Varsler endringer i bilavgiftene
Regjeringen varsler nå at den kan komme til å endre systemet for bilavgifter på statsbudsjettet for neste år.
Saken oppsummert
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) medgir at regjeringen mener det er grunn til å gjennomgå hele avgiftssystemet knyttet til bilbruk, bilhold og bilkjøp for å se om det fungerer etter hensikten. Eventuelle endringer i dagens system kommer trolig allerede neste år, ifølge finansministeren.
Ifølge tidligere signaler ønsker regjeringen å skattlegge bruk sterkere enn kjøp av bil. Det kan bety høyere drivstoff- og veibruksavgifter, og lavere engangsavgift ved kjøp av ny bil, ifølge Dagens Næringsliv. Allerede i årets budsjett er CO2-avgiftene økt noe, mens avgiften som knytter seg til motorens effekt redusert tilsvarende.
Staten tok i fjor inn snaut 50 milliarder kroner i året fra bilrelaterte avgifter. Trolig vil det bli gjennomført en vridning som ikke endrer denne rammen i stor grad, fordi det samlede skatte- og avgiftsnivået skal holdes på 2004-nivå.
– Tar bilistenes penger
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud for Fremskrittspartiet mener avgiftssystemet langt på vei utelukkende har til hensikt å «ta bilistenes penger», slik han formulerte det i den muntlige spørretimen på Stortinget onsdag. Han mener staten villeder forbrukerne, blant annet fordi det ikke er samsvar mellom avgiftenes størrelse, utgiftene de er ment å skulle dekke og formålet med dem.
Johnsen kunne synes delvis enig med ham.
– Regjeringen har allerede varslet en full gjennomgåelse av alle bilavgifter, både de som er knyttet til drivstoff og sider ved bilbruk. Vi tar sikte på å legge fram resultatene i forbindelse med framleggelsen av statsbudsjettet for 2012, svarte Johnsen.
Ingen øremerking
Hoksrud etterlyste konkret informasjon til bilistene om nøyaktig hva avgiftskronene blir brukt til. Det får han neppe.
– Jeg får minne om at bilavgiftene inngår i de totale inntektene til fellesskapet. De er ikke øremerket. De går til alle gode formål som bidrar til at Norge fortsatt skal være verdens beste land å bo i, svarte Johnsen.
Daværende finansminister Kristin Halvorsen (SV) varslet i 2006 en større omlegging av bil-, vei- og drivstoffavgiftene i grønnere retning. Den gangen het det seg blant annet at bensintørste luksusdoninger skulle avgiftsbelegges sterkere, mens drivstoffgjerrige biler med lavt CO2-utslipp kunne bli flere tusen kroner billigere.
I årets statsbudsjett varsler regjeringen «en betydelig omlegging av bilavgiftene for å redusere gjennomsnittlig CO2-utslipp.» (ANB-NTB)


Nå: 0 stillingsannonser