekning heller ikke når opp i forhold til langt mer dramatiske hendelser er derfor ikke overraskende, sier rådgiver i PR-operatørene, Øystein Bonvik.
Sammen med meningsmålingsinstituttet YouGov Norway har PR-operatørene undersøkt hvilke nyheter nordmenn faller for.
Bonvik forteller at det er dramatiske hendelser, som rallyulykken i Larvik hvor en tilskuer mistet livet, som vekker størst oppmerksomhet og følelser hos nordmenn. Det samme gjelder det spektakulære helikopterranet i Stockholm.
Andre saker blir man imidlertid lei av. Norske medier har siden mai omtalt de to drapsdømte nordmennene i Kongo i mer enn 8.500 saker. I august var dette den nyhetssaken som skapte størst inntrykk på nordmenn. I september er imidlertid interessen for disse sakene synkende.
– Til tross for at mediene fremdeles har et høyt fokus på det som skjer i Kongo, og det stadig graves frem nye forhold, begynner folk å bli lei. Den største dramatikken er med dommen over og for mange har nok saken fått et farsepreg. Nå vil vi ha nordmennene hjem, og medienes fokus over på andre ting, forteller Bonvik. (ANB)